Системата "бонус-малус" в България - най-сложната и най-отлаганата в света

Стартът на модела за възнаграждаване на изрядните шофьори през цената на "Гражданска отговорност" ще се забави още заради много варианти

Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане
Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане
Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане    ©  Красимир Юскеселиев
Консултантът - гръцкото поделение на Ernst&Young, е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане    ©  Красимир Юскеселиев

Какво е бонус-малус

Това, най-просто казано, означава финансов стимул за изрядните шофьори, като при липса на произшествия цената на полицата пада и обратното - водачи, предизвикали катастрофи или с актове за нарушения, ще трябва да плащат повече. Логиката е подобна на тази при кредитната история, при която на човек, който не е допускал просрочия, банките са склонни да отпускат кредити по-лесно и по-евтино. Системата е важна не само за личния бюджет на шофьорите, но и за самите застрахователи, които така могат по-адекватно да оценяват рискове и да намалят загубите си по "Гражданска отговорност". А освен бонус-малус има и общественополезен ефект, като въвеждането й обичайно е стимул за по-внимателно шофиране и води до намаляване на катастрофите.

Дългоочакваният доклад на гръцкото поделение на Ernst & Young за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" най-накрая е готов. Това става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН), от което обаче се разбира още, че прилагането на методиката, възнаграждаваща изрядните шофьори, което по план трябваше да започне от началото на 2017 г., се отлага най-рано за началото на 2019 г. и след активната кампания по подновяване на полиците в края на годината. А причината е, че консултантът е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    agt51536745 avatar :-|
    agt51536745
    • + 3

    Смотаняци...направете гражданската на човек а не автомобил

    Нередност?
  • 2
    xqa22312151 avatar :-|
    тодор георгиев
    • - 1
    • + 2

    По света това е въведено отдавна и работи.Но в нашата татковина въвеждането на неща които ще доведат до по-малко плащане на нещо и поевтиняването му някак си е зле за бизнеса-не може ши...ият народ да плаща малко,неестествено е.А онези от които зависи въвеждането могат да се помотат още десетина години докато изберат система.До тогава задниците им ще станат по декар от питене на столовете,щото друго не правят.

    Нередност?
  • 3
    tanomano avatar :-|
    tanomano
    • + 1

    Няма как едни хора, които нямат познания по застраховане да направят такава система. Те ако можеха щяха да направят още преди 14 години когато една кокона на 24 години току що завършила застраховане стана шеф на застраховането.

    Нередност?
  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • + 5

    Да ме бяха извикали мене за консултант, щях да им го направя доклада по-бързо и по-евтино, и най-важното - да дам работещи идеи.
    При това без да измисля нещо оригинално, а само базирано на опита на другите държави.
    Застраховката трябва да е на името на водача. Млад шофьор без история почва с висока премия (особено висока ако иска на 18г. да седне в БМВ 200 коня) и после с трупане на стаж без произшествия рисоковият му профил пада, а с него и премията.
    Ако има тарикати, които водят колата по документи на баба си, а карат те - не могат да избягат от системата. Все някога бабата ще умре, и тогава те почват с нула "застрахователен стаж" и пак ще се нахендрят на високата премия.
    Стажът е базиран основно не само на колко дълго си имал книжка, а основно на това колко години си бил застрахован без произшествие. Така по света решават проблема примерно с някой дето взел книжка на 18, но не карал никога до 40, после взел че си купил кола - той почва все едно от нулата, с висока премия и висок риск.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал