Гледайте на живо от 9:20 ч.: Конференцията "Банките и бизнесът"
Close

Устойчивото развитие е не само глобално предизвикателство, то е и амбиция за целия свят

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси", България

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси", България
Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси", България
Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси", България
Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси", България

Визитка

Жозе Салойо е управител на "БНП Париба Пърсънъл Файненс", С.А., клон България. Цялата му кариера е свързана с водещата компания за потребителско кредитиране в Европа BNP Paribas Personal Finance, част от BNP Paribas Group, където започва работа, след като завършва престижния парижки университет "Пиер и Мари Кюри" със специалност "Информационни системи".

В продължение на близо 20 години Жозе Салойо е бил на различни международни позиции като: управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България, главен оперативен директор на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа, регионален директор по управление на риска за Полша, Украйна, Китай, Турция, Сърбия, Мароко, Тунис и Алжир, мениджър по управлението на риска в Румъния.

Като мениджър Жозе Салойо е фокусиран върху разработването на иновативни финансови продукти и на прогресивни решения за многоканален подход към клиентите. Той е посветен и на развитието на сътрудничеството между "БНП Париба Лични Финанси" с финтех компании, стартъпи, ритейлъри и онлайн търговци. Визията и амбицията му са всеки клиент да получава възможно най-доброто изживяване при работата си с банката и да я чувства свой доверен партньор в различните житейски ситуации.

Жозе Салойо беше лектор в конференцията Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition, организирана от "Капитал", която се проведе на 18 октомври.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Визитка

Жозе Салойо е управител на "БНП Париба Пърсънъл Файненс", С.А., клон България. Цялата му кариера е свързана с водещата компания за потребителско кредитиране в Европа BNP Paribas Personal Finance, част от BNP Paribas Group, където започва работа, след като завършва престижния парижки университет "Пиер и Мари Кюри" със специалност "Информационни системи".

В продължение на близо 20 години Жозе Салойо е бил на различни международни позиции като: управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България, главен оперативен директор на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа, регионален директор по управление на риска за Полша, Украйна, Китай, Турция, Сърбия, Мароко, Тунис и Алжир, мениджър по управлението на риска в Румъния.

Като мениджър Жозе Салойо е фокусиран върху разработването на иновативни финансови продукти и на прогресивни решения за многоканален подход към клиентите. Той е посветен и на развитието на сътрудничеството между "БНП Париба Лични Финанси" с финтех компании, стартъпи, ритейлъри и онлайн търговци. Визията и амбицията му са всеки клиент да получава възможно най-доброто изживяване при работата си с банката и да я чувства свой доверен партньор в различните житейски ситуации.

Жозе Салойо беше лектор в конференцията Net Zero Economy Forum: Accelerating the transition, организирана от "Капитал", която се проведе на 18 октомври.

Г-н Салойо, устойчивото развитие е глобално предизвикателство и изискване към съвременния бизнес, за да бъде той успешен, но какво означава устойчиво потребление, към което е насочена стратегията на "БНП Париба Лични Финанси"?

- Устойчивото развитие е не само глобално предизвикателство, то е и амбиция за целия свят. И тук не става дума само за правене на успешен бизнес, а въобще за оцеляването на бизнеса. Ако един бизнес иска да съществува и да продължи да расте, той трябва да подхожда много внимателно към своите разходи и да се отнася разумно към използването на ресурсите. Защо? Защото все повече ще се сблъскваме с инфлация, с дефицит, с нарушения на веригите за доставки и всичко това означава само едно: бизнесът трябва да се научи да потребява и работи по различен начин. С други думи - да потребява по-разумно.

Тук има още един важен аспект - зад всеки бизнес стоят хора. Хора вземат решения, хора потребяват за лични нужди, със семействата си или с близките си. И тук е ключът за справяне с глобалното предизвикателство - устойчивото и отговорно потребление. То е важно, защото ние предаваме собственото си потребителско поведение на хората около нас - семейство, приятели и колеги.

Ето защо стратегията на "БНП Париба Лични Финанси" е фокусирана върху подкрепа на прехода към устойчиво потребление, ориентирано към хората. Ние подкрепяме този нов модел, като разработваме решения и услуги, с които да стимулираме кръговото потребление и разумните покупки и така да повлияем върху поведението на хората.

Хората са тези, които ще разпространят това мислене през бизнеса. Ако бизнесът не възприеме по-отговорно потребление, той буквално ще страда - ще изпитва проблеми с доставките, ще получава финансиране при по-неизгодни условия, ще е подложен на регулаторен риск, възможно е да бъдат налагани глоби или по-високи данъци в зависимост от локалните регулации.

Защо финансова институция като вашата банка предприе тази програма за устойчивост, насочена към всеки отделен клиент? Какво включва тя и какви цели си поставяте с нея?

- Ние сме част от най-голямата финансова група в Еврозоната - BNP Paribas, и осъзнаваме голямата отговорност, която носим пред обществото. Затова сме приели за свой ангажимент да работим активно за популяризирането на устойчивия модел на поведение не само сред хората, но и сред бизнеса.

Нашият подход към устойчивото развитие е разделен на две оси - отвътре навън и от стратегия към тактика. На първо място е отвътре навън, тъй като, ако не прилагаме това, за което говорим, няма да стигнем далече. За нас е много важно да бъдем скромни и да продължим да се развиваме както чрез обучения, уъркшопове и семинари, така и през предизвикателствата на ежедневната ни работа.

На второ място, за нас устойчивото развитие е част от стратегическата ни рамка и е свързана с конкретни цели. Програмата ни е базирана на три основни стълба: "Компания за пример", "Трансформация на бизнеса", "В полза на обществото".

Това да бъдем за пример е фокусирано върху вътрешните ни процеси - как да потребяваме по-малко като компания и да разпространим вътрешно устойчивия начин на мислене и тази нагласа. Това ни коства много усилия и знаем, че имаме да извървим дълъг път, но вече виждаме първите резултати, което е много мотивиращо. Например развиваме общност, която наричаме ImpactStarters. В нея близо 50 наши колеги с различни функции и от различни отдели реализират инициативи за устойчивост наред с основните им роли.

Бизнес стълбът е свързан с това как вграждаме устойчивите практики в нашите дейности и оферти, работейки с търговските ни партньори и добавяйки стойност за клиентите. Ето защо поставяме акцент върху кръговата икономика, защото вярваме, че това е един от ключовете към потреблението на утрешния ден.

Общественият стълб отразява стремежа ни да разпространяваме нашата експертиза в полза на обществото. Такава е програмата за финансова грамотност "Практични финанси", която реализираме в партньорство с Junior Achievement. Ние подкрепяме тази програма от 5 години и повече от 5000 ученици от гимназиален курс вече са я преминали, а тази година сме ексклузивен партньор. Ние участваме с ментори, доброволци и като разработваме съдържание, споделяме различни казуси и примери и наистина е много удовлетворяващо да видиш, че част от младите хора вече мислят устойчиво.

Как популяризирате отговорното и устойчивото потребление сред вашите клиенти, как ги подпомагате да приемат и следват този принцип?

- Ще започна с това, че близо 70 години за нас водещ принцип е "Повече достъп до финансиране, по-малко разхищение". Това означава, че осигуряваме на хората достъп до по-добър живот. В същото време имаме много добре развита система за управление на риска и индивидуален подход към всеки клиент, за да го предпазим от ситуации на свръхзадлъжнялост - с други думи, да вземе повече кредити, отколкото личният му бюджет може да понесе. Освен това имаме специален подход към продуктите, които финансираме. Например за нас е важно да осигурим подкрепа за кръгови модели в икономиката и имаме партньори, които предлагат и нови, и употребявани стоки. Разработваме и иновативни концепции, като споделената ни оферта за кредит с Ardes - можете да върнете употребяван лаптоп и да си купите нов на изплащане при преференциални условия и с бонус.

Тук е много важно да се подчертае, че всичко започва с образованието, с промяната в начина на мислене на клиентите - да се фокусират не само върху ползата, която ще получат на момента, но и през целия жизнен цикъл на продукта. Или как да избират мъдро и устойчиво в какъв ремонт на дома или уреди да инвестират, за да може в следващите 5-10 години сметката им за ток, вода и отопление да е по-ниска и така нататък.

Какви са предимствата за личните финанси на всеки потребител, какво печели той, ако промени навиците си към устойчивост? Как се съчетават финансовите и глобалните екологични предизвикателства в тесните отделения на личния портфейл?

- Според нашето голямо проучване "Обсерватория" българите са все по-склонни да потребяват устойчиво и кръгово, за да получат стоки, които иначе не биха могли да си позволят. Предизвикателствата, свързани с промяната на климата, все още са сравнително далече от приоритетите на хората, защото не осъзнават, че устойчивото мислене ще им донесе реална полза и по-ниски сметки. Ако намалят импулсивните покупки, не само ще генерират по-малко отпадък, но и ще разполагат с повече пари за нещата, от които наистина се нуждаят, вместо за моментни желания. Това мислене ще доведе и до по-здравословен живот, защото, ако изберете да потребявате устойчиво, вероятно ще живеете по-здравословно. И накрая всички тези лични избори водят до по-ниско потребление на енергия, по-малко отпадък, намаляване на употребата на горива и оттук - до положително въздействие, което започва от всеки от нас.

Как самата "БНП Париба Лични Финанси" дава личен пример за устойчивост, "зелен" бизнес, спестяване на ресурси?

- Ние осъзнаваме, че имаме да извървим дълъг път, но полагаме усилия да развием тази култура и да променим нагласата. Като отговорна банка обръщаме внимание на потреблението ни на енергия и затова наскоро предприехме стъпки 100% от енергията в централния офис и клоновете ни да е от възобновяеми източници. В 17 държави реализираме и вътрешната ни програма Engage4Impact. Това е програма за взаимно обучение на служителите, с която се промотират устойчиви работни практики и се свързва стратегията на компанията с всяка функция и ниво в нашата организация.

Кръговото потребление и финансовото включване са ключови теми за нашия бизнес. Ние тестваме различни концепции за устойчив кръгов бизнес с партньори като Ardes и iStyle с опции за обратно изкупуване или предварително частично плащане, с което кредитът да е по-малък. Предлагаме и различни опции в подкрепа на млади клиенти с конкретни кредитни пакети за най-важните им цели. Това поколение най-често мисли устойчиво и обръща внимание на въздействието от потребителските си избори. Понякога те са готови да купят по-скъп, но по-енергийно ефективен уред, за да спестят ресурси по време на жизнения цикъл на устройството. Ние сме готови да ги подкрепим в този преход. Затова казваме, че потребителите гласуват с портфейлите си при всяко плащане, което правят. А когато гласуват за устойчивост, помагат за позитивна промяна и за постигане на Целите за устойчиво развитие на ООН. Защото можем да бъдем по-отговорни заедно.