К10: Класация на най-добрите банки в България

Класация на най-стабилните и печеливши банки в България

"Капитал" подрежда най-добрите банки в страната за 2021 г. и по ефективност, устойчивост и риск

За единадесета поредна година "Капитал" изготви класация на най-добрите банки в България. В подреждането влизат всички лицензирани в страната 17 банки без държавната ББР и клоновете на чужди финансови институции.

В новото издание разглеждаме как се е представил банковият сектор през 2021 г., когато икономиката пое глътка въздух след неочаквания шок, предизвикан от коронавируса. Възстановяването в реалния сектор позволи и на финансовите институции да се върнат към режим на бурно отпускане на кредити, особено в жилищния сегмент. Така, въпреки че лихвите все още остават рекордно ниски, печалбата на банките скочи рязко с над 70% до 1.4 млрд. лв. и доближи предкризисните нива.

Класацията на "Капитал" е изготвена на базата на собствена методология, която включва редица показатели, на които сме дали различна тежест и които са разделени в четири групи - стабилност и риск; ефективност и рентабилност; устойчивост и динамика; размер. Миксът от индикатори дава широк поглед върху различни аспекти от дейността на сектора, така че да постигнем максимална обективност при определянето на крайното класиране на най-добрите банки. Тази година победител е Банка ДСК, която отчете рекордна печалба в историята си.

Топ 10

Банка ДСК

Уникредит Булбанк

Пощенска банка

Обединена българска банка

ПроКредит банк

Първа инвестиционна банка

Алианц банк

Райфайзенбанк

Търговска банка Д

Централна кооперативна банка

Извън основното подреждане проектът включва и класация в три подкатегории - стабилност и риск; ефективност и рентабилност; устойчивост и динамика.

Категорията "Стабилност и риск" е особено важна за инвеститорите в акции и други финансови инструменти, издавани от банките, тъй като дава поглед върху това доколко добре са управлявани рисковете от мениджмънта на институциите, както и има ли опасност от потенциални трудности и евентуална нужда от набиране на капитал. А оттам и възможност за прогноза в каква посока ще се развива рисковият апетит на банките - т.е. доколкото ще са склонни да отпускат кредити или пък да искат по-големи обезпечения.

Категорията "Ефективност и рентабилност" е вероятно любимата на акционерите в банките, защото в крайна сметка всеки бизнес работи за печалба. За финансовите институции това е особено важно, тъй като собственият капитал е ключов за оперирането им, а за много от тях именно натрупаните печалби са основният способ за генерирането му.

Категорията "Устойчивост и динамика" е особено ценна за практически всички участници на пазара - акционери, инвеститори, клиенти, регулатори. Причината е, че за всеки от тях е важно банките да се развиват устойчиво във времето, а не да отчетат силни резултати само в една година, но това да е за сметка на натрупване на бъдещи рискове, като например загуби от лоши заеми.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tgq191084919 avatar :-|
    tgq191084919
    • - 2
    • + 2

    Е как няма да са на печалба като скубят хората с всякакви възможни такси. Да си изтеглиш пари такса, над 10 лв. ,наказват те че искаш да си вземеш парите. Да вкараш пари такса 0.50 стотинки. Наказание че искаш да си внесеш пари, превод 1 лв. и т. н .За какво плаща ме месечна такса?. Нали са затова да се поддържа системата, ама не е достатъчно трябва още и още такси за да имат още по големи печалби. Как няма една банка в България, която да няма толкова много такси. Имам чувството че всички банки са в комбина. Тук няма никаква конкуренция в банковата сфера. Такси, такси, безбожно големи лихви, това е нашата банкова действителност, за жалост. И какво значи най-добра банка?. Това е банка която най-добре е оскубала българския потребител.

    Нередност?
  • Sutura
    • + 1

    За банките като потребител мога само да им сипвам. Конкретна критика: от пандемията насам ДСК завториха клоновете в събота под предтекст, че нали да пазят хората, което "изненада" доведе до по-големи струпвания на хора....и нали се сещате, че всички на работно време от 08:00-17:00ч. почват мега гимнастики, за да отидеш до клон в работно време. Системата им за електронни плащания и тя "почива" през уикенда от време на време...естествено няма вест ни кост от тях за периодите на профилактика. Зле написани указания при нови банкови карти, про-форма договори за кредити, скрити такси...всичко от опит точно с тях цитирам. Мога и още, но ще стане много дълго и за съжаление не са единствените. Не знам коя банка бих сложил за номер едно в БГ, но още не съм работил с нея. Гледам с надежда към ОББ напоследък.

    Нередност?
  • 4
    allianz avatar :-|
    allianz

    На последната страница на PDF имате реклама на изтекло преди две години събитие 2020. Не е нещо ново за вас и друг път съм получавала стари новини от вас. Няма значение, давам обратна връзка за го коригирате.

    Нередност?
  • 5
    skn1444807195476646 avatar :-(
    Plamena Mihaylova
    • + 1

    Тъжно е как редовно банка ДСК е печеливша в подобни класации, а заплатите на служителите им на каса са под 1,000лв. Какво говори за една фирма когато служителите й вземат по-малко от куриери или складови работници?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал