С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
4 8 юни 2018, 14:16, 12047 прочитания

Системата "бонус-малус" в България - най-сложната и най-отлаганата в света

Стартът на модела за възнаграждаване на изрядните шофьори през цената на "Гражданска отговорност" ще се забави още заради много варианти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е бонус-малус

Това, най-просто казано, означава финансов стимул за изрядните шофьори, като при липса на произшествия цената на полицата пада и обратното - водачи, предизвикали катастрофи или с актове за нарушения, ще трябва да плащат повече. Логиката е подобна на тази при кредитната история, при която на човек, който не е допускал просрочия, банките са склонни да отпускат кредити по-лесно и по-евтино. Системата е важна не само за личния бюджет на шофьорите, но и за самите застрахователи, които така могат по-адекватно да оценяват рискове и да намалят загубите си по "Гражданска отговорност". А освен бонус-малус има и общественополезен ефект, като въвеждането й обичайно е стимул за по-внимателно шофиране и води до намаляване на катастрофите.

Още по темата

Защо поскъпна "гражданската"

Цените на задължителната застраховка се повишиха между 20% и 50%, най-много за младите водачи

14 юни 2018

Какви рискове може да крие по-евтината застраховка

Въвеждането на системата "Бонус-малус", която възнаграждава изрядните шофьори зависи много от избраната методика

17 ное 2017

Всекиму според риска

След години на протакане системата бонус-малус при "Гражданска отговорност" е на финала

20 окт 2017

Шофирай отговорно

Цената на "Гражданска отговорност" остава водещ фактор за шофьора при избор на полица заради задължителния й характер

27 яну 2017

Карай внимателно или...

Системата бонус-малус, възнаграждаваща добрите шофьори при сключването на задължителната полица "Гражданска отговорност", може да стартира от 2018 г., но ако не бъде калибрирана правилно, носи рискове за застрахователите

20 яну 2017

Дружество на EY ще прави системата бонус-малус за шофьорите в България

Новата система ще прави застраховката "Гражданска отговорност" по-евтина за шофьорите без произшествия

30 дек 2016

Бонуси за добрите шофьори

От догодина цената на "Гражданска отговорност" може да зависи от опита и поведението на водача зад волана

11 ное 2016
Дългоочакваният доклад на гръцкото поделение на Ernst & Young за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" най-накрая е готов. Това става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН), от което обаче се разбира още, че прилагането на методиката, възнаграждаваща изрядните шофьори, което по план трябваше да започне от началото на 2017 г., се отлага най-рано за началото на 2019 г. и след активната кампания по подновяване на полиците в края на годината. А причината е, че консултантът е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане.

Твърде сложно за обсъждане

Заради това КФН е преценила, че "в момента не е възможно да се пристъпи към обществено обсъждане на проект на нормативен акт, а докладът на Ernst & Young е изпратен за мнение до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на вътрешните работи."

Очакванията на комисията са, че на всяко от двете ведомства ще бъде необходим поне един месец, за да проведат своите консултации и да посочат най-подходящия според тях вариант. Чак след това двете министерства и КФН ще пристъпят към разработване на проект на съвместна наредба и тя ще бъде представена за обществено обсъждане. Това се планира да стане през септември, което означава, че в най-добрия случай тя би могла да бъде одобрена и обнародвана към края на годината и да влезе в сила от началото на следващата.

Самият доклад, който беше поръчан от Гаранционния фонд на застрахователите още в края на 2016 г., не е публикуван от КФН.
"Всички сценарии са изготвени въз основа на изчисления на данни за българския пазар и отразяват неговата специфика", се казва в съобщението на КФН. По неофициална информация на "Капитал" от бранша в него консултантът не препоръчва кой от всички разработени 11 сценария да бъде приложен. Причината е, че те се различават най-вече по параметрите на самите бонуси и санкции (напр. колко да е голяма ножицата между тях), което е по-скоро политическо решение. Затова преценката и изборът остават в двора на институциите, които ще трябва да пресеят сред тях по целесъобразност кой или кои (до два-три) варианта да бъдат приложени.



Къде са проблемите


Дългата работа по проекта и многократното отлагане през годините логично поставят въпроса защо в България бонус-малус се оказва толкова сложен, след като вече функционира в много държави по цял свят. Една от основните пречки е, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача. И тъй като един автомобил може да се управлява от много лица (особено при фирмени МПС), няма как да се измери адекватно персонален риск и основните използвани показатели са неща, които нямат особено отношение към вероятността да предизвика пътно произшествие, като например големината на двигателя на автомобила.

Застрахователите отчитат и други фактори като
населеното място, в което е регистрирана колата, възрастта на собственика (който се декларира или приема за основен водач), броят на произшествията му в последните 3 години и др. За последното обаче доскоро информация имаше само досегашният застраховател на автомобила, тъй като застрахователите нямаха достъп до данните на МВР, а самите те бяха в различни системи, които трябваше да се свържат, което стана чак през 2017 г.

Сега реално застрахователите имат достъп до данни за водачите и могат по-адекватно да преценят колко рисков е всеки от тях на база не само на пътнотранспортни произшествия, но и на извършени нарушения. Например глоби за превишена скорост или отнемане на предимство, дори и да не се е стигало до катастрофи, могат да доведат до оскъпяване на полицата. Остава обаче проблемът как да се пресекат евентуалните заобикаляния на системата - напр., ако в едно семейство един водач има лоша "шофьорска история", то активно ползван от него автомобил може да се води собственост на друг с изрядна книжка без нарушения. Затова и ще е интересно как и доколко това е адресирано в 11-те предложени варианта, които засега не са публично оповестени.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

100 години по-късно General Electric излиза от индекса Dow Jones 100 години по-късно General Electric излиза от индекса Dow Jones

След финансовата криза компанията силно сви дейността си

20 юни 2018, 1289 прочитания

Марио Драги призова за търпение при покачването на лихвите в еврозоната Марио Драги призова за търпение при покачването на лихвите в еврозоната

Първото увеличение се очаква да бъде през втората половина на 2019 г.

20 юни 2018, 1102 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
HSBC влага 15-17 млрд. долара за развитие на бизнеса си

Британската банка предвижда през следващите три години да се насочи към технологиите

Кой иска да купи Банка Пиреос

Сигурните кандидати са БАКБ на Цветелина Бориславова, Инвестбанк на Петя Славова и гръцкият собственик на Пощенска банка

Невидимият мораториум върху лекарствата

Здравната каса въвежда лимити и изисквания, които затрудняват пациентите и ги отказват от лечение

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

Кино: "Убийството на свещения елен"

Колин Фарел и Никол Кидман в гръцки арт филм, сниман в Синсинати

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 24

Капитал

Брой 24 // 16.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Европейците остават в Лондон след Brexit, Италия се скара с Германия за бежанците

Емисия

DAILY @7PM // 21.06.2018 Прочетете