Мирослав Вичев: Финтех и иновациите ще наградят традиционните банкови услуги
Изпълнителният директор на БОРИКА ще вземе участие в конференцията "Банките и бизнесът", организирана от "Капитал"


Съдържание от "Борика" АД

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Компанията, ръководена от Вас, се отличи като финансовата институция, която бързо се ориентира към иновации и финтех продукти. Това ли е бъдещето и къде виждате България в него?
БОРИКА разработва финтех решения от дълги години и това е съвсем естествено предвид ролята ни национален картов и платежен оператор. В последните 5 години множество ИТ компании също предложиха подобни услуги. С появата на новите европейски регулации обаче и в частност директивата PSD2 тези решения вече са законово регламентирани. Правилата за работа на всички играчи на пазара са унифицирани, ясни са ролите, работи се по решаване на проблемите и мотивацията на всички ни да предложим по-атрактивни и иновативни услуги е голяма. Въпреки засилената конкуренция считам, че това е бъдещето и най-големите печеливши в него ще бъдат клиентите. България не е изключение от тази тенденция.Как смятате, че ще повлияят финтех услугите върху традиционните банково-финансови услуги? Какви продукти разработвате Вие и в полза на кого са?
Целта на финтех услугите е да развият и надградят традиционните банкови услуги. В последните две години голяма част от финансовите институции въведоха частично нови процеси на обслужване на клиентите си, които не изискват лично явяване. Казвам частично, защото сме съвсем в началото на този процес и предстои да извървим още дълъг път до изцяло дистанционната комуникация между страните. БОРИКА работи паралелно по няколко стратегически проекта, свързани с иновации в различни области. Един от основните ни фокуси е отдалечената идентификация и електронното подписване, като голяма цел тук е въвеждането на национална електронна идентичност. В ход е и проектът за незабавните плащания, като при него ще осигурим на участниците - банки и платежни институции, не само инфраструктура за изпълнение на този вид плащания, а и всички съпътстващи дейности, които подпомагат по-бързото проникване на услугата на пазара. Надграждаме и традиционните картови услуги с решения за електронна търговия при най-висока превенция от картови измами.Какво ви е мнението за т.нар. open banking и защо все още малко се използва в България? Кой страда повече от това - крайният потребител или финансовият сектор като цяло?
Отвореното банкиране се регламентира от основната платежна директива PSD2. Ще се повторя, че тя стимулира създаването на иновативни продукти, но ще отнеме време и усилия, докато страните в процеса се напаснат. Тук става въпрос за споделяне на чувствителна банкова информация за клиентите между различните институции, което изисква, от една страна, лицензиране на доставчиците на платежни услуги, от друга - специфична интеграция на системите, и от трета - подсигуряване на най-високо ниво на защита на данните. Потребителите вече не са зависими от обслужваща ги банка, а могат да се възползват и от решенията на други доставчици на платежни услуги. В това отношение БОРИКА е в много добра позиция, тъй като традиционно работим с всички финансови институции.След успешен пилот през септември в реална среда вече е новата мултибанкинг платформа - InfoPay, която е наследник на предлаганата от БОРИКА повече от 20 години услуга "Инфобанк". На този етап услугата е предназначена за бизнес клиенти, като им осигурява бърз и лесен достъп до техния финансов профил. Във всеки момент през една точка те разполагат с обобщена информация за своите наличностите и движения по сметките, открити в различни банки в страната. Планираме да развием услугата и за крайни клиенти през мобилно приложение.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.