Гражданската отговорност няма да поскъпне заради методиката за изплащане на щети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гражданската отговорност няма да поскъпне заради методиката за изплащане на щети

Методиката цели въвеждането на обективни критерии за обезщетяване на претърпените щети и за нея е ползван опитът на пазари, подобни на българския

Гражданската отговорност няма да поскъпне заради методиката за изплащане на щети

Проектът ще бъде подложен на обществено обсъждане в следващите месеци

Гергана Михайлова
4638 прочитания

Методиката цели въвеждането на обективни критерии за обезщетяване на претърпените щети и за нея е ползван опитът на пазари, подобни на българския

© Надежда Чипева


Проект на методика за изплащане на обезщетения при телесно увреждане и смърт на пътя представиха Асоциацията на българските застрахователи, Гаранционният фонд и консултантът "HLB България". Регламентът разписва формули за изчисляване на щетите и схемата за компенсиране както на имуществени, така и на неимуществени вреди за потърпевшите лица и техните близки. Методиката ще бъде въведена в практиката след обществено обсъждане най-вероятно в началото на следващата година и ще замени досегашния модел, при който съдебните състави разпореждат суми по собствено усмотрение.

Изготвянето на регламента бе поверено на консултанта "HLB България", който спечели конкурс, организиран от Гаранционния фонд на българските застрахователи. В работната група са участвали 16 експерти - лекари, психолог, актюери и финансисти и са били изследвани моделите на обезщетяване в държави като Испания, Италия, Франция, Великобритания, Германия и Румъния, обявиха авторите на проекта. Те посочиха, че в методиката са заложили комплексен модел, в който се ползва опитът на сходните с българския пазари, и настояха, че предложеният вариант може да бъде доработван и коригиран с времето.

До изготвянето на методиката се стигна след тълкувателно решение на Върховния касационен съд преди повече от година, което разширяваше много кръга на лицата с право на обезщетение при смърт на близък, което заплашваше да натовари застрахователите с големи разходи.

Проектът

Методиката прави ясно разграничение между имуществени и неимуществени щети. В първата група са включени директни загуби от претърпяното произшествие, в това число разноски за лечение, за помощни средства и необходимостта от преустройство на жилище. Както и досега, тези вреди ще трябва да се доказват документално. Новият момент при имуществените щети е в изчислението на пропуснатите ползи като загуба на доход, който лицето би имало, ако е било в пълната си трудоспособност. По този модел ще се изчисляват и загубената издръжка за наследниците, ако катастрофата е била с фатален завършек.

При определяне на размера на компенсациите за претърпени неимуществени щети, каквито са например преживените болки и страдания от увреденото лице или близките на загинал, методиката предвижда изчисления на база критерии в табличен вид. Вредите се категоризират в три реда: основни, особена вреда и вреда от изключителен характер. Последните ще имат коригиращ ефект и ще увеличават с до 75% размера на полагаемото се обезщетение. В тази графа ще са случаи като смърт на единствен родител, при което детето му остава пълен сирак, или смърт на бременна жена. Сметката ще се извършва по точкова система, като 1 точка ще се равнява на 560 лв., колкото е минималната работна заплата в момента. С индексирането й ще се получава автоматично актуализиране на размера на обезщетенията.

При тест на методиката през реални случаи от практиката се наблюдава завишение на размера на компенсациите спрямо това, което е било присъждано. Така например при лека травма вследствие на катастрофа, при която лицето е получило охлузни рани, изплатеното обезщетение е било 2 хил., а ако се следваха стъпките в методиката, би трябвало да се получат 4480 лв. При тежка травма, довела до ампутация, компенсацията достига до 235 хил. лв. спрямо изплатените 150 хил. лв. по досегашната система. Въпреки че в повечето случаи симулациите показват по-големи обезщетения, това не се очаква да оскъпи полицата на задължителната "Гражданска отговорност".

Стъпка към повече предвидимост и обективност

"На база на данните за размера на обезщетенията ние заделяме резерви, което има отношение към цената на застраховката. Нямаме очаквания, че цената на "Гражданската отговорност" ще се повиши заради методиката, тъй като до изготвянето на наредба, с която тя ще се въведе, и прилагането й от съдилищата ще мине време", посочи Константин Велев, председател на застрахователната асоциация. Той посочи, че сред членовете в сдружението има консенсус по необходимостта от методика и че в този й вариант тя не среща съществени забележки в гилдията.

"Промяната е принципна и ще даде възможност за предвидимост. Тя въвежда конкретни актюерски методи за изчисляване на имуществените вреди. В момента при липсата на такъв модел съдиите се опитват да възстановят справедливостта чрез присъждане на неимуществени вреди и на тези обезщетения се гледа като на единственото, което ще осигури издръжката на децата на загинал в катастрофа. Методиката ще премахне субективната преценка", посочи Светла Несторова от браншовата асоциация.

До края на септември се предвижда да са проведени обществено обсъждане и кръгла маса по предложения проект, за да може заинтересованите страни да представят забележките си по него и да бъдат нанесени корекции. Тъй като гаранционният фонд закъсня с внасянето му в Комисията за финансов надзор (КФН), регулаторът ще трябва да работи в съкратен срок, за да спази срока от 7 декември за изготвяне на наредба за прилагане на методиката. Когато това стане факт, тя ще стане задължителна за автомобилните застрахователи.

Проект на методика за изплащане на обезщетения при телесно увреждане и смърт на пътя представиха Асоциацията на българските застрахователи, Гаранционният фонд и консултантът "HLB България". Регламентът разписва формули за изчисляване на щетите и схемата за компенсиране както на имуществени, така и на неимуществени вреди за потърпевшите лица и техните близки. Методиката ще бъде въведена в практиката след обществено обсъждане най-вероятно в началото на следващата година и ще замени досегашния модел, при който съдебните състави разпореждат суми по собствено усмотрение.

Изготвянето на регламента бе поверено на консултанта "HLB България", който спечели конкурс, организиран от Гаранционния фонд на българските застрахователи. В работната група са участвали 16 експерти - лекари, психолог, актюери и финансисти и са били изследвани моделите на обезщетяване в държави като Испания, Италия, Франция, Великобритания, Германия и Румъния, обявиха авторите на проекта. Те посочиха, че в методиката са заложили комплексен модел, в който се ползва опитът на сходните с българския пазари, и настояха, че предложеният вариант може да бъде доработван и коригиран с времето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK