Българската банка с конкурентен бизнес модел - поглед отвътре

Лукас Турса, старши вицепрезидент "Финансиране" в TBI Bank

Лукас Турса, старши вицепрезидент "Финансиране" в TBI Bank
Лукас Турса, старши вицепрезидент "Финансиране" в TBI Bank
Лукас Турса, старши вицепрезидент "Финансиране" в TBI Bank
Лукас Турса, старши вицепрезидент "Финансиране" в TBI Bank

Въпреки отрицателните лихви и таксите по депозити, които постепенно бяха въведени на пазара през последните години, TBI Bank поднови своята депозитна кампания, насочена към рентабилните спестовни продукти, които предлага като част от стратегията си да бъде "най-доброто място за спестяванията на българите". Разговаряхме с Лукас Турса, старши вицепрезидент "Финансиране" в TBI Bank, за решението да се противопоставят на настоящите тенденции и бъдещето.

TBI е банка със силен фокус върху нуждите на клиентите и малките и средните предприятия, основана в България и с дейности в Румъния, Гърция, Германия и Литва. Банката е лидер в "Купи сега, плати по-късно" (BNPL) сегмента в региона на Югоизточна Европа, предлагайки финансиране и допълнителни внедрени услуги чрез широка мрежа от phygital канали и платформи. Силната насоченост към клиента и неговите нужди нарежда TBI сред най-рентабилните и ефективни български банки в продължение на години.

Г-н Турса, нека започнем от тук - как бихте описал 2021 за TBI Bank?

- Радвам се да споделя, че отново имахме една много силна и успешна година, а доказателство за това са нашите бизнес резултати. Само през 2021 г. обслужихме над 1.25 млн. заявления за финансиране и отпуснахме близо 500 хил. кредита. Също така постигнахме рекордна нетна печалба за този период от близо 55 млн. лева - с 40% по-висока от миналогодишната. Същевременно депозитното ни портфолио нарасна с 30% и достигна до близо 1 млрд. лева в края на годината, демонстрирайки здравословен ръст, надскачащ пазара. В пазарна среда, където големите банки спряха да предлагат депозити и дори въведоха отрицателни лихви, ние запазихме позицията си като най-довереното място за хората, които търсят положителна възвращаемост на спестяванията си.

С какво се различават депозитните продукти на TBI Bank от тези на конкурентите?

- Продуктите ни не са революционни в същността си. Това, което ги отличава обаче, са конкретните условия, а те винаги са сред най-добрите на пазара. Също така не усложняваме условията на нашите предложения, а вместо това се стараем да ги правим възможно най-разбираеми, гъвкави и рентабилни. Портфолиото ни вече включва депозити с продължителност между 1 и 60 месеца, без такса за откриване, поддръжка и теглене на падеж. Предлагаме и най-добрите лихвени проценти в България - до 2% за депозити в левове, евро и щатски долари.

Откроявате се с конкурентните лихви по депозити - каква е причината за тях?

- Просто казано - причината е нашият бизнес модел. Тъй като сме една от най-ефективните и рентабилни банки на пазара, можем да прехвърляме част от спестяванията си от нашите операции към клиентите си под формата на високи лихви по депозитите им.

Известни сте с добрите условия за спестявания, насочени предимно към физически лица. А какви предложения имате към корпоративните си клиенти?

- Малките и средните предприятия са още по-силно засегнати от гореспоменатите развития на пазара по отношение на депозитите, тъй като отрицателните такси често се начисляват и върху разплащателни сметки, създавайки допълнителна финансова тежест за оперативните ресурси на бизнеса. TBI Bank е една от малкото банки в страната, които предлагат положителна лихва за корпоративни депозити, което позволява на бизнеса да получи позитивна възвращаемост от финансите си. Също така предлагаме на бизнес клиентите си рентабилни транзакционни услуги, отлични валутни курсове и висока степен на гъвкавост при изграждането на спестовните и инвестиционните им планове.

Какво предстои за TBI през 2022?

- Въпреки сложната политическа и икономическа ситуация в Европа поддържаме стабилен бизнес растеж в първото полугодие. Доказателство за това са нашите финансови резултати за първите 5 месеца на 2022 г. - достигнахме нетна печалба близо 31 млн. лева, с 60% по-висока в сравнение със същия период за миналата година. Искаме да затвърдим още по-силно позицията си на лидер в "Купи сега, плати по-късно" (BNPL) сегмента на всичките пазари, на които оперираме, предлагайки на клиентите си удобни разплащателни планове, а на партньорите ни - ефективно решение за повишаване на клиентската лоялност и помощ за увеличаване на продажбите. За второто полугодие планираме да предложим на клиентите си иновативни дигитални решения за техните ежедневни банкови нужди чрез мобилното ни предложение и свързаната с него NEON карта. И, разбира се, да затвърдим позицията си като най-доброто място за спестяванията на българите, като продължим да предлагаме добри лихви по депозитите, гъвкавост и отлично клиентско обслужване.

Още от Капитал