КФН се заема с методиката за изплащане на щети при смърт на пътя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КФН се заема с методиката за изплащане на щети при смърт на пътя

Ръководителят на "Застрахователен надзор" в КФН Илияна Христова оглавява работната група, която има четири месеца, за да спази законовия срок за утвърждаване на наредбата за методиката

КФН се заема с методиката за изплащане на щети при смърт на пътя

Проектът на регламента бе получен в регулатора преди дни, а срокът за приемането на правилата е 7 декември

Гергана Михайлова
6036 прочитания

Ръководителят на "Застрахователен надзор" в КФН Илияна Христова оглавява работната група, която има четири месеца, за да спази законовия срок за утвърждаване на наредбата за методиката

© Анелия Николова


Комисията за финансов надзор (КФН) се зае с изработването на методика, по която застрахователите ще изплащат обезщетения за претърпени нематериални вреди при смърт на пътя. Регулаторът е сформирал работна група, която ще опита да изготви регламента до 7 декември. Липсата на методика създаде хаос през миналата година, когато с решение на Върховния касационен съд (ВКС) се разшири кръгът на имащите право да получат обезщетение при тежки катастрофи и това стимулира десетки лица да предявят претенции за милиони левове към застрахователните компании. За да се предотврати рискът от финансова криза в сектора вследствие на лавината от дела, парламентът прие временни законодателни мерки, с които се лимитира отговорността на застрахователите, и това оказа спирачка пред опитите за източване през обезщетения. Срокът им на действие обаче по закон изтича в края на годината.

Четири месеца преди крайния срок

Според разписаната пътна карта по изготвяне на методиката досега ангажиментът по първоначалното й изготвяне бе на Гаранционния фонд на българските застрахователи. Той нае "HLB България" за консултант, като законовият срок за внасяне на проекта пред КФН изтече на 7 юни. От съобщението на регулатора в петък става ясно, че официалният проект е получен с известно забавяне, на 9 август, което поставя на изпитание спазването на срока за приемане на методиката до 7 декември. Причината е, че за оставащите около четири месеца няколко държавни институции трябва да подготвят и приемат наредба, с която се утвърждава методиката. Това са КФН, министърът на здравеопазването и министърът на труда и социалната политика.

"С оглед на факта, че от днес - 9 август, Комисията за финансов надзор заедно с МЗ и МТСП имат 4 месеца от предварително предвидените по закон 6 месеца за приемането на Наредба, с която се утвърждава Методиката, КФН започва приоритетно интензивна работа по изготвянето й", пише в съобщение на регулатора. От него става ясно, че сформираната работна група, се оглавява от Илияна Христова, която е заместник-председател на КФН, ръководещ "Застрахователен надзор".

От цитирано в прессъобщението становище на председателя на КФН Бойко Атанасов става ясно, че при изготвянето на наредбата за методиката регулаторът ще опита да удовлетвори интересите на всички заинтересовани страни. "Ние сме отговорни пред българските граждани да представим адекватна държавна позиция, когато става въпрос за загуба на човешки живот при инцидент на пътя", пише Атанасов и уточнява, че едновременно с това "регулаторът е отговорен да следи за финансовата стабилност в сектора на застраховането". "Задачата ни е трудна, защото наредбата трябва да осигури както даването на финансова подкрепа на близките на загиналите, така и финансова стабилност на сектора", посочва още ръководителят на КФН.

Временни мерки

На този етап не е ясно каква е схемата за изплащане на обезщетения, която се предлага в проекта на методика. Когато миналата година се обсъждаха вариантите, експерти и депутати предлагаха България да следва модела на Чехия, където близките на загинал се разпределят в пет групи и получават лимитирани суми от порядъка на 20, 15 и 5 хил. лв. Това бе една от възможностите за временна мярка до приемане на методика за българския пазар, но парламентът прие по-рестриктивен текст и ограничи отговорността на застрахователите до таван от 5 хил. лв. на обезщетението за периферния кръг роднини.

Комисията за финансов надзор (КФН) се зае с изработването на методика, по която застрахователите ще изплащат обезщетения за претърпени нематериални вреди при смърт на пътя. Регулаторът е сформирал работна група, която ще опита да изготви регламента до 7 декември. Липсата на методика създаде хаос през миналата година, когато с решение на Върховния касационен съд (ВКС) се разшири кръгът на имащите право да получат обезщетение при тежки катастрофи и това стимулира десетки лица да предявят претенции за милиони левове към застрахователните компании. За да се предотврати рискът от финансова криза в сектора вследствие на лавината от дела, парламентът прие временни законодателни мерки, с които се лимитира отговорността на застрахователите, и това оказа спирачка пред опитите за източване през обезщетения. Срокът им на действие обаче по закон изтича в края на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK