Visa: Подкрепяме дигитализацията на малкия бизнес

Каталин Крецу, генерален мениджър във Visa Europe за Румъния, България, Хърватия и Словения

Visa: Подкрепяме дигитализацията на малкия бизнес
Visa: Подкрепяме дигитализацията на малкия бизнес

Визитка

Каталин Крецу е генерален мениджър във Visa Europe за Румъния, България, Хърватия и Словения. Той става част от Visa през 2004 г., поемайки управлението на операциите на компанията в България и Румъния. След присъединяването им към ЕС през 2007 г. и реорганизация във Visa Europe двете страни се оказват в различни подрегиони. Крецу поема регионалното управление на пазарите в Румъния, Хърватия, Словения, а по-късно и Малта. През 2021 г. след нова реорганизация поделенията в България, Румъния, Хърватия и Словения стават част от централноевропейския регион за Visa Europe и така, близо 15 години по-късно, България отново влиза в региона, за който отговаря Крецу .

Г-н Крецу, какви промени забелязвате тук почти 15 години по-късно?

София е много променена - градът се е разраснал, изникнали са нови модерни сгради, покупателната способност на хората е повишена, навсякъде се виждат логата на големи международни компании. През последните години много румънци предпочитат България за лятната и зимната си ваканция и споделят впечатленията си както за добре развитата туристическа инфраструктура, така и за допълнителните услуги, на които се радват в страната. От гледна точка на бизнеса Visa отбеляза значителен ръст на местния пазар още преди пандемията, като имаме предвид, че България е страна, в която все още се предпочитат парите в брой. През последните години, особено в условията на пандемия, използването на дигитални разплащания обаче се повиши значително, тъй като хората припознаха техните предимства - сигурност, бързина и удобство.

Кои са основните тенденции в разплащанията, които се откроиха след началото на пандемията преди две години?

- Както вече казах, развитието на дигиталните разплащания се ускори и това, което очаквахме да се реализира за четири-пет години, се случи за една-две. Ограниченията при пътуване увеличиха потреблението на вътрешния пазар. Наблюдаваме също по-голям фокус върху дебитните карти в сравнение с кредитните такива.

Наред с дигитализацията на разплащанията още в началото на пандемията хората увеличиха търсенето на безконтактни разплащания, като в това отношение по ръст България е сред лидерите в Европа.

Свидетели сме на бързо развитие и на мобилните разплащания. Вероятно сте забелязали, че банките вече предлагат свои дигитални портфейли за мобилни разплащания, като паралелно с това все повече навлизат Google Pay и Apple Pay. В България картодържателите бързо възприемат тези нови методи.

Ограниченията в резултат от пандемията доведоха и до ръст на онлайн разплащанията. Растежът в България е в унисон с този в останалата част от Източна Европа. Ако преди хората използваха този канал, за да купуват предимно електроника, сега той става все по-популярен и за стоки от първа необходимост, като храна например.

Нещо, което ни прави много горди, е въвеждането на системата за безконтактни разплащания в градския транспорт. Сега гражданите и гостите на София могат да платят пътуванията си в трамваите, автобусите, тролеите и метрото само с едно доближаване на банковата си карта, смарт часовник или телефон до устройството за валидиране. Това е една от иновациите, която променя ежедневието на хората към по-добро. Зад проекти като този стои напрегнатата работа на различни екипи както от страна на Visa, така и на други инфраструктурни компании. Наистина съм горд от това, което постигна местният екип на Visa.

Разкажете повече за тенденциите, които наблюдавате в България и региона.

- Тенденциите, които наблюдаваме в България, са налице и в цяла Европа - в над 20 страни отчитаме 40% или повече ръст на електронната търговия при сравнение на данните за юни 2020 г. с тези за юни 2021 г. В Унгария например ръстът е почти 50%, в Хърватия е над 40%, в Полша - почти 30%, и Румъния - почти 40%. От този порядък е ръстът и в България.

Също така общият обем на картовите разплащания в страната се увеличи с малко над 20% през декември 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. Припомням, че 2020 беше годината на големия икономически спад и въпреки ограниченията, свързани с пандемията, броят на разплащанията нараства с двуцифрени проценти.

