Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

Даниел Алексиев - директор "Финтех услуги", БОРИКА АД, Ивелин Камбуров - главен финансов директор, Credissimo

Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори
Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

Как изглеждат и какво покритие имат днес финтех услугите, три години след въвеждането на директивата PSD 2, отвореното банкиране?


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Как изглеждат и какво покритие имат днес финтех услугите, три години след въвеждането на директивата PSD 2, отвореното банкиране?

Даниел Алексиев: Да, изминаха три години от въвеждането на директивата. В този период се направиха много промени и иновации, които либерализираха пазара и придвижиха дигитализацията на финансовите услуги. Въпреки това смятам, че услугите от типа отворено банкиране не са достигнали пълния си потенциал. И това се отнася не само за българския, но и за целия европейски пазар. Открояват се само няколко страни като Великобритания, където отвореното банкиране е най-развито, също и Германия, Франция, Италия. Не е тайна, че българският потребител е по-консервативен, особено когато става въпрос за финанси, затова всички страни в процеса трябва да положим усилия, за да разясним ползата от тях.

На този фон банките в страната като един от участниците в процеса осъзнаха важността на отвореното банкиране и полагат усилия за усъвършенстване на техните интерфейси и за прилагане на директивата съгласно препоръките на европейските органи. Банковата общност заедно с БНБ и лицензираните доставчици, т.нар. трети страни, работят активно за хармонизиране на регулациите с позициите на Европейската банкова общност и националните специфики.

Ивелин Камбуров: Самата идея за отвореното банкиране революционизира възприятията и възможностите на потребителите да управляват и да взаимодействат ефективно със своите финанси. От гледна точка на финтех сегмента целият този процес способства за благоприятно развитие и допълнителна дигитализация, както и спомогна за по-персонализиран подход при предлагането на финансови услуги, което като цяло засили и масовото използване на процесите и ползите, свързани с big data.

От колко време ползвате InfoPay и как достигнахте до решението на БОРИКА?

Ивелин Камбуров: В интерес на истината бяхме приятно изненадани, че БОРИКА е насочила сериозни усилия и екип в развитието на подобен иновативен продукт. Взехме решението за внедряването му изключително бързо, като ефективно започнахме да го ползваме в началото на 2022 г.

Какво целяхте да постигнете с внедряването й?

Ивелин Камбуров: Основните ни цели при стартиране на работата с InfoPay бяха две - да имаме в реално време лесен и директен достъп до наличностите по всичките ни банкови сметки, както и да можем по унифициран и удобен начин да достъпваме информация и справки за многобройните ни банкови транзакции по всяко време и по колкото пъти на ден имаме нужда. Естеството на нашия бизнес модел налага използването на мрежа от голям брой банкови сметки, по които ежедневно минава съществен обем от транзакции. В тази връзка за нас бе ключово решение да оптимизираме вътрешните процеси, свързани с банковите ни операции, като създадем единен източник на нужната информация в реално време, а наличните данни да насочим за автоматична обработка към нашия data warehouse и бизнес системи. Обмисляме и допълнителни автоматизации чрез интеграция на транзакционните данни директно към нашата основна вътрешно разработена бизнес платформа, а чрез процеса по иницииране на плащания през платформата ще достигнем до технологични подобрения, които бихме могли да въведем в процеса си по кредитиране, с което да наложим стандартите за напълно автоматизиран процес на още по-високо ниво.

Credissimo е компания от финансовия сектор. Означава ли това, че услугата е насочена основно към такъв тип компании?

Даниел Алексиев: InfoPay е универсална услуга и тя не се ограничава само до определени сектори. Може да се ползва от всяка компания, независимо от нейния мащаб. Проследяване на наличности и движения по сметки, бърза обработка на данните, изготвяне на справки и отчети в кратки срокове, иницииране на плащания - това са дейности, които фирмите извършват почти ежедневно. На практика с автоматичната обработка на данните в единната платформа InfoPay ние даваме на компаниите съвременен финансов инструмент. Тук е мястото да кажа, че концепцията за отворено банкиране успешно се прилага в кредитирането, тъй като позволява на доставчиците на финансови услуги да се възползват от автоматизираното събиране на банкови извлечения и лесно да разберат финансовото състояние на клиента си. Това е международна практика, която се надявам успешно да се приложи и у нас, като стартираме с Credissimo.

Други сфери, в които успешно може да се прилага отвореното банкиране, са телекомите, застрахователните компании, инвестиционните платформи, гейминг компаниите.

Ивелин Камбуров: Credissimo е високотехнологична финтех компания, която има дългогодишен стратегически фокус към имплементирането и налагането на иновации във финансирането към крайни клиенти, което прави услугата изключително подходяща за внедряване. Според мен обаче услугата има потенциал за използване и от компании от различни сектори на индустрията, особено такива, които традиционно са приемани като консервативни към дигитализацията и в които се съчетават използването на множество банкови сметки, транзакционно насочени бизнеси, в които има голям дял на ежедневна ръчна обработка на тези данни от страна на служителите и липсват автоматизирани процеси. Услугата би предоставила поле за висока степен на вътрешна оптимизация.

Бихте ли споделили колко души работят с услугата и какви са конкретните ползи за бизнеса ви като резултат от внедряването й?

Ивелин Камбуров: Към момента имаме 4 активни потребителя в InfoPay, както и над 10 свързани банкови сметки. Ползите се изразяват в това, че справка за наличностите се прави директно в платформата в реално време, вместо да е необходимо да се отваря банкирането на всяка банка и да се губи ценно време в търсене и актуализиране на тази информация. С оглед динамичността на бизнес операциите ни това ни помага и улеснява изключително много в ежедневните процеси по управление на ликвидността. В допълнение - възможността да черпим данни за входящите и изходящите ни банкови транзакции в единен стандартизиран формат е средство, което спестява ресурси за обработка и моделиране на данните от всяка банка, която поначало има своите стандарти за формат и съдържание на банковите си извлечения. Този набор от стандартизирана информация лесно се насочва и типизира, за да захрани базите ни данни, откъдето ефективно и бързо да може да бъде използвана по същество, без или с минимална нужда от ръчна обработка.

По какъв начин се ползва услугата?

Даниел Алексиев: InfoPay е уеб базирана услуга. Платформата може да се ползва както от стационарен компютър, така и чрез браузър на мобилно устройство. Клиентите могат да се регистрират изцяло дистанционно посредством електронен подпис - хардуерен или облачен, или видеоидентификация, предоставени от БОРИКА. ERP интеграцията също може да се случи изцяло онлайн. До края на годината предстои да пуснем и мобилно приложение.