Дигитализацията ще продължи да бъде част от стратегията на "Инвестбанк"

Петя Славова - председател на Надзорния съвет и мажоритарен акционер

Визитка

Петя Славова е български инвеститор и предприемач, председател на Надзорния съвет и мажоритарен акционер в "Инвестбанк" АД като част от "Феста Холдинг" АД. Фокусът в бизнеса на "Феста Холдинг" е придобиването и стратегическо управление на инвестиции и активи в България. В холдинга влизат също: застрахователна компания "България Иншурънс" АД, "Черноморско злато" АД, "Феста хотели" АД, "Феста Делфинариум" ЕООД и др.

Петя Славова е завършила Икономическия университет във Варна, специалност "Счетоводство и контрол", както и следдипломна специализация по "Управление и маркетинг" в УНСС.

Какъв е ефектът от ковид пандемията върху бизнеса на банката? Какви са предизвикателства пред банката в този период и как ги решавате?

Изпращаме още една година, която премина под знака на пандемията от ковид-19, което неизбежно се отрази върху икономическата активност и заетостта и оказа неблагоприятно въздействие върху редица сектори на икономиката, включително и върху банковия. Изправихме се пред нови предизвикателства, с които се справихме благодарение на целия екип на "Инвестбанк" АД. Банката залага изключително много на процесите по дигитализацията, защото виждаме потенциaл в развитието на продуктите ни в тази посока. Пандемията даде тласък напред в развитието на технологиите - дигитализацията на продуктите и услугите в банката. Радвам се, че клиентите ни оценяват високо предимствата на новите ни дигитални канали. Това е дълъг процес, по който продължаваме да работим в посока по-бързо и удобно банкиране в полза на клиентите.

И през тази година банката финансира засегнатите от ковид-19 физически и юридически лица с кредити, гарантирани от Българската банка за развитие. Предоставихме временно облекчаване на дълговите плащания за бизнеса и домакинствата чрез участие в частен мораториум, предложен от индустрията и впоследствие одобрен от БНБ. Предприетите мерки за фискална и ликвидна подкрепа за реалния сектор, както и в помощ на пострадалите пряко от кризата, дадоха резултати за защитата на заетостта и подкрепата за индивидуалното потребление.

Предизвикателство пред "Инвестбанк" е също така и преодоляване на конкуренцията предвид тенденцията за непрекъсната консолидация в банковия сектор и появата на все повече FinTech компании. Това е и нашият отговор на съвременните предизвикателства - дигитализиране на все повече продукти и услуги, които създават удобство на клиентите, но и са с високо ниво на сигурност.

Какви са прогнозните резултати на банката за 2021 г.? Какви цели успяхте да постигнете през 2021?

- "Инвестбанк" се стреми да утвърждава позицията си на динамично развиваща се българска банка и да разширява присъствието си на финансовите пазари. Очакванията за 2021 г. са, че "Инвестбанк" ще изпълни залегналите в бизнес плана цели. Бизнес стратегията на банката за периода 2021 - 2023 година предвижда устойчив ръст на активите със средногодишен темп на нарастване 7.5%, който гарантира в края на периода те да достигнат 2.6 млрд. лева.

В края на септември 2021 активите на банковата система са в размер на 132.7 млрд. лв., като през периода декември 2020 - септември 2021 се увеличават с 8645.3 млн. лв. (7% ръст).

Към края на септември 2021 г. "Инвестбанк" АД отчита сума на активите в размер на 2.48 млрд. лева, което е нарастване с 12.7% спрямо декември 2020 г. Очакванията за края на 2021 г. са банката да задържи позицията си по този показател сред банките в България, като следва бизнес стратегията си. В структурата на активите на "Инвестбанк" нетните кредити и аванси на клиенти формират най-голям дял - 38%, от общите активи, следвани от и парични средства в каса и салда в БНБ и вземанията от кредитни институции с 25%, ценни книжа с 22% и нефинансови активи 15%.

През периода декември 2020 година - септември 2021 година брутните кредити в банковата система (без тези за кредитни институции) нарастват с 4195 млн. лв. (6.04% ръст) и достигат 74 млрд. лева. За същия период брутните кредити на "Инвестбанк" АД нарастват с 63.6 млн. лева (6.8% ръст) и към 30 септември 2021 възлизат на 994 млн. лева. Очакванията за края на 2021 г. са банката да задържи позицията си по този показател сред банките в България, като следва темпа на нарастване на банковата система.