Друга тенденция, която наблюдаваме по време на ковид-19, е, че хората преоткриха кварталните магазинчета. Това пък накара тези бизнеси да се замислят как да увеличат оборота си. Под натиска на търсенето от страна на клиентите много от малките търговци погледнаха в посока приемане на плащания чрез банкови карти както при покупка на място, така и онлайн.

В европейски мащаб 34% от малките и средните бизнеси въведоха дигитални разплащания, за да увеличат продажбите си, а 23% стартираха съвсем нов бизнес.

Как още стимулирате малкия бизнес да преминава към електронни плащания?

- За много предприемачи онлайн търговията се превърна в начин на оцеляване. Надяваме се, че интересът в тази посока ще остане и след пандемията, тъй като това е един допълнителен канал за продажби.

С ръста на онлайн поръчките и промяната на потребителските нагласи се опитваме да стимулираме заместването на наложените плащания с картови. Предлагаме нови продукти в тази посока, като например SoftPOS. Това е приложение, което трансформира смартфона в платежен терминал. Мисля, че предложения като това ще революционализират пазари като България и Румъния, където има много самонаети хора - водопроводчици, таксиметрови шофьори, адвокати, лекари и др. Те не искат да носят със себе си ПОС устройство, а и то повишава разходите, ако обемът на продажбите не е голям. Превръщането на смартфона в устройство, приемащо картови разплащания, обаче може да накара повече търговци да приемат такива.

Също така на европейско ниво подкрепяме малките бизнеси чрез обучения и им предоставяме информация за предимствата на картовите разплащания, включително онлайн.

Как гледате на криптовалутите? Какво прави Visa в тази насока?

- Вярваме, че ролята ни е да свързваме криптоекосистемата с нашата мрежа от 70 млн. търговеца и 10 хил. финансови институции. Партнираме си с над 50 криптоплатформи, за да им помогнем да предлагат Visa карти. Това улеснява плащанията чрез криптовалути за покупки на широкия пазар при търговци, които иначе работят само с обичайните парични средства.

Освен това предлагаме възможности за купуване на криптовалути от страна на собственици на Visa карти. Подкрепяме финтех компаниите, включително в тази посока. Мисля, че вече е налице значителна тенденция в тази посока, като през първата половина на тази година преминахме границата от 1 млрд. долара, похарчени под формата на криптовалути в световен мащаб. Разбира се, това не е значителен обем на този етап на фона на обема на разплащанията през Visa карти, но трябва да се има предвид, че става дума за пазари, начини на плащания и решения, които не бяха тук само преди година.

Как виждате бъдещето на плащанията в контекста на повсеместната дигитализация?

- Напоследък възникват нов тип компании, през които минават парични средства. Става дума за компании, които променят начина, по който хората инвестират, получават заеми или осъществяват трансфер на средства до близки и приятели. Друга тенденция е свързана с необходимостта за изпращане на пари, например при разделяне на общи сметки. Това са иновационни решения, реализирани именно от нов тип компании - финтех. Те заедно с технологичните гиганти трансформират световната платежна екосистема.

Visa също е част от тенденцията. Преди време бяхме възприемани като компания за пластмасови карти. Нашата визия е да се позиционираме като технологична компания за дигитални разплащания и за организиране на финансовите потоци между хората, компаниите и правителствата.

Дигитализирането на паричните потоци между държавата и гражданите, държавата и бизнесите, както и между хората и бизнесите по посока държавата трябва да е важен приоритет на развитие. Мисля, че в България имаме много работа в тази насока. Разполагаме с модели и добри практики, решения и политики, тъй като знаем как протичат тези процеси в други страни.

Нека не забравяме, че въвеждането на електронни плащания влияе положително върху изсветляването на икономиката. Известно е, че в България сивата икономика е значителен проблем, решаването на който може да доведе до ръст на БВП. Дигиталните разплащания са един от най-ефективните методи в борбата с икономиката в сянка и Visa има значителен опит и ресурс, с които да съдейства за нейното свиване.