Как беше преоткрито сключването на сделки

Този бум на сливания и придобиванияне не е като последния

Увеличеното използване на големи данни и анализи ускори автоматизирането на досадната работа, която обикновено се делегира на младши банкери
Увеличеното използване на големи данни и анализи ускори автоматизирането на досадната работа, която обикновено се делегира на младши банкери
Увеличеното използване на големи данни и анализи ускори автоматизирането на досадната работа, която обикновено се делегира на младши банкери    ©  Shutterstock
Увеличеното използване на големи данни и анализи ускори автоматизирането на досадната работа, която обикновено се делегира на младши банкери    ©  Shutterstock

Някога се смяташе, че инвестиционните банкери, подобно на акулите, трябва да се движат, за да оцелеят. След това блокирането в резултат на пандемията сложи край на постоянното им движение между централата, летищата и срещите. Смазването на колелата на сливанията и придобиванията (М&А) остана на заден план сред корпоративните опасения за оцеляване. Сделките бяха отменени или задържани и банкерите се фокусираха върху клиенти, които вече познават. Виртуалното сключване на сделки стана норма. Когато се завърнат срещите на живо, ще продължат ли новите начини на работа?

Видеоконферентните връзки доведоха до неочаквани ползи за компаниите и техните инвестиционни банкери. Когато ограниченията за пътуване задържаха частните джетове на Уолстрийт, договарянето на сделки за няколко милиарда долара по Zoom направи фирмите по-продуктивни и по-евтини за управление. Банкерите смениха салоните в бизнес класа на самолетите с виртуални разговори от своите дизайнерски кухни. Изведнъж, с повече свободно време, те биха могли да се свържат с два пъти повече потенциални кандидати за своите клиенти, увеличавайки шансовете за подходящо съвпадение.

Хиперефективност

Хиперефективността е приветствана. В разговор за финансовите резултати през 2020 г. ръководителите на Citigroup отбелязаха лекотата, с която посещенията на клиенти, изисквали преди месеци внимателно планиране, могат да бъдат планирани за дни във виртуалната среда. Бутиковата компания Moelis намали значително разходите си за пътуване на тримесечие, които преди бяха 10 млн. долара. Тъй като ограниченията отпадат, някои лични срещи се възстановиха, но тежките графици за пътуване не. Неотдавнашно проучване на консултантската компания Deloitte показва, че повече от половината от компаниите и частните инвеститори сега очакват да управляват сливания и придобивания в предимно виртуална среда (виж графиката).

Пандемията също допринесе за приемането на технологията. Увеличеното използване на големи данни и анализи ускори автоматизирането на досадната работа, която обикновено се делегира на младши банкери. Купувачите също проявиха креативност. Виртуалните обиколки станаха нещо обичайно за инспектиране на отдалечени обекти, включително мини, фабрики, пристанища и складове. Goldman Sachs заедно с други лети с дронове над съоръженията на компаниите, за да заснеме висококачествени снимки или да създаде детайлни видеоклипове. Адвокати и други използваха изкуствен интелект, за да преглеждат хиляди фирмени документи, забелязвайки "сигнални лампи" за малка част от времето, което би отнело на хората.

По-голямото разчитане на технологиите предполага, че огромни части от процеса по сключване на сделките могат да бъдат автоматизирани.

Културните промени, породени от пандемията, предизвикаха още по-задълбочено изследване на поведението. Тъй като корпоративният свят възприе гъвкави работни договорености, много банки въведоха хибридни графици - донякъде неохотно - за своя персонал. Фирмите вдигнаха заплатите, изплатиха бонуси и други в опит да спрат младите, недоволни служители да напуснат индустрията. Инвестиционната банка Jefferies им купи велоергометър Peloton, Citi им предложи работа в испанската слънчева Малага, докато JPMorgan Chase ги задължи да вземат поне три седмици почивка годишно. Това се оказа объркващо за тези, които са свикнали с твърдата култура на индустрията.

Модел на изпитание

Лудата минала година за M&A постави този по-добър модел на сключване на сделки на изпитание. Изкупуването от частни компании и тези за придобиване със специална цел доведоха стойността на глобалните сливания и придобивания до рекордните 5.9 трлн. долара. Таксите, спечелени от консултантите на сделките през миналата година, нараснаха с близо 50% до повече от 48 млрд. долара през 2021 г. Това представлява почти една трета от приходите от инвестиционно банкиране в сравнение с една четвърт през 2020 г. според компанията за данни Refinitiv.

Бумът разкри границите на виртуалната измама. Дори с дронове, извършващи важни надлежни проверки, допитването на Deloitte показва, че невъзможността да пътувате или да се срещате лично с мениджърски екипи е по-вероятно да предизвика отмяна на сделката. Повечето респонденти (78%) са се отказали от поне една сделка през 2020 г., докато почти половината (46%) са отказали три или повече. За младите новобранци автоматизацията на трудните задачи не помогна много за лечение на прегарянето. Проучване на 13 анализатори през 2021 г. в Goldman Sachs разкрива техните изтощителни условия на работа: 95-часови седмици и средно пет часа сън на нощ означават страдание на психичното здраве.

Дигитализацията повдигна по-остри въпроси относно сключването на сделки. Нарастващото разчитане на технологиите предполага, че огромни части от процеса по сключване на сделките могат да бъдат автоматизирани. В същото време наличието на големи данни подкопава информационното предимство, което банките някога са имали. Могат ли ръководителите да управляват процеса, без да задържат скъпи банкери? Apple придоби Beats през 2014 г. без помощта на банки, както и Facebook, когато купи WhatsApp същата година. Spotify и Slack станаха публични, съответно през 2018 и 2019 г., без да включват застрахователи.

Малко компании разполагат с ресурси за вътрешно управление на процеса и голяма част от работното натоварване на инвестиционното банкиране, поне на висшите служители, зависи от изграждането на взаимоотношения от старата школа. Но дори когато срещите лице в лице се възобновяват, цифровата трансформация означава, че старите дни на M&A не се връщат.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    С две думи ефективността трябва да се случва насила. Ако не беше ковид, никой нямаше да се замисли, че е по-добре вместо да се пътува със самолет да се увеличат срещите онлайн.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал