Клиентите, които веднъж са ползвали дигитален портфейл, стават редовни потребители

Борислав Генов - директор "Банкиране на дребно" на УниКредит Булбанк

Клиентите, които веднъж са ползвали дигитален портфейл, стават редовни потребители
Клиентите, които веднъж са ползвали дигитален портфейл, стават редовни потребители
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Борислав Генов е директор "Банкиране на дребно" на УниКредит Булбанк от май тази година. Той започва кариерата си в "УниКредит" през 2002 г. като стажант в Булбанк, а през 2006 г. става част от стартиращия екип на UniCredit Clarima - България. От 2007 г. е заемал различни ръководни длъжности като директор "Продажби" и директор POS бизнес, а през 2012 г. е назначен за главен бизнес директор и член на управителния съвет на "УниКредит Кънсюмър Файненсинг България". Преди да поеме настоящата си длъжност е бил главен изпълнителен директор на "УниКредит Кънсюмър Файненсинг Румъния" и директор "Банкиране на дребно" в УниКредит Банк - Баня Лука. Борислав Генов завършва престижния Bocconi University в Милано.

Визитка

Борислав Генов е директор "Банкиране на дребно" на УниКредит Булбанк от май тази година. Той започва кариерата си в "УниКредит" през 2002 г. като стажант в Булбанк, а през 2006 г. става част от стартиращия екип на UniCredit Clarima - България. От 2007 г. е заемал различни ръководни длъжности като директор "Продажби" и директор POS бизнес, а през 2012 г. е назначен за главен бизнес директор и член на управителния съвет на "УниКредит Кънсюмър Файненсинг България". Преди да поеме настоящата си длъжност е бил главен изпълнителен директор на "УниКредит Кънсюмър Файненсинг Румъния" и директор "Банкиране на дребно" в УниКредит Банк - Баня Лука. Борислав Генов завършва престижния Bocconi University в Милано.

Вече дигиталните портфейли не са новост, но все още много хора се въздържат да ги ползват, защото се притесняват, че са несигурни, сложни и т.н. Какви са основните страхове на клиентите ви и как ги разсейвате?

През миналата година успяхме да финализираме нашия проект, с който да предложим възможността на всички наши клиенти да дигитализират картите си - независимо от операционната им система (iOS или Android) и картов бранд. Оттогава наблюденията ни са, че тази услуга е една от най-предпочитаните. Клиентите, които веднъж изпробват услугата, не се отказват повече от нея, даже напротив, превръщат се в редовни потребители и я препоръчват на свои близки и познати. Клиентското преживяване при плащане с телефон е изключително бързо и лесно. Не на последно място, услугата е сигурна и при всяко плащане клиентът получава веднага нотификация.

Какво показват данните във вашата банка - колко и какви като профил са потребителите на услугата?

- Данните показват, че за последната година клиентите с дигитализирани карти са се увеличили с над 5 пъти спрямо юли 2020. Като абсолютна стойност за нас това означава повече от 50 хиляди клиенти, които са избрали възможно най-модерния начин за плащане.

Очаквано най-големият дял от потребителите на дигитални портфейли са клиентите на възраст между 26 и 45 години. Това обаче съвсем не означава, че в останалите възрастови групи делът е малък. Светът се променя и всички предпочитаме да плащаме бързо и сигурно.

Пандемията преобърна ли потребителските навици при плащанията, или просто ускори вече започналата промяна?

- Пандемията безспорно даде огромен тласък на дигитализацията и, разбира се, потребителските навици при плащанията също бяха силно повлияни. Ситуацията около CОVID-19 наложи картите като платежен инструмент и това беше сред причините и за увеличаване на лимитите за плащане без ПИН през миналата година. Пандемията обаче не е единственият двигател. Като банка ние активно работим за това клиентите ни да са наясно с предимствата на дигиталните плащания.

Организираме все повече кампании, в които водещо е плащането с дигитализирани карти. Клиентите ни, които плащат с телефона си, реално подпомагат и значими каузи. Така например в края на миналата година банката дари по 10 стотинки за всяко плащане на клиент с телефона. Съвсем скоро приключи друга подобна инициатива, при която банката се ангажира с дарение за "Капачки за бъдеще" отново за всяко плащане на наши клиенти, осъществено с телефон през юли.

Идеята на дигиталния портфейл е да замести кожения и човек да няма нужда от него. За какви случаи все пак препоръчвате на клиентите си да носят банковата си карта със себе си?

- Телефонът е неделима част от всекидневието ни. От своя страна плащанията с телефон набират скорост и за част от клиентите ни вече са най-естественият начин за плащане. Те не могат да си представят, че трябва да извадят пластика, за да платят, а дори вече теглят пари с телефона си на многото безконтактни банкомати. Все още за повечето интернет плащания е необходимо да имате и физическата пластика с вас, за да може да въведете данните й при покупката, но постепенно и това ще се промени и транзакциите ще се случват изцяло през дигиталните портфейли.

Според вашите очаквания кога пластмасовата карта ще изчезне напълно?

- В обозримо бъдеще ще има една малка част от клиентите, които ще продължат да използват пластика. За останалата част е на разположение плащането с телефон. Освен навиците на клиентите важни са също действията, които банките предприемаме, за да представим тази възможност. В тази връзка трябва да спомена и включването на бизнес картите на УниКредит Булбанк в семейството на дигиталните портфейли, което ще даде допълнителен тласък и ръст при тези плащания.