ББР е отпуснала още един кредит за строителната фирма на Вълка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ББР е отпуснала още един кредит за строителната фирма на Вълка

Откакто ББР се ръководи от Стоян Мавродиев, фирменото ѝ кредитиране расте в пъти по-бързо от това в банковата система

ББР е отпуснала още един кредит за строителната фирма на Вълка

Новите 1.5 млн. лв. за "Пътстройинженеринг" са за купуване на осем камиона Volvo

Николай Стоянов
9707 прочитания

Откакто ББР се ръководи от Стоян Мавродиев, фирменото ѝ кредитиране расте в пъти по-бързо от това в банковата система

© Анелия Николова


След като през юни държавната Българска банка за развитие (ББР) даде рекорден - 148.5 млн. лв., кредит на свързаната с Румен Гайтански "Роудуей кънстракшън", за да придобие друга негова фирма - "Пътстройинженеринг", подкрепата за строителната група продължава с нов заем. На 12 август ББР е отпуснала още 1.5 млн. лв. на "Пътстройинженеринг", като този път целта на заема е да се закупят камиони.

Така общо експозицията на ББР към групата се закръгля на 150 млн. лв., което я прави най-големият й клиент. Все още не е ясно с какво новосъздадената "Роудуей кънстракшън" обезпечава този гигантски кредит, предвид че придобитото дружество има доста по-скромен бизнес - 16.5 млн. лв. активи, 13.6 млн. лв. приходи и едва 13 хил. лв. счетоводна печалба за 2018 г. От ББР досега не са коментирали заема, за който "Капитал" писа през юни, въпреки че той представлява над 10% от кредитния й портфейл и 18.8% от капитала й. Напоследък фирменото ѝ кредитиране расте в пъти по-бързо от това в банковата система чрез подобни противоречиви операции.

Новият заем

От представените в Търговския регистър документи става ясно, че новият малък кредит е при аналогични условия на големия от юни - лихва тримесечен Euribor + 3.25 пункта надбавка, но не по-малко от 3.75%. Разликата е, че тези 1.5 млн. лв. трябва по план да се изплатят до 2024 г., докато основният заем е десетгодишен с падеж 2029 г.

От наличната информация става ясно още, че целта на заема е закупуване на техника. В протокола от общото събрание на "Пътстройинженеринг" от 7 май, когато е одобрен заемът, е описано, че се предвижда сумата да отиде за финансиране на 90% от цената за закупуване на 1 камион Volvo FH 750 HP, 4x2T и още 7 Volvo FMX 500 HP, 8x4R със самосвални надстройки KH-Kipper.

Парите ще бъдат усвоени от "Пътстройинженеринг", като "Роудуей кънстракшън" е вписан като съдлъжник. Освен това кредитополучателят залага цялото свое движимо и недвижимо имущество по опис, търговското си предприятие, настоящи и бъдещи вземания по обществени поръчки и инфраструктурни проекти, на които е изпълнител.

Протокол, версия 2.0

Другата любопитна част е как точно е протекло въпросното общо събрание на 7 май. Неговият дневен ред съдържа стандартните точки за одобрения на отчети и разпределение на печалбата, както и последна точка "Разни". В първоначално публикувания протокол още през май по нея няма нищо. В новия, подаден заедно с документите за кредита, обаче вече в т. "Разни" е разгледано одобряването на заема от 1.5 млн. лв., както и залагането на "Пътстройинженеринг" по неговия заем за 148.5 млн. лв.

Не е ясно защо има два различни протокола от едно и също общо събрание и кой от двата е действителен, но явно поне единият представлява документ с невярно съдържание и подписалите го би трябвало да носят отговорност. Друг любопитен момент е, че общото събрание от 7 май е още отпреди промяната в собствеността на "Пътстройинженеринг", когато основен акционер е "Био майнинг". То е официално притежание на Румен Гайтански-Вълка, който се е декларирал като действителен собственик по новите изисквания на Закона за мерките срещу изпиране на пари. Собственик на "Роудуей кънстракшън" се води Георги Йорданов, който преди това е имал само едноличен търговец с предмет на дейност товарен автомобилен транспорт и адрес в София.


6 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    ББР е новата КТБ. Прост народ - слаба държава.

  • 2
    western_ avatar :-|
    western_

    е страшна новина...1.5 млн при това ясно разписани за каква инвестиционна цел са предназначени. Търсите под вола теле май

  • 3
    zun59432773 avatar :-|
    zun59432773

    Опасявам се, че вол няма. А телата много, цял народ като гледам.
    До коментар [#] от "
    western_
    ":

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Да, да, и аз вече бях писала това.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "western_":

    Каква е инвестиционната цел? Покупка на дружество с 13 хил. лв. печалба за 150 милиона лева?

  • 6
    exd46576234 avatar :-P
    Tuta Nota

    БХ и Вълка нищо общо нямат, освен Доган и парите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK