С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 8 юни 2018, 14:16, 17460 прочитания

Системата "бонус-малус" в България - най-сложната и най-отлаганата в света

Стартът на модела за възнаграждаване на изрядните шофьори през цената на "Гражданска отговорност" ще се забави още заради много варианти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Какво е бонус-малус

Това, най-просто казано, означава финансов стимул за изрядните шофьори, като при липса на произшествия цената на полицата пада и обратното - водачи, предизвикали катастрофи или с актове за нарушения, ще трябва да плащат повече. Логиката е подобна на тази при кредитната история, при която на човек, който не е допускал просрочия, банките са склонни да отпускат кредити по-лесно и по-евтино. Системата е важна не само за личния бюджет на шофьорите, но и за самите застрахователи, които така могат по-адекватно да оценяват рискове и да намалят загубите си по "Гражданска отговорност". А освен бонус-малус има и общественополезен ефект, като въвеждането й обичайно е стимул за по-внимателно шофиране и води до намаляване на катастрофите.

Още по темата

Защо "Гражданската отговорност" е обречена да поскъпва

И без решението на ВКС цената на застраховката е тръгнала нагоре

9 ное 2018

25% по-евтина "Гражданска" за изрядните шофьори и 400% по-скъпа за неизрядните

Комисията за финансов надзор прие наредбата за системата бонус-малус, която вече ще отчита и персоналния риск на водачите

6 ное 2018

Лимит на обезщетенията при смърт ще спасява застрахователите

Премиерът нареди депутатите от ГЕРБ да не гласуват предложението за до 20 хил. лв. компенсация за най-близките на загинал

4 ное 2018

Как цената на живота скочи двойно

Застрахователният сектор е ударен сериозно от решение на ВКС, разширяващо кръга на лицата, които имат право на компенсации при смърт на близък

10 авг 2018

КФН: Цената на "Гражданска отговорност" не покрива разходите на застрахователите

Водачите на товарни автомобили и автобуси причиняват най-често катастрофи с най-големи щети

23 юли 2018

Защо поскъпна "гражданската"

Цените на задължителната застраховка се повишиха между 20% и 50%, най-много за младите водачи

14 юни 2018

Какви рискове може да крие по-евтината застраховка

Въвеждането на системата "Бонус-малус", която възнаграждава изрядните шофьори зависи много от избраната методика

17 ное 2017

Всекиму според риска

След години на протакане системата бонус-малус при "Гражданска отговорност" е на финала

20 окт 2017

Шофирай отговорно

Цената на "Гражданска отговорност" остава водещ фактор за шофьора при избор на полица заради задължителния й характер

27 яну 2017

Карай внимателно или...

Системата бонус-малус, възнаграждаваща добрите шофьори при сключването на задължителната полица "Гражданска отговорност", може да стартира от 2018 г., но ако не бъде калибрирана правилно, носи рискове за застрахователите

20 яну 2017

Дружество на EY ще прави системата бонус-малус за шофьорите в България

Новата система ще прави застраховката "Гражданска отговорност" по-евтина за шофьорите без произшествия

30 дек 2016

Бонуси за добрите шофьори

От догодина цената на "Гражданска отговорност" може да зависи от опита и поведението на водача зад волана

11 ное 2016
Дългоочакваният доклад на гръцкото поделение на Ernst & Young за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" най-накрая е готов. Това става ясно от съобщение на Комисията за финансов надзор (КФН), от което обаче се разбира още, че прилагането на методиката, възнаграждаваща изрядните шофьори, което по план трябваше да започне от началото на 2017 г., се отлага най-рано за началото на 2019 г. и след активната кампания по подновяване на полиците в края на годината. А причината е, че консултантът е предложил цели 11 варианта за системата и голям брой фактори, които да бъдат взети предвид при нейното изграждане.

Твърде сложно за обсъждане


Заради това КФН е преценила, че "в момента не е възможно да се пристъпи към обществено обсъждане на проект на нормативен акт, а докладът на Ernst & Young е изпратен за мнение до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на вътрешните работи."

Очакванията на комисията са, че на всяко от двете ведомства ще бъде необходим поне един месец, за да проведат своите консултации и да посочат най-подходящия според тях вариант. Чак след това двете министерства и КФН ще пристъпят към разработване на проект на съвместна наредба и тя ще бъде представена за обществено обсъждане. Това се планира да стане през септември, което означава, че в най-добрия случай тя би могла да бъде одобрена и обнародвана към края на годината и да влезе в сила от началото на следващата.

Самият доклад, който беше поръчан от Гаранционния фонд на застрахователите още в края на 2016 г., не е публикуван от КФН.
"Всички сценарии са изготвени въз основа на изчисления на данни за българския пазар и отразяват неговата специфика", се казва в съобщението на КФН. По неофициална информация на "Капитал" от бранша в него консултантът не препоръчва кой от всички разработени 11 сценария да бъде приложен. Причината е, че те се различават най-вече по параметрите на самите бонуси и санкции (напр. колко да е голяма ножицата между тях), което е по-скоро политическо решение. Затова преценката и изборът остават в двора на институциите, които ще трябва да пресеят сред тях по целесъобразност кой или кои (до два-три) варианта да бъдат приложени.



Къде са проблемите


Дългата работа по проекта и многократното отлагане през годините логично поставят въпроса защо в България бонус-малус се оказва толкова сложен, след като вече функционира в много държави по цял свят. Една от основните пречки е, че полицата "Гражданска отговорност" се сключва за автомобила, а не за водача. И тъй като един автомобил може да се управлява от много лица (особено при фирмени МПС), няма как да се измери адекватно персонален риск и основните използвани показатели са неща, които нямат особено отношение към вероятността да предизвика пътно произшествие, като например големината на двигателя на автомобила.

Застрахователите отчитат и други фактори като
населеното място, в което е регистрирана колата, възрастта на собственика (който се декларира или приема за основен водач), броят на произшествията му в последните 3 години и др. За последното обаче доскоро информация имаше само досегашният застраховател на автомобила, тъй като застрахователите нямаха достъп до данните на МВР, а самите те бяха в различни системи, които трябваше да се свържат, което стана чак през 2017 г.

Сега реално застрахователите имат достъп до данни за водачите и могат по-адекватно да преценят колко рисков е всеки от тях на база не само на пътнотранспортни произшествия, но и на извършени нарушения. Например глоби за превишена скорост или отнемане на предимство, дори и да не се е стигало до катастрофи, могат да доведат до оскъпяване на полицата. Остава обаче проблемът как да се пресекат евентуалните заобикаляния на системата - напр., ако в едно семейство един водач има лоша "шофьорска история", то активно ползван от него автомобил може да се води собственост на друг с изрядна книжка без нарушения. Затова и ще е интересно как и доколко това е адресирано в 11-те предложени варианта, които засега не са публично оповестени.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Проверките на банките: Отново под стрес 10 Проверките на банките: Отново под стрес

Влизането на България в единния европейски надзор ще мине през проверка от ЕЦБ на шест български банки

16 ное 2018, 5609 прочитания

БНБ разреши на ДСК да купи Сосиете женерал Експресбанк БНБ разреши на ДСК да купи Сосиете женерал Експресбанк

До дни се очаква и решението на Комисията за защита на конкуренцията по сделката

14 ное 2018, 5302 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финанси" Затваряне
HSBC влага 15-17 млрд. долара за развитие на бизнеса си

Британската банка предвижда през следващите три години да се насочи към технологиите

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

Призовката за Лозан Панов е до всички съдии

Атаката срещу председателя на Върховния касационен съд се развива по план - той вече е мишена на антикорупционната комисия

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете