
Тежка година с хубав край
Въпреки изпълнената с предизвикателства 2018 г. застрахователният сектор отчита добри резултати
Инфографика |
При това, разбира се, трябва да се отчетат сложните специфики на застрахователното счетоводство, където често финалният резултат зависи в голяма степен от начина, по който компаниите третират риска и съответно от това какви резерви се заделят. Но новината е безспорно добра предвид на тлеещите проблеми, които тепърва ще тестват стабилността на сектора.
През 2018 г. печалбата на 25-те компании в общото застраховане надхвърля 91 млн. лв. спрямо резултат от 64 млн. лв. година по-рано, показват данните на КФН към края на декември. При 12-те животозастрахователя постижението е равно на това от предходната година - 27 млн. лв., при ръст на премийния приход от 3.7% до 444 млн. лв. В общото застраховане брутният премиен приход расте с над 19% до 2 млрд. лв., като пълната доминация на автомобилните застраховки се запазва - 74.4% от постъпленията идват от "Гражданска отговорност" и "Автокаско", докато приходът от "Пожар, природни бедствия и други щети по домашно имущество" са с дял от под 14%, а постъпленията от пътнически застраховки са едва 1.2%.
За по-добрия резултат в общото застраховане спомага по-големият брой застраховани автомобили, който в края на годината е 2.8 млн. при 2.6 млн. моторни превозни средства година по-рано. Освен това през миналата година компаниите, предлагащи "Гражданска отговорност", повишиха цените, след като КФН ги предупреди, че събираните премии не успяват да покрият поетия риск и с това е застрашена финансовата им стабилност. Така полиците поскъпнаха от около 200 лв. на около 330 лв. средно за пазара.
Данните показват и ръст на активите, управлявани от застрахователните компании, като в общото застраховане сумата на активите достига до 3.8 млрд. лв., а в животозастраховането - 1.6 млрд. лв. Изплатените обезщетения в общото застраховане са 963 млн. лв. към края на декември, което е с над 100 млн. лв. повече, докато в животозастраховането, където работят и дружества, предлагащи здравни застраховки, изплатените обезщетения за 162 млн. лв. Начисленият данък върху застрахователните премии е 35.4 млн. лв.
По данни на БНБ собственият капитал, с който оперират застрахователите, е 2.175 млрд. лв. към края на декември 2018 г., което е намаление с 14.9 млн. лв. спрямо същия период на предходната година. Застрахователните технически резерви обаче са нараснали с 360.9 млн. лв. на годишна база до 4.613 млрд. лв.
Измерено като съотношение между премийния приход и брутния вътрешен продукт (БВП) на страната, проникването на застрахователни услуги в края на миналата година е 2.22%, което продължава да значи, че индустрията е далеч от средноевропейските 7.2%.
Напук на проблемите
В турбулентната година лидерът в автомобилното застраховане "Лев инс" вдига приходите си с близо 37% до 280 млн. лв., а печалбата му в края на годината е 9.2 млн. лв. Резултатът идва на фона на проблемите, които компанията има с кореспондентите си по "Зелена карта". Заради спорове с тях дружеството трябваше да увеличи депозита си в системата "Зелена карта" до максималния размер от 5 млн. евро, като едновременно с това трябваше интензивно да урежда висящите претенции от чужбина.
Впечатляващ ръст на премийните приходи от над 50% отчита и друг български застраховател - "Бул инс". Той подобрява резултата си от до 176 млн. лв., което му отрежда над 8% пазарен дял в сектора. Силно е представянето и на "ДЗИ - Общо застраховане", който освен двуцифрен ръст на приходите отчита и втората най-високата печалба на пазара - близо 14 млн. лв. Преди него е само "Алианц България", който постига 15 млн. лв. резултат при спад на премийните приходи до 165.7 млн. лв.
За изминалата година само четири компании от общото застраховане излизат на загуба. Най-голямата сред тях е "ДаллБогг: Живот и здраве", която държи 4% от пазара с 82 млн. лв. премиен приход за годината и 1.2 млн. лв. отрицателен финансов резултат от дейността.
В животозастраховането лидерът по премиен приход "Булстрад Живот VIG" приключва годината с 23% ръст на постъпленията и печалба от 3.4 млн. лв. Макар да е по-назад като пазарен дял, "ДЗИ Животозастраховане" постига най-високата печалба от 9 млн. лв. в сектора, а само една компания в сегмента завършва годината на минус. Това е "Евроинс Живот", която приключва 2018 г. с 412 хил. лв. загуба.
Какво предстои
След като през миналата година секторът не успя да извоюва въвеждането на системата "Бонус-малус", която щеше да направи автомобилните застраховки по-справедливи, но пък за сметка на това се размина с опасността от масивни плащания по линия на тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС) по отношение на обезщетенията при смърт на близък, през настоящата 2019 г. индустрията отново е изправена пред големи предизвикателства. Първото от тях е по линия на наложения мониторинг по системата "Зелена карта", който изисква от компаниите да сключат общ презастрахователен договор. По информация от бранша той няма да е толкова скъп, колкото се очакваше, и числото може да е едноцифрено (в млн. евро). Доставчикът още не е избран, но най-вероятно ще е презастрахователен синдикат, като компаниите ще се присъединяват към договора при изтичане на индивидуалните им презастрахователни договори.
По-късно през годината се очаква развръзка по друг казус, в който браншът бе замесен - проект на земеделското министерство иска да ги ангажира във финансирането на система за защита от градушките, като за целта отчисления от полиците "Автокаско" ще се превеждат към новосъздадено държавно дружество. Това вече бе определено като несправедливо, защото би оскъпило застраховките и би отблъснало потребителите на услугата.
![]() За мен по-високите нива на печалба в общото застраховане донякъде са изненада. От една страна, през изминалата година нямаше сериозно проявление на риска в доброволните застраховка (природни катаклизми или катастрофични събития) и имаше ръст на цените в задължителната застраховка "Гражданска отговорност" (ГО). От друга страна, перспективите пред сектора, свързани със застраховка ГО, не са много положителни, имайки предвид завишените искове, свързани с тълкувателното решение на ВКС, и допълнителните разходи, свързани с наложения мониторинг от съвета на бюрата. Моето очакване беше, че голяма част от генерирания положителен ефект от ръста на цените ще бъде заделен в резерви, за да може секторът да посрещне негативните развития. Прави впечатление, че при редица застрахователи няма допълнително заделяне на резерви. Резултатите на ДЗИ за 2018 са с 35% над планираните. За нас това беше една успешна година. Постигнахме ръст във всички основни линии бизнес и завършихме процеса по интегриране с ОББ животозастраховане. След обединението постигнахме много по-добра диверсификация не само от продуктова гледна точка, но и на каналите за дистрибуция. Банковото застраховане вече заема значителен дял в нашите продажби. Основните причини за добрите ни резултати през изминалата година са добрият подбор на риска - ние вярваме, че техническите резултати се контролират на входа, а не на изхода, и имаме добре изградена система за оценка на риска. Постигнахме добър контрол на разходите, като за последните три години свалихме квотата на разходи със 7 процентни пункта. |
![]() Според предварителните данни, оповестени от КФН, в общото застраховане печалбата всъщност e около 4% от брутните записани премии, което е горе-долу колкото миналата година. Този процент е по-висок при животозастрахователните компании, което е наистина много хубаво предвид нисколихвената среда, в която оперираме - очевидно се справяме добре с управлението на застрахователния риск, защото със сигурност не печелим от инвестиции. Но отново, съотношението не е подобрено спрямо 2017, което е и логично - не се е повишила ефективността, резултатността, просто е пораснал пазарът. В животозастраховането двигатели на ръста са здравното и рисковото застраховане, следвано от инвестиционните продукти. Класическото спестовно застраховане с гарантирана застрахователна сума се предлага от много малко застрахователи, един от които сме ние. При личното застраховане предизвикателствата са по отношение на нарастващата щетимост и разходи в здравното застраховане, което води до волатилен резултат. От занижения контрол в системата на здравеопазване и проблемите там страда и нашият сектор. Все по-важни стават инвестициите в дигитализация на бизнеса и подобряване на потребителското преживяване. Същевременно натискът, свързан с влизането в сила на цял куп нови регулации, е огромен и поставя бизнеса в серия от сериозни затруднения. |
Още по темата
Бонус-малус системата ще доведе до отстъпки за 80% от шофьорите
Прогнозата включва и намаление на катастрофите по пътищата с 10 до 30%, какъвто е бил ефектът в Европа
5 дек 2019Все още ипотеките движат имущественото застраховане
Увеличават се клиентите, които предпочитат сами да изберат полица, вместо да разчитат на предложеното от банката
2 дек 2019Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година
Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.
20 ное 2019И застраховането вече се оказа проблем за чакалнята на еврозоната
КФН обяви, че е обсъждала с EIOPA "спешни мерки". Според източници на "Капитал" темите са били "Зелена карта" и "Лев инс"
26 юли 2019По 3.1 млн. лв. на ден за обезщетения са изплащали застрахователите през 2018 г.
Автомобилните застраховки продължават да носят загуби, отчете браншовата асоциация на среща с журналисти
29 май 2019Munich Re ще е презастрахователят по "Зелена карта" за целия сектор
Безпрецедентната мярка е част от мониторинга, наложен на държавата. Сумата, която ще се плати, е от порядъка на 10 млн. евро
4 апр 2019Новите заместник-председатели на КФН обещаха повече контрол
Кандидатурите на Илиана Христова за надзорник на застрахователите и Мария Филипова за капиталовия пазар бяха представени на депутатите
4 апр 2019Зелена карта: Скъпото оставане в клуба
Заради наложения мониторинг по системата "Зелена карта" секторът трябва да сключи презастрахователен договор за десетки милиони евро
1 фев 2019България е под мониторинг в системата "Зелена карта" (допълнена)
Поводът е продължаващият проблем с неплатени щети в чужбина от "Лев инс". Засега шофьорите няма да бъдат пряко засегнати
12 дек 2018Защо "Гражданската отговорност" е обречена да поскъпва
И без решението на ВКС цената на застраховката е тръгнала нагоре
9 ное 2018Донеси ми главата на регулаторa
Политически игри и корпоративно лобиране превърнаха фалита на "Олимпик" в скандал и доведоха до оставка на Ралица Агайн от КФН
23 авг 2018Как цената на живота скочи двойно
Застрахователният сектор е ударен сериозно от решение на ВКС, разширяващо кръга на лицата, които имат право на компенсации при смърт на близък
10 авг 2018"ДаллБогг" застрахователен проблем
Две застрахователни дружества са уличени в нарушения по линия на системата "Зелена карта", по която се изплащат щети от катастрофи в чужбина
24 ное 2017Светла Несторова: Очаквам бурно развитие на неавтомобилните застраховки
Председателят на Асоциацията на българските застрахователи пред "Капитал"
28 апр 2016
Според финансовия министър тазгодишната проверка в банковия сектор е върнала доверието на европейските институции
7 дек 2019, 3200 прочитания

Финансовите институции преоформят операциите си в САЩ след промени в регулациите на Федералния резерв
5 дек 2019, 1052 прочитания
7 дек 2019, 3183 прочитания
7 дек 2019, 2647 прочитания
7 дек 2019, 1621 прочитания
7 дек 2019, 1415 прочитания
7 дек 2019, 1262 прочитания
Компанията предлага близо 80 млн. привилегировани акции без право на глас, които носят гарантиран дивидент