Към 30 септември 2021 година депозитите от клиенти в банковата система нарастват в сравнение с края на 2020 година. За периода се отчита повишение със 7592 млн. лв. (7,5% ръст). От началото на 2021 година привлечените средства от клиенти в "Инвестбанк" нарастват с 293 млн. лева (15% ръст) и към края на септември 2021 възлизат на 2215 млн. лева. Очакванията за края на 2021 г. са банката да запази позицията си сред банките в България по този показател, като значително изпреварва залегналия средногодишен ръст.

Целите, които банката успя да постигне, са увеличаване на кредитния портфейл и депозитите от клиенти чрез предлагане на нови продукти и услуги. И през 2021 г., както през 2020 г., банката поддържа много добра ликвидност.

През отиващата си 2021 г. Българската агенция за кредитен рейтинг (БАКР) повиши на два пъти дългосрочния рейтинг на "Инвестбанк" АД, като перспективата по него е определена като "стабилна". Последният мониторинг през ноември отчете стабилизиране на финансовите резултати, повишаване на капиталовата база и капиталовата адекватност и подобрение в показателите на качеството на кредитния портфейл. В продължение на период от близо година протече процес и на външна оценка на качеството на дейността на вътрешния одит в "Инвестбанк", която бе извършена от одиторската компания Deloitte. Процесът завърши успешно и докладът удостовери, че функцията по вътрешен одит в "Инвестбанк", осъществявана от Специализираната служба за вътрешен одит, се провежда в пълно съответствие с Международните стандарти за професионална практика по вътрешен одит на Глобалния институт за вътрешен одит - The IIA.

Ковид кризата ускори дигитализацията в повечето бизнеси. Как протича процесът на дигитализация на банката, какви нови онлайн услуги въвеждате?

- С гордост мога да определя 2021 година като ключова в цялостния процес на дигитална трансформация на "Инвестбанк". Реализирахме много успешни проекти като стартирането на мобилното приложение Ibank mobile и изцяло нов корпоративен сайт с разработена онлайн продажбена платформа. Разширихме още повече обхвата на дистанционното ни обслужване и вече голяма част от услугите, предлагани във финансов център на банката за физически лица, могат да бъдат извършвани от разстояние. Скоро стартираме издаването на "Бърза дебитна" и "Бърза кредитна карта", което ще е изцяло онлайн процес. Разработването на виртуална карта - разплащане с нея минути след издаването и колаборация с Fintech компании, са част от процесите в съвременния дигитален свят, които ще бъдат част и от нашето портфолио.

Как планирате да продължите процеса на дигитализация на банката?

- Дигиталните услуги на "Инвестбанк" ще стават все по-достъпни, гъвкави, с грижа и отговорност към клиента. Това е нашата естествена заявка за все по-успешно развитие в посока дигитално банкиране и през следващата година. Важен етап от дигитализацията на "Инвестбанк" остава и активното търсене на обратна връзка от страна на клиентите, като потребителското изживяване е важна част от стремежа на банката за непрестанно разширяване и усъвършенстване на портфолиото от продукти и услуги.

Как ускоряването на инфлацията се отразява на политиката на банката по отношение на лихвите по депозитите и кредитите и таксите?

- Прогнозите са, че настоящата висока инфлация ще се запази на високи нива и в следващата година. Очакваме и лихвените проценти по депозитите да се запазят ниски - близки до 0% за този период. При повишаваща се инфлация реалните лихвени проценти по депозитите стават силно отрицателни, което води и до търсене на алтернативни форми на спестяване най-вече от страна на физическите лица. Възможността за алтернативно инвестиране на свободните средства от страна на гражданите обаче е сравнително ограничена, поради което депозитите продължават да нарастват с високи темпове и очакваме тези темпове да се задържат.

Една от възможните алтернативи за физическите лица е инвестирането в жилищни имоти, като през последната година се наблюдава значително увеличаване на търсенето на имоти. Увеличаването на доходите и исторически най-ниските лихвени проценти по жилищните кредити водят до увеличаване на инвестирането в недвижими имоти, включително и чрез ползване на допълнително финансиране с ипотечен кредит. Лихвените проценти по жилищните кредити през призмата на инфлацията също са отрицателни в реално изражение и очакваме запазване в рамките и на следващата година на тези ниски лихвени нива. Възможно е леко увеличение на лихвите по тях, ако централната банка въведе допълнителни мерки като увеличаване на капиталовия буфер на банките.

Въпреки ниските лихвени проценти по депозитите обаче високата ликвидност в банковата система и нарастващият приток на привлечени средства са предпоставка банките да започнат да въвеждат нови такси, като например такса "съхранение" за парични средства - за средства над определен размер. Към момента "Инвестбанк" прилага подобна такса само върху големите салда (над 1 000 000 лева) по разплащателни сметки на фирмените си клиенти. Някои банки прилагат таксата само по разплащателни сметки на юридически лица, но други - и по депозитните им сметки, като част от банките прилагат таксата и за средствата на физически лица. Поради намаления лихвен приход в стремеж към увеличаване на печалбата може да се очаква банките да въведат и нови такси.

Споделяте ли прогнозата, че възстановяването на икономиката ще се ускори, и как банката ще способства за това?

- Прогнозата за развитието на българската икономика през следващите години се основава на развитието на световната и европейската икономика. Прогнозата на експертите от Министерството на финансите и БНБ е изготвена при допускане, че изпълнението на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) на България ще започне през 2022 г. През 2021 г. реалният растеж на БВП се прогнозира да достигне 4%.

Очакванията са още от първото тримесечие на 2022 г. икономиката да възвърне своите нива от преди ковид кризата и инфлацията да намалява, но всичко до голяма степен зависи и от цените на електроенергията, природния газ и други основни суровини. Очакваното подобрение на пазара на труда и активното предлагане на кредитен ресурс ще стимулират потреблението. И все пак остава трудно прогнозируемо развитието на ковид и мерките, които могат да последват в национален и международен план.

Очакванията ми за новата 2022 г. са за по-добра икономическа среда, в която банките, включително и "Инвестбанк", ще работят, създавайки устойчив бизнес модел, напълно съответстващ на установената регулаторната рамка. Банката ще продължи да работи активно за поддържане устойчивостта на банковата система в страната чрез осигуряване на ефективно и разумно управление на рисковете, поддържане на високи нива на ликвидност и капиталова адекватност, както и задоволяване на нуждите и исканията на нашите вложители и клиенти.

Какви цели и приоритети си поставяте за следващата година?

- Последните години научиха мен и целия екип да не правим смели прогнози, а да си поставяме конкретни цели. Дигиталните технологии ще продължат да бъдат една от основните насоки в стратегията на "Инвестбанк", като целта е усъвършенстване на бизнес модела на банката и обслужване 24/7 на всички клиенти. Вярвам, че е необходимо да продължим процеса на дигитализация, но запазвайки индивидуален подход към всеки клиент. Винаги съм казвала на служителите, че те са лицето на банката, и продължавам да ценя изключително много човешкия фактор в нашата работа.

За следващата година банката си поставя цел за устойчив ръст на кредитния портфейл при умерен ръст на приходите от лихви и от такси и комисиони, както и подобряване на качеството на кредитния портфейл, нарастване на клиентската база и картовото портфолио. Ще продължим да следваме умерено-консервативна политика при инвестиция във финансови инструменти на приемливи нива и поеманите рискове, като акцентът е върху високата ликвидност. Основна цел е постигане на устойчива печалба чрез поддържане на оптимална структура на баланса и подобряване на пазарната позиция.

Всички нови онлайн продукти, които предстои да бъдат стартирани, са разработени с внимание към околната среда, те пестят време, ресурси, не са необходими хартиени клиентски досиета и т.н. "Инвестбанк" оценява въздействието на дейността си върху околната среда и най-вече на въглеродните емисии, излъчвани от финансираните бизнеси в нашите портфейли, както и на вече направените инвестиции в зелени активи.

Отговорност за по-доброто бъдеще на нашето, а и на следващото поколение е финансирането на проекти от интелигентната индустрия, нисковъглеродна икономика, устойчиво земеделие, цифрова и транспортна свързаност и IT сектор.