С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 ное 2019, 13:05, 3663 прочитания

В навечерието на методиката за обезщетения при катастрофи адвокатурата излезе с критики

Според Висшия адвокатски съвет тя е неконституционна и несправедлива, като се настоява за ново широко обсъждане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дни преди да изтече срокът, в който Комисията за финансов надзор (КФН) трябва да представи наредбата за въвеждане на методика за изплащане на нематериални щети при смърт на пътя, и близо четири месеца след като проектът бе огласен публично, Висшият адвокатски съвет поднесе своя критичен прочит към промените. Темата миналата година предизвика съществени публични брожения в светлината на покачващата се цена на застраховката "Гражданска отговорност", които сега отново могат да се отключат.

В критично становище от 14 ноември професионалната организация изтъква аргументи срещу проекта, изготвен от консултанта "Ейч Ел Би България" и одобрен от Асоциацията на застрахователите. Освен че намират регламента за неконституционен и противоречащ на сегашното законодателство, адвокатите възразяват, че методиката изтласква юристите от споровете за обезщетения и възлага преценката за размера им на медици и актюери. От адвокатурата оприличават проекта на "ценоразпис" и привеждат примери за неговата несправедливост. Един от тях: при катастрофа, довела до трайно увреждане на ръка, пианистът и певецът ще получат едно и също по размер обезщетение. С тези доводи професионалната организация настоява наредбата да не се приема, а да се организира широко обществено обсъждане, в което да се включат и нейни представители.


Ползването на единна методика, която регламентира начина на изплащане на нематериални щети при смърт на пътя, е световна практика, като различните пазари изготвят собствен модел съгласно спецификите си. Поради липсата на такъв регламент в България при спор със застраховател за размера на изплатената сума обезщетенията се определят от съда по справедливост, което дава възможност за злоупотреби и води до невъзможност на застрахователите да калкулират рисковете. Ситуацията ескалира през последните години до степен, в която застрахователни компании предупредиха, че при запазване на сегашната уредба би последвало шоково поскъпване на автомобилната застраховка и фалити на компании. Ето защо в новия Кодекс за застраховането бе заложен срок за изработването на такава методика и такава се очаква на 7 декември.

Критиката на адвокатите

Становището на Висшия адвокатски съвет от 14 ноември е адресирано до Гаранционният фонд на българските застрахователи. В него професионалната колегия обръща внимание, че методиката ще противоречи на други законови актове, например на Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), според който обезщетението за нематериални щети се определя от съда по справедливост. Освен това с въвеждането й като подзаконов нормативен акт ще се стесни приложното поле на друго предоставено от закона право, което противоречи на конституцията.



Адвокатите възразяват срещу това, че положения като загуба на доход и пропуснати ползи ще се оценяват от актюери по математически модели, а травматичните увреждания ще се констатират с медицинска експертиза. "В предложената формула е заложено отчитането на процента трайно намалена работоспособност по решение на съответния компетентен орган, което на практика означава, че е налице обвързаност от провеждане на друго административно производство и изчакване на резултат по него, а проблемите с ТЕЛК и НЕЛК са добре известни на обществеността", пише в становището.

Несъгласие има по избрания метод за определяне на обезщетението при трайни увреждания по точкова система, обвързана с минималната работна заплата в страната, и се посочва, че той задава таван на обезщетението до 112 000 лв. при най-тежките случаи. Друга критика е, че при смърт на безработен издръжката за близките му ще се изчислява на базата на обезщетенията за безработица.

Адвокатите са против схематичното определяне на кръга имащи право на обезщетение близки лица, защото това създава риск от несправедливост. "Еднакво обезщетение ще получи съпругата, която има 15 години брак, и тази, която се е разделила с мъжа си веднага след сключването на брака, който обаче не е прекратен към датата на смъртта", е даденият пример за подобни казуси.

Какво предлага методиката

Проектът от лятото зададе рамка, която стандартизира процеса по остойностяване на претърпените нематериални щети за всеки, имащ право на обезщетение при катастрофа. Това елиминира разликите, които се получават към момента при разглеждането на идентични случаи в различни съдилища на страната, и дава предвидимост както на потребителите, така и на застрахователите какви финансови резерви да заделят. Освен че определя кръга на близките, имащи право на компенсация, методологията разчертава схема на травматичните увреждания и полагаемото се обезщетение на потърпевшия. Дава се възможност за добавки при тежки случаи, като например при смърт на бременна жена или на единствен родител, при което деца остават кръгли сираци.

С уговорката, че проектът позволява да бъде допълнително калибриран, той бе представен от Гаранционния фонд на застрахователите през август, с което започна да тече времето за изготвяне на наредба от Комисията за финансов надзор. Ако регулаторът успее да се вмести в срока, тази наредба би заменила лимити на обезщетенията, които бяха въведени като временна мярка през миналата година и които предвиждат лицата от по-периферния кръг близки, допуснати като имащи право на обезщетение след тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС), да могат да вземат максимум 5 хил. лв. при пътен инцидент с фатален край.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Goldman Sachs ще управлява инвестиции на граждани от само 5 хил. долара Goldman Sachs ще управлява инвестиции на граждани от само 5 хил. долара

Американската банка ще използва изкуствен интелект, за да разшири бизнеса си

10 дек 2019, 1233 прочитания

Най-големият пенсионен фонд в света ограничава спекулантите Най-големият пенсионен фонд в света ограничава спекулантите

Националният пенсионен фонд на Япония ще спре да отдава акции назаем на недългосрочни инвеститори

9 дек 2019, 1280 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Легал Компас"

Седмичен обзор на новините от правния свят и съдебната система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Банки и финанси" Затваряне
Fitch понижи перспективата по рейтинга на ББР от положителна на стабилна

Оценката остава BBB, но може да бъде свалена с една степен, ако банката продължи експанзията си при корпоративните заеми

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10