Българите търсят по-големи суми и управляват по-разумно личния си бюджет

Според "БНП Париба Лични Финанси" сред основните тенденции са и ръст в използването на кредитни карти и на дигитални инструменти

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България
Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България
Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България
Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България

Ако през 2020 г. хората и финансовите институции все още се адаптираха към новата ситуация, през 2021 г. промените, предизвикани от ковид-19, вече навлязоха устойчиво в начина, по който българите използват потребителски кредити. Според един от лидерите в сектора в България - "БНП Париба Лични Финанси", четирите тенденции, доминиращи на пазара през последните 12 месеца, са: търсенето на потребителски кредити с по-големи суми, по-добро управление на личния бюджет чрез обединяване на задължения, все по-широко използване на кредитни карти и нарастваща популярност на дигиталните инструменти за заявяване, усвояване и обслужване на кредити.

Средната сума на заявките за потребителски кредити отбеляза двуцифрен ръст

Според данните на "БНП Париба Лични Финанси", обобщени в обзора "Потребителският кредит на българина", в периода ноември 2020 г. - октомври 2021 г. средната сума на заявките за потребителски кредит е нараснала с 11.8% в сравнение с година по-рано и достигна 8835 лева. Най-голям ръст на средния размер на заявките е отчетен в периодите без локдаун. Тогава хората са били по-склонни да реализират големи проекти като ремонт на дома и покупка на автомобил. Доказателство за това е фактът, че в периода май - октомври 2021 г. размерът на заявленията за ремонт на дома нарасна с 6.7% от 8460 до 9026 лева, а за покупка на употребяван автомобил - с 6.5% от 8596 лв. до 9154 лв.

Тенденцията за търсене на по-големи потребителски кредити се отчита и в сектора на покупки на стоки на изплащане. Според класацията "Топ 10 на изплащане" от "БНП Париба Лични Финанси" за първата половина на 2021 г. най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800-850 лева, което е с 30% повече в сравнение със същия период на 2020 г. Най-популярните и търсени телевизори бяха в сегмента 750 - 800 лв., което е с 23% повече за този тип техника в сравнение с година по-рано. Най-значителен ръст в средните цени беше отбелязан в категория "Преносими компютри". В дългите периоди на "хоум офис" и дистанционно обучение хората се нуждаеха от по-мощни машини, с които да изпълняват ежедневните си задачи и средната цена на лаптопите нарасна с 35.7% до 900 - 950 лева.

Финансовата грамотност на българите расте - средната сума за обединяване на кредити достигна 10 890 лв.

Данните на "БНП Париба Лични Финанси" показват, че финансовата култура расте, което се доказва от промяната при използването на кредити за консолидация. Към края на 2021 г. техният дял е 27.6% от заявленията, подадени към "БНП Париба Лични Финанси", средната сума е 10 890 лв., което е ръст от близо 10% в сравнение с година по-рано.

Интересното в случая е, че над 90% от хората използват инструмента обединяване на задължения не само с цел оптимизиране и преструктуриране на стари кредити, но и за да финансират нови проекти. Това е една от причините клиентите на "БНП Париба Лични Финанси" да предпочитат по-висока месечна вноска за консолидация - средно 330 лв., в сравнение със средното за останалите потребителски кредити на банката, при които средната месечна вноска е в размер на 250 лв. Допълнително удобство е, че могат да изчислят примерна оферта и да заявят кредита си само с един кратък чат. Това показва, че тези, които използват кредити за обединяване на задължения, имат добри доходи и възможности да финансират нови проекти, тоест кредитът за консолидация при тях не е "лекарство" срещу висока задлъжнялост, а ключ към ново потребление, с което да повишат стандарта си на живот.

Пандемията ни научи да пазаруваме онлайн с кредитна карта

Пандемията научи българите да пазаруват онлайн с кредитни карти. Само за 6 месеца още в първата половина на годината беше отчетен ръст 75% на онлайн трансакциите с кредитни карти, издадени от "БНП Париба Лични Финанси" в България в сравнение с година по-рано. Желанието за безконтактно пазаруване доведе до значителен ръст на картовите плащания за периода като цяло - с 26.4% на общия брой трансакции с кредитни карти. Клиентите най-често използваха картите си в хранителни магазини и хипермаркети - 47.6% от всички трансакции, за покупка на продукти и услуги за забавление - 18.7%, и за стоки за ремонт на дома - 14% от трансакциите.

