С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 1 фев 2019, 11:14, 11393 прочитания

Зелена карта: Скъпото оставане в клуба

Заради наложения мониторинг по системата "Зелена карта" секторът трябва да сключи презастрахователен договор за десетки милиони евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няколко десетки милиона евро е цената, която може да струва на сектора оставането на България в международния клуб на застрахователите "Зелена карта". Ако допреди няколко месеца оптимистичните прогнози бяха за около 20 млн. евро, то с наближаването на срока за голямата фактура, очакванията на експертите са сумата да набъбне поне двойно. При това внушителните плащания не гарантират по никакъв начин, че проблемът, заради който за година и половина ситуацията ескалира от размяна на гневни писма до безпрецедентен мониторинг, ще бъде изчистен. Причината е, че финансовият регулатор продължава да е твърде боязлив в намесата си при липсата на политическа воля за справяне както с дългогодишно трупаните проблеми при застраховката "Гражданска отговорност", така и с конкретния казус, който беше предизвикан от лидера на пазара "Лев инс", който застрахова близо един милион шофьори.

Набъбващата сметка


В началото на декември Съветът на бюрата "Зелена карта" наложи мониторинг на България заради отказа на "Лев инс" да работи по правилата на международната система заради подозренията му, че е източван от некоректни кореспонденти. Заради това компанията бавеше плащания, въпреки че идеята на системата е именно бюрата да действат като клирингова система и да осигуряват бързо разчистване на взаимоотношенията по щети, предизвикани от шофьори в чужбина. Накратко, философията е първо плащаш, а после си търсиш правата, докато стратегията на "Лев инс" е била обратната.

Изисканите от България мерки бяха три: внасяне на обща банкова гаранция от 4 млн. евро, ежемесечни справки за финансовото състояние на българското бюро "Зелена карта" и сключване на общ презастрахователен договор за пазара. И ако първите две условия бяха относително лесни за изпълнение, то третото е повод за големи притеснения. От една страна, защото ще струва много, а от друга, защото няма да е лесно разпределянето на тежестта между компаниите на пазара.

След направените проучвания за това на какви условия трябва да отговаря презастрахователят кръгът на възможните доставчици на услугата е силно стеснен, а цената набъбва двойно от първоначалните очаквания до 40 и дори 50 млн. евро. За пазар с премиен приход от "Гражданската отговорност" от 1.4 млрд. лв. и висока щетимост, достигаща близо половин милиард към ноември, това е голям разход. Нещо повече - според условията в мониторинга този договор трябва да бъде сключен до края на месец март и при неизпълнение може да се превърне в повод за по-твърди мерки.



В опит да издействат отлагане или отмяна на скъпоструващата презастраховка представители на бранша и на Комисията за финансов надзор (КФН) са имали среща във Франкфурт, но тя не е довела до конкретен резултат. През следващата седмица ще има втори опит за искане на отсрочка, като аргументите са, че проблемният застраховател е разчистил в голяма степен претенциите за изплащане на обезщетения в чужбина, а технически въпроси затрудняват гилдията в спазването на краткия срок. Сред неяснотите, по които се работи, е как ще се процедира с индивидуалните презастрахователни договори, които отделните застрахователи имат, за да не се стигне до дублиране на услугата. Също така, ако все пак изискването за индивидуални договори остане, не е ясно дали при нужда те се задействат първи или общият - от това много ще зависи и финалната цена.

Друг неизяснен въпрос е как да се разпредели тежестта между застрахователните компании - дали да плащат на база пазарен дял, или сумата да се разпредели поравно между всички. В единия случай, ако цената на презастрахователния договор е например 50 млн. евро, компанията с най-голям приход по "Гражданска отговорност", "Лев инс", би платила 8.7 млн. евро. Ако се избере подходът с равно участие, всеки от 17-те участника ще трябва да плати по 2.9 млн. евро, като е важно да се има предвид, че само десетина компании имат такъв премиен приход към края на ноември. Но ако някой откаже да плати своята вноска, не е ясно как и кой може да го принуди.

