Брюксел ще осветлява комисионите в застраховането
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брюксел ще осветлява комисионите в застраховането

Брюксел ще осветлява комисионите в застраховането

Брокерите може да бъдат задължени да дават информация как получават възнагражденията си

Весела Николаева
4659 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


50%

от премиите в застраховането приблизително минават през брокери.

Нови изисквания към информацията и договорите трябва да увеличат защитата на потребителите и да осветлят комисионите на посредниците. Това предвиждат промени в Директивата за застрахователното посредничество, приети от Европейския парламент (ЕП) в края на февруари. Те все още не са окончателни и е възможно да има изменения в тях преди второто им гласуване, като се предвижда да важат за полиците "Живот" и имуществените застраховки, както и за пакетните услуги. Все още остава открит въпросът дали изискванията ще важат за задължителните полици като автомобилната "Гражданска отговорност" и другите от типа "Злополука" и професионалните отговорности.

Разместване

Представители на застрахователния сектор в България смятат, че ако текстовете бъдат окончателно приети в този си вариант и включват автомобилните полици, може да се очакват по-сериозни промени на пазара. След влизането им в сила предоставената информация и дейността на "доставчиците" на застраховки като брокерите ще отговарят на еднакви правила, посочват от Европейския парламент.

В България застраховки се продават по два канала – чрез агенти на застрахователна компания, които работят само за нея, и чрез брокер - юридическо лице, което работи с поне няколко дружества. Румен Стайков, управител на "Брокер инс", определи гласуваните предложения като "приемливи за пазара в общи линии". По думите му и в момента голяма част от информацията, гласувана като задължителна, се предоставя на клиентите. Промените предвиждат, преди да се подпише договор, клиентът да получи стандартна информация за задълженията по договора, покритите рискове и изключенията, начините на плащане и размера на премиите, като всичко трябва да е ясно описано. Важно изменение е планираното "осветляване" на комисионите за консултации и сключване на договора. Брокерите няма да са длъжни да записват точния размер на възнаграждението си, но при поискване от клиента трябва да посочват по какъв начин получават комисионата си.

Според Стайков обсъжданият преди време вариант да се посочва размерът на плащането би навредил на пазара, а сегашният вариант може да доведе до проблеми при масовите полици като автомобилни и имуществени. По думите му за някои от тях комисионите биха изглеждали "неприемливо" за клиента, а намалението би намалило и активността по предлагането. По принцип продажби на дребно означават по-висока надценка и това не е само в застраховането – ако се сключват големи договори с корпоративни клиенти, е нормално делът на възнаграждението да е по-нисък, отколкото за една полица за дома например. Стайков е на мнение, че обявяването на комисионите е положително за полиците "Живот". При тези, които са обвързани с инвестиционен фонд, решението е оставено на националните регулатори, посочи още той.

Малко повече прозрачност

Представител на застрахователния сектор, който не пожела да бъде цитиран, коментира, че промените могат да засегнат сериозно брокери и начина на продажби на застраховки, дори и ако те важат само за полиците "Живот". В момента при подписването на договора клиентът вижда колко е данъкът му и колко е премията, но не знае каква част от нея е комисиона на брокера. На теория комисионата се плаща от застрахователната компания, но на практика тя просто си я калкулира в общата премия и я пренася към клиента. С промените, приети от ЕП, начинът за възнаграждение би трябвало да се посочва поне за част от полиците.

Асен Христов, председател на надзорния съвет на "Еврохолд България", смята, че е възможно да видим изчистване на някои лоши практики. Той обаче се притеснява, че за пазари, като румънския например, които са далеч по-изостанали от тези в Западна Европа, подобни изисквания трудно ще успеят да се приложат на практика. "Ако директивата ще покрива задължителните застраховки, тогава ще е много различно", смята Христов. Той обясни, че в Западна Европа и развитите пазари няма фигура на застрахователен брокер под българската му форма, а там посредниците са финансови консултанти, предлагащи продукта според това кой е най-подходящ за клиента им, а не кой дава най-висока комисиона.

50%

от премиите в застраховането приблизително минават през брокери.

Нови изисквания към информацията и договорите трябва да увеличат защитата на потребителите и да осветлят комисионите на посредниците. Това предвиждат промени в Директивата за застрахователното посредничество, приети от Европейския парламент (ЕП) в края на февруари. Те все още не са окончателни и е възможно да има изменения в тях преди второто им гласуване, като се предвижда да важат за полиците "Живот" и имуществените застраховки, както и за пакетните услуги. Все още остава открит въпросът дали изискванията ще важат за задължителните полици като автомобилната "Гражданска отговорност" и другите от типа "Злополука" и професионалните отговорности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    a_tanas avatar :-|
    a.tanas

    А дали ще вземат мерки срещу маркирането на автомобили застраховани с каско. Все още има едни ревностни дарители на БЧК, които си лепят дарителската лепенка на огледалото за обратно виждане - посока на движението. Има и едни други - защитници на птиците, които си лепят лепенката на същото място. А - и какво съвпадение!?! Лепенките имат серийни номера, които се оказва че съвпадат с дата на която изтича каското.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK