Как финансовият сектор подкрепя устойчивата мобилност

"БНП Париба Лични Финанси" в България предоставя специални "зелени" кредити за покупка на екоавтомобили

Как финансовият сектор подкрепя устойчивата мобилност
Как финансовият сектор подкрепя устойчивата мобилност

Транспортът е един от основните замърсители на планетата. Според данни на европейския парламент 30% от емисиите СО2 в ЕС се дължат на този сектор. С най-голям дял са пътническите автомобили - те са отговорни за почти 61% от емисиите въглероден диоксид от транспорта.

Тези данни доведоха до дефиниране на конкретни цели за намаляване на въглеродния отпечатък на транспортния сектор, като стремежът на ЕС е до 2030 г. нивата СО2 да бъдат с 60% по-ниски в сравнение с 1990 г. Това е стъпка към постигането на друга важна цел за ЕС - пълна въглеродна неутралност до 2050 г.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Транспортът е един от основните замърсители на планетата. Според данни на европейския парламент 30% от емисиите СО2 в ЕС се дължат на този сектор. С най-голям дял са пътническите автомобили - те са отговорни за почти 61% от емисиите въглероден диоксид от транспорта.

Тези данни доведоха до дефиниране на конкретни цели за намаляване на въглеродния отпечатък на транспортния сектор, като стремежът на ЕС е до 2030 г. нивата СО2 да бъдат с 60% по-ниски в сравнение с 1990 г. Това е стъпка към постигането на друга важна цел за ЕС - пълна въглеродна неутралност до 2050 г.

Според много експерти пътят за постигането на тези цели е развитието на т.нар. устойчива мобилност. Това е промяната на транспортния сектор в посока намаляване на количествата СО2 и на парниковите газове, отделяни в атмосферата. В основата стои отказът от използване на изкопаеми горива и замяната на транспортните средства с по-ефективни и по-слабо замърсяващи.

Този процес е движен най-вече от производителите на автомобили. Големите компании в сектора вече променят бизнес моделите си в "зелена" посока. Те инвестират милиарди в проучвания на нови, въглеродно неутрални технологии; разработват и пускат на пазара все по-ефективни електрически и хибридни модели и подобряват ефективността на двигателите с вътрешно горене, така че да отговорят на все по-строгите регулации. Безспорно тези инвестиции са важен двигател на промяната, но тя не би била възможна без силна подкрепа от отговорни финансови институции като BNP Paribas и без промяна на мисленето на хората и готовността им да се придвижват устойчиво.

Колко ще струва преходът към устойчива мобилност?

Най-голямата финансова група в еврозоната - BNP Paribas, споделя философията, че възходът на устойчивата мобилност е възможен единствено чрез партньорство между бизнеса, науката и финансовия сектор. Тази синергия ще направи възможни инвестициите в иновации и ще доведе до намиране на финансови решения за широкомащабно проникване на "зелените" технологии в ежедневието.

Според експертите на банката нисковъглеродната мобилност скоро може да бъде реалност, но това ще изисква финансовият сектор да се адаптира към новата реалност. Само така той ще може да осигури необходимите инвестиции, а те са значителни. Центърът за проучвания Bloomberg New Energy Finance прогнозира, че масовото проникване на електрически и хибридни автомобили ще струва между 78 и 130 милиарда долара за нови чисти производства на електричество, за развитие на електропреносната мрежа и изграждане на зарядни станции и за производство, съхранение и транспорт на водород.

Един от начините за осигуряване на това финансиране е емитирането на "зелени" облигации. Допреди няколко години автомобилният сектор не беше възприеман като най-надеждния издател на такива инструменти. Сега ситуацията е коренно различна - развитието на технологиите помогна на производителите да се доближат до целите на Парижкото споразумение и им отвори вратите към пазара на облигации.

Структурирането на облигационни емисии за автосектора не би било възможно без експертната подкрепа на финансови институции като BNP Paribas, които силно вярват в зеления преход. В последните години най-голямата финансова група в еврозоната е подкрепила част от водещите световни производители в осигуряването на финансиране, с което да променят изцяло портфолиото си и да постигнат 100% продажби на електрически или хибридни автомобили или да развият нови технологии като задвижване с водород.

BNP Paribas Personal Financeе отпуснала кредити за милиони евро за покупка на "зелени" автомобили

Подразделението за потребителско кредитиране на групата BNP Paribas - "БНП Париба Лични Финанси", също активно подкрепя прехода към устойчива мобилност. Например в Португалия само през 2021 г. в рамките на специална кампания за стимулиране на покупката на електрически и хибридни коли бяха отпуснати кредити за повече от 14 милиона евро.

Друг пример за ангажираността на най-голямата компания, специализирана в потребителско кредитиране в Европа, е проектът на германското подразделение Consors Finanz за подмяна на автопарка на банката с електрически автомобили. Към момента повече от 40% от използваните коли са "зелени". Нещо повече - банката предоставя възможност на служителите си да ги използват не само за бизнес, но и за лични цели, с което допълнително допринася за намаляване на въглеродния отпечатък.

Искаме или не, бъдещето на колите ще бъде "зелено"

Преходът към зелен транспорт не би бил възможен, без хората да приемат идеята за устойчивата мобилност. Добрата новина е, че все повече шофьори не само в Европа, но и в България обръщат внимание и на въздействието, което колата им оказва върху природата, и са готови да променят начина си на придвижване. Според последното издание на проучването "Обсерватория Авто" 85% от хората в 16 държави вярват в доброто бъдеще на електромобилите, а 65% планират следващата им кола да е хибридна или изцяло електрическа. Причините за това са както стремежът да сме по-отговорни, така и чисто практически - експлоатацията и поддръжката на електрическите автомобили е много по-евтина.

Най-сериозните спирачки пред по-широкото проникване на електрическите коли са високата им цена, малкият пробег и все още сравнително слабо развитата мрежа от зарядни станции. Според експертите на "БНП Париба Лични Финанси" в България тези затруднения ще бъдат преодолени с развитието на държавните политики за дотиране на покупката на електромобили, с технологичното развитие на сектора и с инвестициите в инфраструктура. Всички те ще осигурят зеленото бъдеще на транспортния сектор.

"БНП Париба Лични Финанси" в България подкрепя прехода към устойчива мобилност

"БНП Париба Лични Финанси" в България подкрепя неизбежната промяна на автоиндустрията и стимулира устойчивото потребление със своите специални оферти за финансиране на покупката на екоавтомобили. При нея сумата е до 80 000 лева, а срокът на изплащане е до 10 години, което дава възможност на хората да разсрочат плащането за дълъг период от време и така да се наслаждават на екологична, икономична и комфортна кола срещу достъпна месечна вноска.

През последните години все повече българи решават да заменят автомобилите си с по-нови от по-висок екологичен клас. Това се доказва от ръста на средния размер на заявленията за покупка на употребявани автомобили. Тези кредити са неизменно в топ 3 на целите, за които хората търсят финансиране, според данните от обзора "Потребителският кредит на българина" на "БНП Париба Лични Финанси". Ако през първата половина на 2017 г. хората са търсели средно 5567 лв. за покупка на автомобил, пет години по-късно сумата е със 78.5% по-висока, или 9933 лв. Този ръст се обяснява, от една страна, с инфлационните процеси, а от друга, с желанието на българите да карат по-нови, по-икономични и съответно по-щадящи природата коли.

Друга "зелена" тенденция, която се очертава през заявленията за потребителски кредити, е стремежът за намаляване на въглеродния отпечатък на автомобилите. Данните на "БНП Париба Лични Финанси" в България показват, че все повече се заявяват кредити за покупка и инсталация на автомобилни газови уредби. Този ръст е движен основно от високите цени на горивата, но дава положителен ефект и върху околната среда. Според експертите на банката, ако човек разумно инвестира в по-висок клас газова уредба, разликата с цената на евтините модели ще се изплати бързо, тъй като разходът на газ ще е сравним с този на бензин, а и автомобилът няма да има загуба на мощност. Освен това инсталирането на по-качествена газова уредба не би натоварило семейния бюджет, тъй като тя може да бъде купена и на изплащане.

Бързината, прозрачните условия и удобната процедура са само част от причините хиляди българи да финансират покупката на кола с автокредит от "БНП Париба Лични Финанси". Според прогнозите на експертите на банката този сектор от потребителското кредитиране ще расте и в следващите години. В тази връзка Людмила Петрова - маркетинг мениджър на компанията, заяви: "Ние предоставяме на клиентите удобни и иновативни финансови продукти, които не само дават възможност на хората да реализират плановете си, но и подкрепят устойчивото и отговорно потребление. От друга страна, подпомагаме и бизнеса на партньорите ни - десетки автокъщи и вносители на коли - и така стимулираме възстановяването на икономиката."