В навечерието на методиката за обезщетения при катастрофи адвокатурата излезе с критики
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В навечерието на методиката за обезщетения при катастрофи адвокатурата излезе с критики

В навечерието на методиката за обезщетения при катастрофи адвокатурата излезе с критики

Според Висшия адвокатски съвет тя е неконституционна и несправедлива, като се настоява за ново широко обсъждане

Гергана Михайлова
8470 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Дни преди да изтече срокът, в който Комисията за финансов надзор (КФН) трябва да представи наредбата за въвеждане на методика за изплащане на нематериални щети при смърт на пътя, и близо четири месеца след като проектът бе огласен публично, Висшият адвокатски съвет поднесе своя критичен прочит към промените. Темата миналата година предизвика съществени публични брожения в светлината на покачващата се цена на застраховката "Гражданска отговорност", които сега отново могат да се отключат.

В критично становище от 14 ноември професионалната организация изтъква аргументи срещу проекта, изготвен от консултанта "Ейч Ел Би България" и одобрен от Асоциацията на застрахователите. Освен че намират регламента за неконституционен и противоречащ на сегашното законодателство, адвокатите възразяват, че методиката изтласква юристите от споровете за обезщетения и възлага преценката за размера им на медици и актюери. От адвокатурата оприличават проекта на "ценоразпис" и привеждат примери за неговата несправедливост. Един от тях: при катастрофа, довела до трайно увреждане на ръка, пианистът и певецът ще получат едно и също по размер обезщетение. С тези доводи професионалната организация настоява наредбата да не се приема, а да се организира широко обществено обсъждане, в което да се включат и нейни представители.

Ползването на единна методика, която регламентира начина на изплащане на нематериални щети при смърт на пътя, е световна практика, като различните пазари изготвят собствен модел съгласно спецификите си. Поради липсата на такъв регламент в България при спор със застраховател за размера на изплатената сума обезщетенията се определят от съда по справедливост, което дава възможност за злоупотреби и води до невъзможност на застрахователите да калкулират рисковете. Ситуацията ескалира през последните години до степен, в която застрахователни компании предупредиха, че при запазване на сегашната уредба би последвало шоково поскъпване на автомобилната застраховка и фалити на компании. Ето защо в новия Кодекс за застраховането бе заложен срок за изработването на такава методика и такава се очаква на 7 декември.

Критиката на адвокатите

Становището на Висшия адвокатски съвет от 14 ноември е адресирано до Гаранционният фонд на българските застрахователи. В него професионалната колегия обръща внимание, че методиката ще противоречи на други законови актове, например на Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), според който обезщетението за нематериални щети се определя от съда по справедливост. Освен това с въвеждането й като подзаконов нормативен акт ще се стесни приложното поле на друго предоставено от закона право, което противоречи на конституцията.

Адвокатите възразяват срещу това, че положения като загуба на доход и пропуснати ползи ще се оценяват от актюери по математически модели, а травматичните увреждания ще се констатират с медицинска експертиза. "В предложената формула е заложено отчитането на процента трайно намалена работоспособност по решение на съответния компетентен орган, което на практика означава, че е налице обвързаност от провеждане на друго административно производство и изчакване на резултат по него, а проблемите с ТЕЛК и НЕЛК са добре известни на обществеността", пише в становището.

Несъгласие има по избрания метод за определяне на обезщетението при трайни увреждания по точкова система, обвързана с минималната работна заплата в страната, и се посочва, че той задава таван на обезщетението до 112 000 лв. при най-тежките случаи. Друга критика е, че при смърт на безработен издръжката за близките му ще се изчислява на базата на обезщетенията за безработица.

Адвокатите са против схематичното определяне на кръга имащи право на обезщетение близки лица, защото това създава риск от несправедливост. "Еднакво обезщетение ще получи съпругата, която има 15 години брак, и тази, която се е разделила с мъжа си веднага след сключването на брака, който обаче не е прекратен към датата на смъртта", е даденият пример за подобни казуси.

Какво предлага методиката

Проектът от лятото зададе рамка, която стандартизира процеса по остойностяване на претърпените нематериални щети за всеки, имащ право на обезщетение при катастрофа. Това елиминира разликите, които се получават към момента при разглеждането на идентични случаи в различни съдилища на страната, и дава предвидимост както на потребителите, така и на застрахователите какви финансови резерви да заделят. Освен че определя кръга на близките, имащи право на компенсация, методологията разчертава схема на травматичните увреждания и полагаемото се обезщетение на потърпевшия. Дава се възможност за добавки при тежки случаи, като например при смърт на бременна жена или на единствен родител, при което деца остават кръгли сираци.

С уговорката, че проектът позволява да бъде допълнително калибриран, той бе представен от Гаранционния фонд на застрахователите през август, с което започна да тече времето за изготвяне на наредба от Комисията за финансов надзор. Ако регулаторът успее да се вмести в срока, тази наредба би заменила лимити на обезщетенията, които бяха въведени като временна мярка през миналата година и които предвиждат лицата от по-периферния кръг близки, допуснати като имащи право на обезщетение след тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС), да могат да вземат максимум 5 хил. лв. при пътен инцидент с фатален край.

Дни преди да изтече срокът, в който Комисията за финансов надзор (КФН) трябва да представи наредбата за въвеждане на методика за изплащане на нематериални щети при смърт на пътя, и близо четири месеца след като проектът бе огласен публично, Висшият адвокатски съвет поднесе своя критичен прочит към промените. Темата миналата година предизвика съществени публични брожения в светлината на покачващата се цена на застраховката "Гражданска отговорност", които сега отново могат да се отключат.

В критично становище от 14 ноември професионалната организация изтъква аргументи срещу проекта, изготвен от консултанта "Ейч Ел Би България" и одобрен от Асоциацията на застрахователите. Освен че намират регламента за неконституционен и противоречащ на сегашното законодателство, адвокатите възразяват, че методиката изтласква юристите от споровете за обезщетения и възлага преценката за размера им на медици и актюери. От адвокатурата оприличават проекта на "ценоразпис" и привеждат примери за неговата несправедливост. Един от тях: при катастрофа, довела до трайно увреждане на ръка, пианистът и певецът ще получат едно и също по размер обезщетение. С тези доводи професионалната организация настоява наредбата да не се приема, а да се организира широко обществено обсъждане, в което да се включат и нейни представители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    rxb15635450 avatar :-|
    Тодор Тодоров

    Партнърс Груп ЕООД са измамници, застраховките им никога не се вписват и когато настъпи застрахователно събитие се оказва че застраховката я няма. Колко много хора подведоха...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK