Как парите по банков превод могат да се окажат на грешно място
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как парите по банков превод могат да се окажат на грешно място

Дори да иска, банката няма как да направи проверка за вярно име на получателя, ако сметката е в друга финансова институция

Как парите по банков превод могат да се окажат на грешно място

В почти всички случаи кредитните институции не сверяват дали посоченият получател съвпада действително с титуляра на сметката и вземат предвид само IBAN номера. Това позволява парите да пристигат бързо, но може да доведе до сериозни проблеми и дори измами.

Весела Николаева
90528 прочитания

Дори да иска, банката няма как да направи проверка за вярно име на получателя, ако сметката е в друга финансова институция

© Георги Кожухаров


Преди няколко месеца една малка българска фирма (да я наречем "Бъдеще") трябва да плати на свой клиент няколко хиляди лева по изпълнен договор. Всичко изглежда наред, клиентът дава данни за банкова сметка, включващи основание за плащане, имената на получателя и IBAN кода. От фирмата превеждат парите още на следващия ден, но няколко дни по-късно им се обаждат с твърдение, че нищо не е пристигнало, те продължават да дължат същата сума и по документи никога нищо не са изпращали.

Пари, но на грешно място

При проверката, която от "Бъдеще" правят в банката, се оказва, че действително имат превод на въпросните пари по IBAN, който са посочили, но титуляр на сметката е съвсем друго лице. Оказва се 20-годишен безработен младеж, който за два дни успява да похарчи по-голяма част от преведената му сума. Той формално няма нищо общо с дълга – кредиторът просто е дал IBAN на неговата сметка. Накрая парите са били върнати с огромни усилия и заплахи за съдебни дела. Остават съмненията обаче дали въпросната фирма, партньор на "Бъдеще", не е направила това целенасочено - давайки IBAN на друго лице, което е свързано с нея. Макар и подобни случаи засега да са рядкост, от финансовия сектор твърдят, че се случват, а зад тях често стоят опити за измама. Засега единственият начин да избегнете грешки е да поискате изрично от банковия служител да свери името на получателя с действителния титуляр на сметката. Той може да направи това обаче само ако сметката на контрагента ви е в същата банка. Ако е в друга, процесът е дълъг и сложен. В такъв случай може да се обадите на получателя и да се уверите, че парите са пристигнали, но това не намалява риска от други измами, но за тях обикновеният потребител няма много начини да се защити.

Когато се превеждат пари по банков път, в бележката се посочват IBAN, основание за внасяне, получател. От банката взимат само IBAN номера. Кредитните институции нямат задължение да правят проверка. Автоматизираната обработка, която е въведена с използването на IBAN, е с цел именно ускоряване на преводите. В България тя действа от 2006 г. От статистическа гледна точка неволна грешка в изписването на IBAN е толкова малко вероятна, че се приема за невъзможна.

Кодовете са изчислени в комбинации, от които всички цифри без последната се смятат в уравнение -  а последната е неговият отговор.

След публикуване на този текст на capital.bg в редакцията се получи писмо от собственик на фирма за внос и износ в Троян, който описа, че след хакерска атака на електронната му поща е пострадал от подобна измама, твърдейки, че знае за още няколко такива случая. И действително от банката са му обяснили, че за тях е важно единствено IBAN-ът да е верен. Собственикът препоръчва българските фирми, които развиват външнотърговска дейност, да бъдат пределно внимателни при извършване на преводите си към и от чужбина. Освен това е добре, когато има промяна в IBAN на клиент или партньор, това да се препотвърди с него.

Със страх от измами

Освен наглед дребни случки като тази с фирмата "Бъдеще" разминаване между името на получател и действителния титуляр по IBAN може да създаде и други сериозни предпоставки за пране на пари и незаконна дейност. Изтеглянето на кредит от разстояние с откраднати лични данни не може да се случи без подобна измама.  За случая с Владислав Панев, който се оказва с два кредита, без да знае, "Капитал" разказа скоро. Те се отпускат, без фирмите да имат личен контакт, и парите се превеждат по сметки, посочени от измамниците. IBAN номерата са на техни сметки, но се кандидатства с различен (в случая Панев). Ако беше направена проверка кой е бил действителният титуляр, щеше да стане ясно, че това не е Панев и има нещо подозрително.

"Капитал Daily" изпрати въпроси до всички голeми банки, като някои от тях отказаха информация, други предпочетоха да обяснят неофициално къде е проблемът. Отговори получихме от Сосиете женерал експресбанк, Пощенска банка и Първа инвестиционна банка. Най-общо причината да не се прави проверка е липсата на законово изискване за това и нуждата от бързина на системата, която намалява до минимум човешката намеса. В някои случаи проверка се прави – от Пощенска банка обясниха, че нямат възможност да проверяват дали IBAN на получателите съвпада с действителното име, ако сметките не са при тях. След превода на парите банката получател автоматично превежда сумата и "водещ" е IBAN номерът, а не името, посочиха от кредитната институция.

Автоматичните системи и човешкият фактор

Подобни бяха отговорите и на Сосиете женерал експресбанк и ПИБ. От "Сосиете" правят проверки на всички преводи между клиенти на банката, но за сметки в други банки не могат, защото нямат достъп до данните. На въпрос при какви условия биха започнали да правят сверяване на данните Юлиян Господинов, мениджър "Ежедневно банкиране", отговори: "Не е необходимо."

