С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 апр 2019, 13:35, 6862 прочитания

Лизинг с добавени услуги

Опцията за финансирането на автомобили с висока остатъчна стойност е хит сред потребителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Добрата форма, в която се намира лизинговият бранш, дава възможност на индустрията да насочи ресурс към разработване на нови продукти и услуги, които вече се ползват от потребителите. Сред тях са допълнителни пакети за обслужване на автопарк и ремаркетинг на ползваните автомобили, лизинг с по-висока остатъчна стойност и съкращаване на сроковете за одобрение. В добавка на това цените са атрактивни предвид нисколихвеното финансиране, което компаниите могат да ползват, както и заради високата конкуренция между 48 дружества на пазара.

Лизинг с висока остатъчна стойност


Безспорно това е едно от предложенията, в които компаниите са най-активни през последните две години. По същество продуктът представлява финансиране за автомобили (леки и тежкотоварни), при които чрез разсрочено плащане се покриват 60 - 70% от цената на актива. Обикновено клиентът плаща встъпителна вноска, примерно 3 хил. или 5 хил. лв., а след това по-ниски месечни вноски. В края на договора, който стандартно е 5-годишен, остатъчната стойност на автомобила е около 30 - 40%, като за клиента възможностите са две - или да потърси кредит и да плати накуп оставащата сума, за да придобие собственост върху автомобила от лизинговата компания, или да върне автомобила.

Според експертите тази форма на лизинг е предпочитана от потребителите, защото облекчава паричния им поток - месечните вноски са ниски, а след края на договора клиентът може по същата схема да вземе и да ползва друг нов автомобил. По-рисковано е, ако вместо с опция да върнат автомобила накрая на договора клиентът има задължение да плати остатъчната стойност на автомобила с така наречената балонна вноска, защото това създава несигурност дали тогава той би бил в състояние да осигури сумата.

По-големият риск е за компаниите, които предлагат продукта, защото тяхната печалба зависи много от това доколко адекватна оценка са направили на актива и дали след пет години биха могли да го продадат вече като автомобил втора ръка на цената, която са определили като оставаща. Засега този риск е малък, тъй като пазарът на върнати лизингови автомобили е много активен. Причината за това е, че автомобилите са с произход, обслужвани са в оторизирани сервизи и няма манипулации на изминатия пробег. Това е причината в момента такива автомобили да се продават за две-три седмици по данни на експерти от индустрията. Но все по-силната конкуренция на употребявани дизелови автомобили от Западна Европа вече започва да се усеща на пазара на автомобили втора ръка и това може да окаже влияние върху офертите за покупка на лизинг с по-висока остатъчна стойност.



Лизинг плюс комплексно обслужване

Нещо, което в Западна Европа се предлага от години, сега прохожда като услуга и на местния пазар и това е предлагането на допълнителни услуги за ползваните лизингови активи - обикновено при автомобилите. Това може да е административно управление на автопарка на клиента, в това число грижата за сервизното обслужване, смяната на зимни и летни гуми, поддържане на застрахователното покритие и дори ремаркетинг на автомобили (пласирането на пазара за коли втора ръка). Офертата е атрактивна за корпоративните клиенти, които могат да ползват 20% данъчен кредит върху лизинговите вноски.

Плюс на схемата е, че на практика клиентът поучава фиксиран лихвен процент на финансирането за актива. В период, когато лихвите са на исторически ниски нива и има индикации за покачвания, подобна форма за обновление на корпоративния автопарк може да бъде изгодна за потребителите.

Квазилизинг за земеделска техника

Традиционно земеделската техника се финансира с банкови кредити, защото европейските програми изискват получателят на субсидия да е собственик на актива. Лизинговите компании обаче имат опит в комуникацията с производители на техника и в обслужването на доставката й, особено когато тя ще бъде произведена след поръчката от клиента. Това е причината услугите им да са търсени при подмяната на машини и оборудване. За целта лизингови компании започнаха да предлагат кредитни продукти за земеделски производители, които имат одобрени проекти по някоя от мерките. По същество продуктът е инвестиционен кредит срещу залог на самата техника.

Имоти на лизинг

Това е най-слабо ползваната форма на лизинг, която обаче според експертите има своето място под слънцето. По данни на БНБ в края на 2018 г. вземанията по договори за недвижими имоти са за 253 млн. лв., което е около 6% от целия бизнес на лизинговия сектор. Най-вероятно това са договори на корпоративни клиенти, които ползват офиси и индустриални обекти, без да носят тежестта на собствеността.

Сред причините тази форма на лизинг да не е толкова популярна е, че той е приложим за вече построени сгради, поне с Акт 16, които генерират доход и за които компанията би могла да си пресметне бъдещия паричен поток. В същото време мнозинството от клиентите търсят или обикновен наем, или финансиране за строителство на сграда, което получават през ипотечното кредитиране.

Скъсяване на сроковете

Колко бързо могат да одобрят искане на клиент е състезание, в което лизинговите компании агресивно се надпреварват в момента. Причината е, че скоростта е от огромно значение за ритейл сегмента, като е важна и при корпоративния сегмент, който при избора си обикновено сравнява офертата с конкурентни предложения.

При стандартните случаи за лизинг на автомобил отговорът за одобрение на търсения ресурс може да бъде даден в рамките на ден. До фактическото ползване на вещта обаче може да мине и повече от седмица. Понякога се купуват автомобили, които все още не са произведени и доставени в България.

За да скъсят сроковете, лизинговите компании инвестират в оптимизация на процеси и в дигитализация, но за разлика от банките, където тези процеси са видими за потребителите, тук промените са по-скоро организационни и водят до внедряването на скоринг модели за анализ на риска и вътрешна реорганизация на процесите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка Застраховките в английски компании остават валидни при Brexit без сделка

Промените идват при изтичане на договорите и ако компании от Острова желаят да работят на българския пазар

17 окт 2019, 1054 прочитания

Българските компании за споделено кредитиране се увеличават Българските компании за споделено кредитиране се увеличават

Компанията Cashlend предлага на инвеститорите фиксирана месечна доходност от 1.5%

13 окт 2019, 3755 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Инерцията на силната 2018 г.

Банковият сектор продължава със стабилните си резултати и през първото тримесечие на 2019 г.

Още от Капитал
Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10