Дигитализацията на основните бизнес процеси е приоритет за 67% от бизнеса в региона на EMEA

Какво показва най-новият доклад на Experian и какви са изводите, направени по време на Experian Innovation Week в края на 2021 г.

Дигитализацията на основните бизнес процеси е приоритет за 67% от бизнеса в региона на EMEA
Дигитализацията на основните бизнес процеси е приоритет за 67% от бизнеса в региона на EMEA

Най-новият доклад на Experian за бизнеса и потребителите в региона на Европа, Близкия изток и Африка 2021 в сферата на финансовите услуги и телекомуникациите ясно показва, че 62% от бизнесите смятат, че са им необходими повече данни за нуждите на анализа им. 65% от тях използват различни видове набори от данни за подобряване точността на техните анализи, например използване на нетрадиционни източници на данни като отворено банкиране. 67% от бизнесите определят за приоритетни инвестициите в дигитализацията на основните им бизнес процеси. Проучването, поръчано от Experian и проведено от Forrester Consulting през август 2021 г., обхваща над 598 лица, заемащи висши управленски позиции в компании в сферата на финансовите услуги и телекомуникационни компании в региона на EMEA.

Докладът потвърди и изводите, направени по време на Experian Innovation Week, която се проведе в края на 2021 г. В рамките на събитието Experian покани и събра за първи път в обща дискусионна платформа най-иновативните компании на Балканите и Централна и Източна Европа: Пощенска банка, buddybank на Unicredit Group, Credefi, Kontomatik.

  • Потребителите като цяло се доверяват на банките и данните им, но техните нужди и очаквания се промениха в резултат на пандемията и това ускори процеса на дигитална трансформация.

"Кризата рефлектира върху данните, с които работим, и тъй като те са най-ценният актив за управление на риска - всички ние зависим от данни, от тяхното естество, структура и съхранение. Работата със стабилни данни не е голямо предизвикателство, но иновациите са това, което ни помага да се справим с нестабилни, недобре структурирани, липсващи или неточни данни. Предизвикателства са налице не само в резултат на кризата, но и в резултат на разширяването на банковите продукти и системи по време на банковия процес. Ето защо ние сме готови да разширим източниците на данни, да подобрим качеството им и да се възползваме максимално от тях, като използваме повече иновации", каза Цвета Николова, началник на отдел "Методология на кредитния риск и контрол на капиталовата адекватност" в Пощенска банка.

Докладът показва също, че 62% от компаниите са регистрирали увеличение или значително увеличение на кредитни заявления от нови клиенти през последните 12 месеца. Компании, които все още страдат от забавяния в този процес поради недостатъчно дигитализирани решения или поради проверки на клиенти, които сами по себе си забавят процеса, ще бъдат засегнати и ще загубят бизнес позиции. Организациите сега се опитват да направят дигиталното пътешествие на клиентите възможно най-плавно, лесно и прозрачно.

Изследването показва, че инвестициите в дигитализацията на основните бизнес процеси е приоритет за 67% от бизнеса в региона на EMEA. "Системата за ранно предупреждение ни позволи да защитим портфолиото си от грешки и да поддържаме добри взаимоотношения с клиенти дори по време на процеса на събиране на дългове" - потвърди Наталия Кесерова, началник на отдел "Управление на проблемни активи - Банкиране на дребно" на Пощенска банка.

През последните две години пандемията затрудни разбирането на истинската картина за финансовото състояние на потребителите и едноличните търговци, но, от друга страна, ускори дигиталната трансформация и предложи нови начини за използване на финансови услуги. Бързото масово разпространение на онлайн пазаруването и цялостното дигитално взаимодействие проправи път към нова тенденция в банковите услуги, а именно пълноценно мобилно банкиране.

  • Мобилното банкиране вече завзема сериозен пазарен дял от полето на традиционните банки, споделиха ключови мениджъри от сферата на финтех индустрията и мобилните банки по време на Experian Innovation Week.

UniCredit Group например пусна на пазара buddybank - една чисто мобилна банка, достъпна единствено чрез смартфон и налична за iOS, Android и наскоро за платформи на Huawei. Според Масимо Бонданца, ръководител маркетинг и продукти в buddybank, мобилното банкиране "позволява малки формати поради използването му единствено чрез смартфони вместо чрез настолни компютри. Налагаше се също да премахнем всички излишни действия извън смартфона. Така всичко започва и свършва в мобилния телефон". Buddybank използва решения на Experian и това позволи бърз процес на внедряване, без да са необходими клонове, пълна липса на използване на хартия, а обслужването на клиентите се осъществява чрез чат. Buddybank е достъпна в момента само за италиански клиенти.

  • Мобилното банкиране е полезно за бизнеса и особено за малките и средните предприятия, тъй като позволява уреждане на заеми в рамките на 48 часа.

Използването на алгоритми издигна мобилното банкиране до безпрецедентно ниво. Иво Григоров, изпълнителен директор на Credefi, посочва, че броят на алтернативните онлайн транзакции, извън традиционното банкиране, в световен мащаб са над 300 милиарда за миналата година, с прогноза за удвояване на този брой до 2026 г. "Нашата цел е да свържем традиционния финансов сектор с блокчейн и по този начин да предоставим една доста уникална услуга. Вярваме, че тази връзка е бъдещето на финансите. Ние предлагаме на нашите клиенти много лесен достъп до финансиране чрез използване на блокчейн технология. Предлагаме услуги, които имат много ниски транзакционни такси в сравнение с традиционните финанси. Двете основни предимства са ефективността на разходите и времето, както и много лесното и удобно за клиентите изживяване. Целият процес от кандидатстването за заем до изплащането на средствата се извършва на платформата и е изцяло дигитализиран", каза той.

  • Отвореното банкиране ще промени финансовите институции по целия свят, включително и в Централна и Източна Европа.

То дава възможност за по-добра оценка на рисковете, но също така и за индивидуални продуктови предложения спрямо начина на живот на клиентите. Иновативните елементи са ефективност и прозрачност, които могат да улеснят преживяването на клиентите. То също осигурява свързаността и непрекъснатостта на бизнес процесите, тъй като стабилността се превръща в ключов фактор за безпроблемното потребителско изживяване.

Михал Лукасик, изпълнителен директор на Kontomatik, твърди, че "дори ако нивото на развитие в региона на EMEA варира от страна до страна, в близкото бъдеще можем да очакваме отворените банкови решения да станат повече и все по-разпространени. Предизвикателството от техническа гледна точка се изразява в стабилността и качеството на данните. В региона на EMEA всъщност има много различни технически стандарти. От решаващо значение е да имаме добър процес на категоризиране, който може да хармонизира данните от различни източници и да ги направи значими".

ЗА EXPERIAN:

Experian е глобален лидер в предоставянето на информация и аналитични решения. Във важните моменти от живота - закупуване на дом или автомобил, изпращане на дете да учи в университет, разрастване на бизнеса - компанията дава сигурност и възможност на потребителите и бизнес клиентите си да управляват своите данни. Experian помага на организациите в управлението на кредитния риск, превенцията от измами, по-доброто таргетиране на маркетинговите предложения и в автоматизирането на вземането на решения, както и на хората да управляват своите кредитни профили или да се предпазят от кражба на самоличността.

В Experian работят 17,800 служители в 45 държави. Всеки ден компанията инвестира в нови технологии, талантливи хора и иновации, за да помогне на своите клиенти да се възползват максимално от всяка възможност. Experian plc е регистрирана на Лондонската стокова борса (EXPN) и е част от индекса FTSE 100. Научете повече на www.experianplc.com.

Офисът в България е основан през 2004 г. и в него работят над 1000 човека. Повече информация ще намерите на: www.experian.bg или Facebook.