Десетилетие след жилищната криза се задават нови рискове
Сенчестото банкиране се свързва с близо половината ипотечни кредити в САЩ
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
По време на финала на 39-ия шампионат на Националната футболна лига Superbowl през 2005 г. върви реклама за ипотечни кредити на фирмата Ameriquest. "Не съдете твърде бързо", гласи слоганът й. "Няма". Ameriquest спонсорира и шоуто на полувремето, което Пол Маккартни открива с песента Drive My Car. Две години по-късно компанията вече не съществува и стана част от огромната криза на ипотечния пазар, който стана причина за глобална рецесия и почти срина финансовата система. Единадесет години след това, на 50-тото издание на Superbowl, се появява подобна реклама на друг кредитор - Rocket Mortage. Магьосник, колоездач и дори малко дете се опитват да използват мобилното му приложение, за да кандидатстват за финансиране. "Натисни бутона, вземи ипотечен кредит", гласи слоганът. До Superbowl през 2018 г. компанията твърди, че е най-големият заемодател, карайки американците да се чудят дали са си научили урока след глобалния срив.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
2 коментара
Какво е това понятие 'Сенчесто банкиране" . Няма такова понятие, както няма и понятие "пране на пари", или пък "мръсни пари". Парите не миришат е казал още император Веспасиян преди 2000 години
Важното е, че подобни малки и неблагонадеждни кредитни институции много по-трудно могат да пакетират вземанията си в други финансови активи. Това е изключително важна подробност, защото именно подобни инструменти с фалшифициран рейтинг седяха в основата на предишната криза. Сега, дори няколко от тези компании да фалират, ще бъдат като парче домино, което пада в нищото.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.