Банките: Ударна дигитализация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Банките: Ударна дигитализация

Капитал

Банките: Ударна дигитализация

Какво казаха представителите на IT сектора за технологичната трансформация на банките по време на конференцията "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал"

8141 прочитания

Капитал

© Капитал


Банките отдавна не са просто банки - до голяма степен те са и технологични компании, притиснати от глобалната финтех вълна, която ги накара да се насочат към повече дигитални решения. Коронавирусът допълнително ускори тази трансформация. "Капитал" събра на годишната си конференция "Банките и бизнесът", която се проведе онлайн, представители на софтуерния и консултантския сектор, които да коментират именно технологичната еволюция на банковия сектор през тази година.

"Много от играчите вече бяха започнали да предоставят дигитални услуги - не в мащаба, в който им се наложи, но това бе добра основа да приведат системите в работен режим", коментира в началото на разговора Калин Радев, основател и изпълнителен директор на Software Group, който бе и модератор на разговора. "Наложи се решения да бъдат разработени много бързо - някои частично, други напълно."

Банките се справиха

"Директно на въпроса: банките се справиха напълно успешно предвид момента и това, с което разполагаха", каза Горан Ангелов, основател и управляващ партньор в IT консултантската компания "IBS България". Според него успехът има прост индикатор: дали някой клиент е останал без обслужване в ситуацията. Банките, които неговата компания е консултирала, не са имали нужда от това да правят големи промени, защото са имали дигитални канали от дълго време.

"Това, което наистина се промени при банките, беше вътрешната нагласа какво трябва да се прави с технологиите, за да се обслужват по-добре клиенти", каза още Ангелов.

Цветомир Досков, изпълнителен директор на Sirma Business Consulting, коментира, че различните банки са реагирали по различни начини - "някои по-бързо, някои по-бавно, но в края на годината стана ясно, че почти всички имат готовност и сериозен план да инвестират, за да посрещнат новите изисквания, наложени от глобалната ситуация".

Решения в движение

"Банките трябваше много бързо да внедрят решения, които бяха в тяхното портфолио отдавна, но не бяха приоритет, а някои от тях бяха и изцяло тема табу като работата от вкъщи", каза Даниел Алексиев, заместник-директор "Платежни услуги" в БОРИКА. Той добави, че се е наложила бърза дигитализация на основните банкови операции като кандидатстване за кредит, получаване на кредитна или дебитна карта и други. "Този тласък се получи заради пандемията, но той ще продължи и напред, защото е в полза на всички."

Илиян Стоянов, директор "Управление на риска" в PwC, коментира, че дигитализацията е разделена на две - за клиентите и за самите банкови организации. Според него банките са на добро ниво по отношение на външната дигитализация, т.е. решения за клиенти, но от гледна точка на вътрешната организация дори на базово ниво нещата не са били толкова оптимистични.

"През март и април за нас беше трудно да успеем да направим разговор с хората, които работят в сферата на информационната сигурност на банките. Тогава банките осъзнаха, че имат и такива отдели, че те са много важни и че те трябва да могат да работят. Така се оказа, че голяма част от финансовите институции не са достатъчно подготвени и по мое мнение има още много какво да се прави, каза още той. Това значи, че има и много рискове при самата дигитализация, защото може да се окаже, че те добавят още един слой, без да знаят как точно работят другите системи."

Всички участници в разговора се обединиха зад тезата, че дигитализацията в сектора ще продължи дори след като пандемията приключи, защото пазарът го налага. Услугите, които са станали достъпни за клиентите, както и процесите, които са били задвижени вътре в самите компании, ще останат и в бъдеще. Много от тях водят до по-малки разход и на финансов, и на времеви ресурс, който се оказва особено ценен в ситуацията, а и след нея.

Банките отдавна не са просто банки - до голяма степен те са и технологични компании, притиснати от глобалната финтех вълна, която ги накара да се насочат към повече дигитални решения. Коронавирусът допълнително ускори тази трансформация. "Капитал" събра на годишната си конференция "Банките и бизнесът", която се проведе онлайн, представители на софтуерния и консултантския сектор, които да коментират именно технологичната еволюция на банковия сектор през тази година.

"Много от играчите вече бяха започнали да предоставят дигитални услуги - не в мащаба, в който им се наложи, но това бе добра основа да приведат системите в работен режим", коментира в началото на разговора Калин Радев, основател и изпълнителен директор на Software Group, който бе и модератор на разговора. "Наложи се решения да бъдат разработени много бързо - някои частично, други напълно."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev

    Всички банки в БГ са са МНОГОООО дървено, бавно и неефективно обслужване. Системите с които работят - НЕ им дават възможност явно. Пример - подновява договор за фирма пакет в Райфайзен - 10 минути цъка. Вместо да има бутон - поднови както старата система.

    Друг пример - имам карта с високи лимите - подновяват е. Новата карта обаче е с стандартни лимити. МНОГООООО е трудно да видят каква е била предишната и новата и тя да е така ...

    Трети пример - Райфайзен - обновява си он-лайн банкирането - с цел - по-добра работа на клиентите. Стария им вариант - на 4К монитор виждах към 15-20 реда с платежни, в новия им - 3-5! Щото - огромно меню отгоре -стил за мобилен телефон - 100% са игнорирали бизнеса, който работи на ПС! Старото им банкиране - с 1 клик нов платежно копие от старото правиш, в новото - 3 клика. Язък им за милионите, дето са дали ... То сама Райфайзен да беше - да ги сменя, ма то 90% са все така ...

    Приятно изключение е ПИБ ... тяхното обслужване, он-лайн система е поне 2 пъти по-добре (по-бързо и ефективно) от 4-5 други БГ банки с които съм работил. Обаче след КТБ случката - не могат са основна банка


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.