Данните на "БНП Париба Лични Финанси" показват, че българите използват разумно кредитните си карти и 49.7% от тях изплащат дължимото в рамките на гратисния период от 58 дни, предоставян от банката. Така те покриват задълженията си, без да плащат лихва върху използваните суми. Кредитна карта от банката може да се заяви и онлайн, което е лека и предпочитана опция за все повече клиенти.

Българинът все повече предпочита дистанционните финансови услуги

Новият начин на живот промени и навиците при кандидатстване за потребителски кредити. Българите оценяват удобството на дистанционните канали, което се доказва от факта, че в периода май - октомври 2021 г., 50.8% от заявленията за кредит в "БНП Париба лични Финанси" бяха подадени онлайн, а други 21.4% - по телефона.

Интернет се използва не само за кандидатстване за кредит, но и за следпродажбено обслужване. Като лидер в сектора на онлайн кредитирането, който има амбицията да предоставя все по-добро клиентско изживяване, "БНП Париба Лични Финанси" предложи голям брой безплатни услуги като плащане на вноски през уеб сайта без такси или регистрация, която всеки месец се използва от над 12 000 души, и чатбот за самообслужване, с който повече от 20 000 клиенти намират отговор на въпросите си. Предпочитана услуга е "Дигиталната инфокарта" на банката. Това е безплатно приложение за смартфон, което предоставя 24/7 най-важната информация за кредита - падежни дати, оставаща сума, и т.н.; информира за промоции и осигурява лесен достъп до инструментите за плащане на вноски и до чатбота на банката. Към края на ноември 2021 г. приложението е инсталирано от повече от 60 000 клиенти.

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България:

Дигитализацията и емпатията са двете страни на една и съща монета - отличното клиентско изживяване

В ДНК на нашата компания е да бъдем сред двигателите на иновациите във финансовия сектор и ние постоянно разработваме нови продукти и услуги. Още преди пандемията имахме много идеи и проекти и ковид само ускори тяхната реализация. Ние много бързо прехвърлихме дейностите си в дигитална среда още през пролетта на 2020 г. Екипите ни свършиха страхотна работа и предложихме на клиентите ни много удобни дигитални инструменти. През първата половина на 2021 г. пуснахме първата на пазара услуга за кредит в дигитален портфейл съвместно с Phyre. Така даваме възможност на клиентите ни да получат достъп до финансиране директно в дигиталния си портфейл.

Последната ни иновация е създадена с фокус върху потребителите на мобилни устройства. Това е онлайн решение, което комбинира кредитен симулатор и лесен достъп до дигиталните ни услуги. То може да бъде използвано като приложение или директно в интернет браузър. Прогресивното приложение е с интегрирани възможности за чат и с намален брой полета за попълване.

Аз съм сигурен, че през следващите години дигитализацията на сектора ще продължи и ще видим много иновации. Затова инвестираме във финтех решения и ги прилагаме във всеки етап от клиентското изживяване с "БНП Париба Лични Финанси". Тези решения са базирани на данни, на машинно обучение, на изкуствен интелект и ние ги прилагаме с цел по-добре да идентифицираме нуждите на нашите клиенти. Всичко това ни позволява да персонализираме нашите оферти и да адресираме правилния продукт с подходящите условия към точния клиент. И всичко това идва с подкрепата от страна на колегите ни. Ние сме амбицирани да бъдем един от основните двигатели на дигитализацията на сектора и работим по много вълнуващи нови проекти. Някои от тях вече са реалност.

Дигиталната промяна е много важна, но за мен от много по-голямо значение е укрепването на връзките с нашите клиенти. Тук говорим за това да им предоставим отлично клиентско изживяване, да проявим емпатия и лично отношение. Благодарение на нашите иновации хората могат да ползват продуктите и услугите ни дистанционно по същия лесен и прозрачен начин както в нашите офиси или в магазините на търговските ни партньори. В пандемията ние сме съветник на хората и им помагаме да управляват разумно личните си бюджети.

Също така подкрепяме тези с финансови затруднения и позволяваме на коректните си клиенти да отложат по една вноска годишно без каквито и да е такси. Именно това за нас означава "емпатия" - да сме близо до хората и да ги подкрепяме не само в добри времена, но и в трудни моменти.

Още от Капитал