Потребителите в България са настроени да харчат повече през тази година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Потребителите в България са настроени да харчат повече през тази година

Управителят на БНП "Париба Лични финанси" Жосе Сайоло коментира, че тенденциите при потребителското поведение са положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление заедно с износа е основен двигател на ръста на БВП

Потребителите в България са настроени да харчат повече през тази година

Изследването "Обсерватория" на БНП "Париба Лични финанси" показва стремеж към по-висок жизнен стандарт

Гергана Михайлова
4559 прочитания

Управителят на БНП "Париба Лични финанси" Жосе Сайоло коментира, че тенденциите при потребителското поведение са положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление заедно с износа е основен двигател на ръста на БВП

© Надежда Чипева


Въпреки че са сред най-песимистично настроените към състоянието на държавата си, българите са в топ 3 на нациите от Европейския съюз, които възнамеряват да харчат най-много през тази година. Намеренията им са свързани основно с пътуване и почивка, покупка на черна и бяла техника, ремонт на дома. Това показва изследването на потребителските нагласи "Обсерватория" на БНП "Париба Лични финанси", проведено в 17 държави с допитване до 14 хил. души. За трета година то включва и преглед на тенденциите в България, а изводите са, че потребителите тук вече не са толкова рационални в поведението си, а се влияят силно от емоционални и ценностни импулси.

От желание за по-висок стандарт

На въпрос дали през следващите 12 месеца смятат да харчат повече, отколкото досега, 62% от българите, участвали в допитването, са отговорили положително. Това отрежда на страната челно място след Словакия и Румъния. Изброявайки нещата, които биха купили, анкетираните показват стремеж към по-висок жизнен стандарт, което е логично предвид стремежа за догонване на средноевропейското ниво, анализират резултатите експертите на БНП "Париба Лични финанси".

По-любопитното е, че склонността към повече покупки идва на фона на значителен песимизъм за състоянието на държавата и осъзнаване, че собствената покупателна способност не се е повишила чувствително, че да позволява по-голямо потребление. По скала с 10 точки българите оценяват състоянието на държавата си с 3.7 точки при средно за Европа 5.4 точки. Едва с 2% е нараснал процентът на анкетираните, които посочват, че покупателната им способност се е увеличила спрямо миналата година. Такъв отговор са дали 30% от анкетираните.

Националисти в покупките

В тазгодишната "Обсерватория" БНП "Париба Лични финанси" е изследвала отношението на потребителите към локалните продукти и е открила, че има разделителна ивица между онова, което виждат в тях живеещите в развитите европейски държави, и хората от периферията. Най-общо на Запад приемат локалното за регионално, докато за потребителите в държавите в Източна Европа, Великобритания и Дания локално е равнозначно на национално. Причината да посягат към локалните продукти за 75% от анкетираните българи е била, защото с покупката помагат на местната икономика. Това според анализаторите е проява на патриотизъм, макар че запитани колко повече биха платили за локален продукт, отговарящите са посочили от 5 до 10% върху цената.

В същото време за потребителите в Западна Европа покупката на локални продукти е свързана с желанието да бъде подкрепено устойчивото развитие на региона и да се подпомогне опазването на природата.

Въпреки че са сред най-песимистично настроените към състоянието на държавата си, българите са в топ 3 на нациите от Европейския съюз, които възнамеряват да харчат най-много през тази година. Намеренията им са свързани основно с пътуване и почивка, покупка на черна и бяла техника, ремонт на дома. Това показва изследването на потребителските нагласи "Обсерватория" на БНП "Париба Лични финанси", проведено в 17 държави с допитване до 14 хил. души. За трета година то включва и преглед на тенденциите в България, а изводите са, че потребителите тук вече не са толкова рационални в поведението си, а се влияят силно от емоционални и ценностни импулси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK