Как парите по банков превод могат да се окажат на грешно място
В почти всички случаи кредитните институции не сверяват дали посоченият получател съвпада действително с титуляра на сметката и вземат предвид само IBAN номера. Това позволява парите да пристигат бързо, но може да доведе до сериозни проблеми и дори измами.
Пари, но на грешно място
Когато се превеждат пари по банков път, в бележката се посочват IBAN, основание за внасяне, получател. От банката взимат само IBAN номера. Кредитните институции нямат задължение да правят проверка. Автоматизираната обработка, която е въведена с използването на IBAN, е с цел именно ускоряване на преводите. В България тя действа от 2006 г. От статистическа гледна точка неволна грешка в изписването на IBAN е толкова малко вероятна, че се приема за невъзможна.
Кодовете са изчислени в комбинации, от които всички цифри без последната се смятат в уравнение - а последната е неговият отговор.
След публикуване на този текст на capital.bg в редакцията се получи писмо от собственик на фирма за внос и износ в Троян, който описа, че след хакерска атака на електронната му поща е пострадал от подобна измама, твърдейки, че знае за още няколко такива случая. И действително от банката са му обяснили, че за тях е важно единствено IBAN-ът да е верен. Собственикът препоръчва българските фирми, които развиват външнотърговска дейност, да бъдат пределно внимателни при извършване на преводите си към и от чужбина. Освен това е добре, когато има промяна в IBAN на клиент или партньор, това да се препотвърди с него.
Със страх от измами
Освен наглед дребни случки като тази с фирмата "Бъдеще" разминаване между името на получател и действителния титуляр по IBAN може да създаде и други сериозни предпоставки за пране на пари и незаконна дейност. Изтеглянето на кредит от разстояние с откраднати лични данни не може да се случи без подобна измама. За случая с Владислав Панев, който се оказва с два кредита, без да знае, "Капитал" разказа скоро. Те се отпускат, без фирмите да имат личен контакт, и парите се превеждат по сметки, посочени от измамниците. IBAN номерата са на техни сметки, но се кандидатства с различен (в случая Панев). Ако беше направена проверка кой е бил действителният титуляр, щеше да стане ясно, че това не е Панев и има нещо подозрително.
"Капитал Daily" изпрати въпроси до всички голeми банки, като някои от тях отказаха информация, други предпочетоха да обяснят неофициално къде е проблемът. Отговори получихме от Сосиете женерал експресбанк, Пощенска банка и Първа инвестиционна банка. Най-общо причината да не се прави проверка е липсата на законово изискване за това и нуждата от бързина на системата, която намалява до минимум човешката намеса. В някои случаи проверка се прави – от Пощенска банка обясниха, че нямат възможност да проверяват дали IBAN на получателите съвпада с действителното име, ако сметките не са при тях. След превода на парите банката получател автоматично превежда сумата и "водещ" е IBAN номерът, а не името, посочиха от кредитната институция.
Автоматичните системи и човешкият фактор
Подобни бяха отговорите и на Сосиете женерал експресбанк и ПИБ. От "Сосиете" правят проверки на всички преводи между клиенти на банката, но за сметки в други банки не могат, защото нямат достъп до данните. На въпрос при какви условия биха започнали да правят сверяване на данните Юлиян Господинов, мениджър "Ежедневно банкиране", отговори: "Не е необходимо."
ПИБ разказаха, че няма как да правят проверка, защото това ще означава ръчна обработка, което "противоречи на европейските стандарти и тенденции за развитие на платежните операции". От банката не вярват, че е възможно да се налага изискване за сверяване на получател и IBAN именно заради "европейските тенденции" за автоматично обработване на данни. Неофициално от друга голяма кредитна институция ни обясниха, че нямат против да нагласят системите си и да гледат дали име и номер съвпадат, но докато това не се наложи като правило за всички, те не виждат смисъл да го правят.
От банките, до които се допитахме, увериха, че случаите на сгрешен IBAN и име не са много и ако се налага изискване на информация, проследяване движението на пари или съмнение за незаконна дейност, веднага могат да предоставят информация.
Пенсионни компании също разказаха за проблеми заради това, че не се проверява името – действително случаите не са много, но за техни клиенти може да става въпрос за сериозен проблем. Едно от дружествата се сблъсква със следния случай: клиент на доброволния им фонд има и кредит в банка. Решава да плати с два поредни превода вноската по заема и да отдели пари за осигуровката си, като пише правилно в двете бележки получателите и основанията за внасяне, но по погрешка написва един и същ IBAN – този на доброволния фонд. Служителят в банката приема парите и внася и двете суми по пенсионната сметка. Няколко дни по-късно от банката търсят клиента за просрочие и след като проследяват какво е станало, молят пенсионната компания да им върне парите.
Тъй като се случва скоро след превода, от компанията се съгласяват – формално това е на ръба на закона, защото при всяко теглене на пари от доброволен фонд се плаща 10% данък на държавата, което е пропуснато, за да не се ощети клиентът по вина на банката. Разбира се, в случая грешката е по-скоро от невниманието на осигурения и не става дума за вина на банка или измама.
Текстът е от рубриката "Моите финанси". Ако имате въпроси, свързани с личните финанси, пишете ни на myfinances@capital.bg, или в коментарите под материала. Можете да ни следите през страницата на в. "Капитал" във Facebook, както и в Twitter на twitter.com/MyFinancesBG.
Още по темата
И защо един "длъжник" по бърз кредит иска радикална съдебна реформа
14 юли 2015Моите финанси: Стотинка по стотинка - такса
Тегленето на пари от банкомат често означава плащане на комисион. За чужбина сумите са много високи и е добре да се информираме, преди да пътуваме
30 сеп 2013Моите финанси: Кредит с фалшиви данни
"Бързото" и лесно отпускане на кредити носи риск от незаконно използване на чужди лични данни
26 авг 2013Мобилно приложение превръща телефона в електронно портмоне
Новата услуга се предлага съвместно от "Глобул" и "Интеркарт файнанс"
22 окт 2012
Само от "Алианц" оценяват щетите на повече от 300 хил. лв. засега. Останалите все още не са ги изчислили точно.
18 авг 2014, 5097 прочитания

Дори да има недостиг на средства, задължението за изплащане на всички гарантирани влогове остава
18 авг 2014, 17101 прочитания
8 дек 2019, 5701 прочитания
8 дек 2019, 3739 прочитания
8 дек 2019, 2163 прочитания
8 дек 2019, 2076 прочитания
9 дек 2019, 1822 прочитания
Спокойствие от личната сметка, но и страх от загуби заради лоши инвестици. Какви са плюсовете и минусите на доброволните фондове?