ПИБ разказаха, че няма как да правят проверка, защото това ще означава ръчна обработка, което "противоречи на европейските стандарти и тенденции за развитие на платежните операции". От банката не вярват, че е възможно да се налага изискване за сверяване на получател и IBAN именно заради "европейските тенденции" за автоматично обработване на данни. Неофициално от друга голяма кредитна институция ни обясниха, че нямат против да нагласят системите си и да гледат дали име и номер съвпадат, но докато това не се наложи като правило за всички, те не виждат смисъл да го правят.

От банките, до които се допитахме, увериха, че случаите на сгрешен IBAN и име не са много и ако се налага изискване на информация, проследяване движението на пари или съмнение за незаконна дейност, веднага могат да предоставят информация.

Пенсионни компании също разказаха за проблеми заради това, че не се проверява името – действително случаите не са много, но за техни клиенти може да става въпрос за сериозен проблем. Едно от дружествата се сблъсква със следния случай: клиент на доброволния им фонд има и кредит в банка. Решава да плати с два поредни превода вноската по заема и да отдели пари за осигуровката си, като пише правилно в двете бележки получателите и основанията за внасяне, но по погрешка написва един и същ IBAN – този на доброволния фонд. Служителят в банката приема парите и внася и двете суми по пенсионната сметка. Няколко дни по-късно от банката търсят клиента за просрочие и след като проследяват какво е станало, молят пенсионната компания да им върне парите.

Тъй като се случва скоро след превода, от компанията се съгласяват – формално това е на ръба на закона, защото при всяко теглене на пари от доброволен фонд се плаща 10% данък на държавата, което е пропуснато, за да не се ощети клиентът по вина на банката. Разбира се, в случая грешката е по-скоро от невниманието на осигурения и не става дума за вина на банка или измама.

Текстът е от рубриката "Моите финанси". Ако имате въпроси, свързани с личните финанси, пишете ни на [email protected], или в коментарите под материала. Можете да ни следите през страницата на в. "Капитал" във Facebook, както и в Twitter на twitter.com/MyFinancesBG.

Преди няколко месеца една малка българска фирма (да я наречем "Бъдеще") трябва да плати на свой клиент няколко хиляди лева по изпълнен договор. Всичко изглежда наред, клиентът дава данни за банкова сметка, включващи основание за плащане, имената на получателя и IBAN кода. От фирмата превеждат парите още на следващия ден, но няколко дни по-късно им се обаждат с твърдение, че нищо не е пристигнало, те продължават да дължат същата сума и по документи никога нищо не са изпращали.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • a.tanas

    Много умно! Като не гледат това поле - да го махнат. Винаги съм разчитал, че това е защитата от грешки.
    То така и номера на акта за раждане да пъхнат за да губят времето при попълване на платежно нареждане - ползата ще е същата.

  • 2
    bobbydd avatar :-(
    bobbydd

    В случая отговорността пада върху банката бенефициент! Няма нужда от човешка намеса за сверяване на името и IBANана получателя. Това може да стане автоматично и не противоречи на европейските тенденции , т.е. на принципа STP (Straight-to-processing). Именно задължение на банката бенефициент е да изпълни ПЛАТЕЖНОТО НАРЕЖДАНЕ както е наредено изцяло, т.е. да кредитира ПРАВИЛНИЯТ бенефициент. Ако не съвпада IBANа с името, трябва да изпрати ракламация до банката наредител. Учудвам се че в България не се прилагат най-добрите практики в обработката на платежни нареждания!

  • 3
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    Не че оневинявам банките, ама който си е дал грешен ИБАН, сам си е виновен. Няма решение на проблема с хорската простотия.

  • 4
    western_ avatar :-|
    western_

    това не е само в България. и в чужди банкови системи се сверява единствено номера на сметката

  • 5
    tzm41313897 avatar :-(
    Mark Twain

    До коментар [#2] от "bobbydd":

    Много отдавна не използвам думите "чудо" и "България" в едно изречение...

  • 6
    bobbydd avatar :-|
    bobbydd

    До коментар [#4] от "fjy29315999":

    Боже, колко мъка има по тоя свят, боже!

  • 7
    ubb_1 avatar :-P
    ubb_1
  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "bobbydd":

    Напълно сте прав, проблема е в някой особенности на българската народопсихология. А имено небрежното отношение към детайлите.
    ИБАН'а има код за корекция т.е няма начин да го объркаш. Обаче името на получателя няма и мога да ви уверя че над 50% от случаите формално погледнато името е грешно. Например името е с ЕООД а не се изписва, изписването е подобно но неточно на кирилица или латиница и т.н.
    Тоест ако приеме стриктна проверка половината преводи няма да минат. Е да, след няколко месеца разправии счетоводителките ще се научат но междувременно ще се вдигне голяма олелия.

  • 9
    slon avatar :-|
    slon

    Случвало ми се е да получавам чужди пари. Питах моята банка, какво може да стане ако не ги върна. Отговориха ми, че те лично не са страна по въпроса и ако има нещо да става, това ще е от страна на банката изпратила парите. Признавам си, не ми се искаше да експериментирам...
    Следователно банката изпратила парите трябва да си ги потърси...

  • 10
    daskal1 avatar :-P
    daskal1

    Със съжаление декларирам че преводи от непознати лица/организации на моята банкова сметка няма. Затова пък миналата година една не толкова голяма сума беше изтеглена за да покрие чуждо плащане, отне доста време да се изяснят нещата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK