С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 8 юни 2018, 14:16, 20370 прочитания

Системата "бонус-малус" в България - най-сложната и най-отлаганата в света

Стартът на модела за възнаграждаване на изрядните шофьори през цената на "Гражданска отговорност" ще се забави още заради много варианти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е бонус-малус

Това, най-просто казано, означава финансов стимул за изрядните шофьори, като при липса на произшествия цената на полицата пада и обратното - водачи, предизвикали катастрофи или с актове за нарушения, ще трябва да плащат повече. Логиката е подобна на тази при кредитната история, при която на човек, който не е допускал просрочия, банките са склонни да отпускат кредити по-лесно и по-евтино. Системата е важна не само за личния бюджет на шофьорите, но и за самите застрахователи, които така могат по-адекватно да оценяват рискове и да намалят загубите си по "Гражданска отговорност". А освен бонус-малус има и общественополезен ефект, като въвеждането й обичайно е стимул за по-внимателно шофиране и води до намаляване на катастрофите.
Дългоочакваният доклад на гръцкото поделение на Ernst & Young за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" най-накрая е готов. Това става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН), от което обаче се разбира още, че прилагането на методиката, възнаграждаваща изрядните шофьори, което по план трябваше да започне от началото на 2017 г., се отлага най-рано за началото на 2019 г. и след активната кампания по подновяване на полиците в края на годината. А причината е, че консултантът е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане.

Твърде сложно за обсъждане


Заради това КФН е преценила, че "в момента не е възможно да се пристъпи към обществено обсъждане на проект на нормативен акт, а докладът на Ernst & Young е изпратен за мнение до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на вътрешните работи."

Очакванията на комисията са, че на всяко от двете ведомства ще бъде необходим поне един месец, за да проведат своите консултации и да посочат най-подходящия според тях вариант. Чак след това двете министерства и КФН ще пристъпят към разработване на проект на съвместна наредба и тя ще бъде представена за обществено обсъждане. Това се планира да стане през септември, което означава, че в най-добрия случай тя би могла да бъде одобрена и обнародвана към края на годината и да влезе в сила от началото на следващата.

Самият доклад, който беше поръчан от Гаранционния фонд на застрахователите още в края на 2016 г., не е публикуван от КФН.
"Всички сценарии са изготвени въз основа на изчисления на данни за българския пазар и отразяват неговата специфика", се казва в съобщението на КФН. По неофициална информация на "Капитал" от бранша в него консултантът не препоръчва кой от всички разработени 11 сценария да бъде приложен. Причината е, че те се различават най-вече по параметрите на самите бонуси и санкции (напр. колко да е голяма ножицата между тях), което е по-скоро политическо решение. Затова преценката и изборът остават в двора на институциите, които ще трябва да пресеят сред тях по целесъобразност кой или кои (до два-три) варианта да бъдат приложени.



Къде са проблемите


Дългата работа по проекта и многократното отлагане през годините логично поставят въпроса защо в България бонус-малус се оказва толкова сложен, след като вече функционира в много държави по цял свят. Една от основните пречки е, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача. И тъй като един автомобил може да се управлява от много лица (особено при фирмени МПС), няма как да се измери адекватно персонален риск и основните използвани показатели са неща, които нямат особено отношение към вероятността да предизвика пътно произшествие, като например големината на двигателя на автомобила.

Застрахователите отчитат и други фактори като
населеното място, в което е регистрирана колата, възрастта на собственика (който се декларира или приема за основен водач), броят на произшествията му в последните 3 години и др. За последното обаче доскоро информация имаше само досегашният застраховател на автомобила, тъй като застрахователите нямаха достъп до данните на МВР, а самите те бяха в различни системи, които трябваше да се свържат, което стана чак през 2017 г.

Сега реално застрахователите имат достъп до данни за водачите и могат по-адекватно да преценят колко рисков е всеки от тях на база не само на пътнотранспортни произшествия, но и на извършени нарушения. Например глоби за превишена скорост или отнемане на предимство, дори и да не се е стигало до катастрофи, могат да доведат до оскъпяване на полицата. Остава обаче проблемът как да се пресекат евентуалните заобикаляния на системата - напр., ако в едно семейство един водач има лоша "шофьорска история", то активно ползван от него автомобил може да се води собственост на друг с изрядна книжка без нарушения. Затова и ще е интересно как и доколко това е адресирано в 11-те предложени варианта, които засега не са публично оповестени.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Как ЦКБ се готви за изпит 13 Как ЦКБ се готви за изпит

Банката на "Химимпорт" иска да подобри капиталовите си показатели чрез 45 млн. лв. от конвертиране на облигации от свързани лица

22 фев 2019, 6414 прочитания

Печалба с подобрители Печалба с подобрители

Рекордните 1.67 млрд. лв. идват и от еднократни ефекти при Уникредит, BNP, ПИБ и Инвестбанк

8 фев 2019, 3529 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
HSBC влага 15-17 млрд. долара за развитие на бизнеса си

Британската банка предвижда през следващите три години да се насочи към технологиите

Свободно отглеждани програмисти

Софтуерната компания Dreamix разработва решения за чуждестранни клиенти

ДАНС: машина за губене на време и за глоби

Задължението за представяне на планове за обучение по закона за мръсните пари хвърли в стрес граждани и организации

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

30 something

"30" на Симона Костова беше представен на Международния филмов фестивал в Ротердам и в Берлин

Старци разбойници

Остаряването със здрав дух и здраво тяло е въпрос преди всичко на лични усилия, активни възрастни хора с вкус към живота

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.02.2019 Прочетете