Лъвският пай

В най-големия автомобилен застраховател "Лев инс" декларират готовност да поемат своята част от сметката. На въпрос готови ли са да плащат на база пазарен дял, от компанията отговориха: "В зависимост от условията, които ще бъдат съгласувани съгласно калкулацията на тарифната ставка, ЗК "Лев инс" има готовност да покрие финансовите изисквания".

"Обсъждат се и предложения да се плаща фиксирана сума на всяко МПС в зависимост от вида и предназначението", добавиха още от компанията. Последното е важен момент, тъй като неформално някои застрахователи изтъкват, че част от участниците на пазара са по-рискови, тъй като имат в портфейла си много застраховки на тирове, автобуси и др., където при щета сумите могат да са много по-високи.

От "Лев инс" потвърждават страховете, че сумата на договора може да е висока: "Осведомени сме за разговори, които се провеждат с презастрахователни посредници, но на този етап тази информация е неофициална. Това предполага непрозрачност в комуникацията, поражда съмнения за лобистки интереси и най-вероятно ще доведе до формиране на по-висока цена на договора."

Попитани за това как работят по предявените претенции за обезщетения по катастрофи в чужбина, от "Лев инс" декларираха сериозен напредък. След като в края на миналата година обявиха, че са внесли пълния размер на изискуемата гаранция от 5 млн. евро, дружеството активно разчиства висящите искове. "Всички предявени, доказани и окомплектовани претенции към ЗК "Лев инс" са изплатени", декларират от компанията и добавят нещо, което дава надежди, че занапред няма да се стига да подобни ситуации: "Благодарение на съвместната работа между нашата компания и НББАЗ беше изготвен механизъм, с помощта на който се реагира и предотвратява извършването на застрахователни измами и източване на национален капитал."

По-мекият тон към българското бюро "Зелена карта" идва, след като председателят му Орлин Пенев след инспекции на КФН и ДАНС подаде оставка на 13 декември "по здравословни причини". Гласуването на неговото оттегляне предстои през февруари. Но в ръководството на бюрото е имало и друга оставка, като по предложение на "Булстрад" е влязъл бившият зам.-председател КФН Борислав Богоев. През последните години Богоев бе гласовит в публичното пространство с позиция по различни застрахователни въпроси и без да е сигурно дали ще бъде издигнат на председателския пост, явно на него ще се разчита да е активен в отстояването на интересите на сектора пред Съвета на бюрата.

Ефектът на тоягата

Дори и да успеят да убедят Брюксел, че урокът с мониторинга е разбран, на този етап няма очаквания, че българските застрахователи ще избегнат презастрахователния договор. Това, което по принцип прави един такъв контракт, е да сподели риска с друг партньор, който в замяна на получената част от премийния приход поема щетите над определен лимит. Друга полза е, че такъв договор може да помогне за отговаряне на капиталовите изисквания по новата регулация Solvency II.

В случая с общия за пазара презастрахователен договор ефектът ще бъде малко по-различен, защото той едва ли ще се активира с плащания по всяка отделна катастрофа. Неговата функция е по-скоро да даде увереност пред партньорите по "Зелена карта", че участващите застрахователи са платежоспособни, добре капитализирани и мотивирани да спазват правилата а регулаторът действа адекватно. Последното обаче трудно може да бъде гарантирано от когото и да е: КФН от много време е обезкръвена откъм експерти и ръководство, което особено в частта "Застрахователен надзор" води до натрупване на тиктакащи бомби.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка

Промените идват при изтичане на договорите и ако компании от Острова желаят да работят на българския пазар

17 окт 2019, 1211 прочитания

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 3965 прочитания

24 часа 7 дни

18 окт 2019, 5084 прочитания

18 окт 2019, 2268 прочитания

18 окт 2019, 2028 прочитания

18 окт 2019, 1479 прочитания

18 окт 2019, 1473 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Банковият сектор приключва 2018 г. с рекордните 1.67 млрд. лв. печалба

Ръстът от 40% идва заради по-ниските разходи за обезценка, но също и от няколко еднократни ефекта

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10