С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 8 юни 2018, 14:16, 21846 прочитания

Системата "бонус-малус" в България - най-сложната и най-отлаганата в света

Стартът на модела за възнаграждаване на изрядните шофьори през цената на "Гражданска отговорност" ще се забави още заради много варианти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е бонус-малус

Това, най-просто казано, означава финансов стимул за изрядните шофьори, като при липса на произшествия цената на полицата пада и обратното - водачи, предизвикали катастрофи или с актове за нарушения, ще трябва да плащат повече. Логиката е подобна на тази при кредитната история, при която на човек, който не е допускал просрочия, банките са склонни да отпускат кредити по-лесно и по-евтино. Системата е важна не само за личния бюджет на шофьорите, но и за самите застрахователи, които така могат по-адекватно да оценяват рискове и да намалят загубите си по "Гражданска отговорност". А освен бонус-малус има и общественополезен ефект, като въвеждането й обичайно е стимул за по-внимателно шофиране и води до намаляване на катастрофите.
Дългоочакваният доклад на гръцкото поделение на Ernst & Young за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" най-накрая е готов. Това става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН), от което обаче се разбира още, че прилагането на методиката, възнаграждаваща изрядните шофьори, което по план трябваше да започне от началото на 2017 г., се отлага най-рано за началото на 2019 г. и след активната кампания по подновяване на полиците в края на годината. А причината е, че консултантът е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане.

Твърде сложно за обсъждане


Заради това КФН е преценила, че "в момента не е възможно да се пристъпи към обществено обсъждане на проект на нормативен акт, а докладът на Ernst & Young е изпратен за мнение до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на вътрешните работи."

Очакванията на комисията са, че на всяко от двете ведомства ще бъде необходим поне един месец, за да проведат своите консултации и да посочат най-подходящия според тях вариант. Чак след това двете министерства и КФН ще пристъпят към разработване на проект на съвместна наредба и тя ще бъде представена за обществено обсъждане. Това се планира да стане през септември, което означава, че в най-добрия случай тя би могла да бъде одобрена и обнародвана към края на годината и да влезе в сила от началото на следващата.

Самият доклад, който беше поръчан от Гаранционния фонд на застрахователите още в края на 2016 г., не е публикуван от КФН.
"Всички сценарии са изготвени въз основа на изчисления на данни за българския пазар и отразяват неговата специфика", се казва в съобщението на КФН. По неофициална информация на "Капитал" от бранша в него консултантът не препоръчва кой от всички разработени 11 сценария да бъде приложен. Причината е, че те се различават най-вече по параметрите на самите бонуси и санкции (напр. колко да е голяма ножицата между тях), което е по-скоро политическо решение. Затова преценката и изборът остават в двора на институциите, които ще трябва да пресеят сред тях по целесъобразност кой или кои (до два-три) варианта да бъдат приложени.



Къде са проблемите


Дългата работа по проекта и многократното отлагане през годините логично поставят въпроса защо в България бонус-малус се оказва толкова сложен, след като вече функционира в много държави по цял свят. Една от основните пречки е, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача. И тъй като един автомобил може да се управлява от много лица (особено при фирмени МПС), няма как да се измери адекватно персонален риск и основните използвани показатели са неща, които нямат особено отношение към вероятността да предизвика пътно произшествие, като например големината на двигателя на автомобила.

Застрахователите отчитат и други фактори като
населеното място, в което е регистрирана колата, възрастта на собственика (който се декларира или приема за основен водач), броят на произшествията му в последните 3 години и др. За последното обаче доскоро информация имаше само досегашният застраховател на автомобила, тъй като застрахователите нямаха достъп до данните на МВР, а самите те бяха в различни системи, които трябваше да се свържат, което стана чак през 2017 г.

Сега реално застрахователите имат достъп до данни за водачите и могат по-адекватно да преценят колко рисков е всеки от тях на база не само на пътнотранспортни произшествия, но и на извършени нарушения. Например глоби за превишена скорост или отнемане на предимство, дори и да не се е стигало до катастрофи, могат да доведат до оскъпяване на полицата. Остава обаче проблемът как да се пресекат евентуалните заобикаляния на системата - напр., ако в едно семейство един водач има лоша "шофьорска история", то активно ползван от него автомобил може да се води собственост на друг с изрядна книжка без нарушения. Затова и ще е интересно как и доколко това е адресирано в 11-те предложени варианта, които засега не са публично оповестени.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕЦБ затвори шестата по големина банка в Латвия 2 ЕЦБ затвори шестата по големина банка в Латвия

Причината е установена неплатежоспособност

17 авг 2019, 1886 прочитания

Обезщетение по образец Обезщетение по образец

Точна методика ще замени досегашното определяне на компенсации при катастрофи на база съдебна преценка и практика

16 авг 2019, 1047 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
HSBC влага 15-17 млрд. долара за развитие на бизнеса си

Британската банка предвижда през следващите три години да се насочи към технологиите

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда