"Елана трейдинг": Малките инвеститори могат да участват в сделката за "Спиди"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Елана трейдинг": Малките инвеститори могат да участват в сделката за "Спиди"

Бизнесът на "Спиди" от няколко години се разраства и към съседни балкански държави, а след сделката позицията му на румънския пазар ще е по-силна

"Елана трейдинг": Малките инвеститори могат да участват в сделката за "Спиди"

Френската група GeoPost влезе като акционер в куриерската компания, която от своя страна придобива поделенията й в България и Румъния

3919 прочитания

Бизнесът на "Спиди" от няколко години се разраства и към съседни балкански държави, а след сделката позицията му на румънския пазар ще е по-силна

© Анелия Николова


Планираното увеличение на капитала на куриерската компания "Спиди" ще даде възможност и на малките инвестититори да участват в сделката за стратегическо партньорство между българското дружество и френската GeoPost. Това пише в блога на "Елана трейдинг" анализаторът Цветослав Цачев в коментар по повод сделката на "Спиди" и влизането на чужд инвеститор в друга публична компания – производителя на торове "Неохим". Общото в двете новини е влизането на голям чужд инвеститор в българско публично дружество, В последните две години масовият случай е изтегляне на чужди инвестиции и прехвърлянето на участието им към български собственици.

Стратегически планове

"Покупката на поделенията на GeoPost в България и Румъния не са просто разрастване на дейността. Това е стратегическо партньорство между Спиди и GeoPost, която е дъщерно дружество на френската La Post Group, и се занимава с международния куриерски бизнес на групата.", коментира Цачев. Френската група ще придобие 25% дял от "Спиди" с опция през 2020 г. участието да нарасне до мажоритарен пакет акции. В същото време куриерската компания получава достъп до мрежата на международната DPD, също част от френската група, и купува поделенията й в България и Румъния. Общата сума за двете поделения и предстоящите инвестиции е 30 млн. лв. Още при обявяването на сделката от "Спиди" казаха, че планират да наберат част от необходимите за нея пари с увеличение на капитала си. То ще бъде направено през фондовата борса, което означава, че всеки, който желае, може да участва в него.

"Вероятно GeoPost ще закупи права и ще участва в него, а впоследствие ще получи средствата от продажбата на двете си дружества", предположи Цачев. Той изчислява, че цената на акция при увеличение на капитала трябва да е около 24 лв., ако се вземат предвид последните финансови резултати на "Спиди". Според тях показателят EV/EBITDA на дружеството е близо до 8, при колкото е изчислена стойността на сделката с GeoPost. "Показателят се използва най-често при сливания и поглъщания, защото обобщава най-добре стойността на компанията и финансовия й резултат", отбеляза Цачев. Индикаторът EV/EBITDA се изчислява като стойност на активите (обикновено без паричните средства) към печалбата преди лихви, данъци и амортизации.

"От проспекта ще стане ясно какъв ще е приносът на двете дружества върху нетната печалба на "Спиди" и дали печалбата на акция ще се промени съществено. Настоящите инвеститори обаче нямат основания за притеснение, тъй като положителните ефекти от синергията ще доведат до подобрение на нормата на печалба в дългосрочен период", смята Цачев.

Търговецът-акционер

Малко по-различна е сделката с "Неохим" - при нея австрийският търговец на торове Borealis, един от най-големите в сектора си, купи 20% от българския производител. Според Цачев това ще позволи на "Неохим" да увеличи приходите си от европейските пазари.

"Първата разлика, която се забелязва при "Спиди" и "Неохим", е в начина на влизане в българското дружество. В случая с химическата компания има прехвърляне на дялове между акционери, което не води до нови инвестиции и промяна в баланса", отбелязва анализаторът. По думите му за инвестититорите е важна разликата в цената на участието – за да достигнат поне частично платеното от Borealis, акциите на "Неохим" се покачиха почти двойно. След това стойността им леко падна и в момента се търгуват при 51 лв. Влизането на външния инвеститор оцени една акция на 64.8 лв.

При "Спиди" такава точна оценка не може да се прави, защото сделката е по-сложна. В момента книжата на куриерската компания се търгуват около нива от 23.70 лв. Цачев смята, че е малко вероятно да има "съществено раздвижване" заради увеличението на капитала, но вероятно обемите на търговия ще нараснат след приключването му.

Коментарът отрязва личното виждане на Цветослав Цачев и не е препоръка за покупка/продажба на акции.

Планираното увеличение на капитала на куриерската компания "Спиди" ще даде възможност и на малките инвестититори да участват в сделката за стратегическо партньорство между българското дружество и френската GeoPost. Това пише в блога на "Елана трейдинг" анализаторът Цветослав Цачев в коментар по повод сделката на "Спиди" и влизането на чужд инвеститор в друга публична компания – производителя на торове "Неохим". Общото в двете новини е влизането на голям чужд инвеститор в българско публично дружество, В последните две години масовият случай е изтегляне на чужди инвестиции и прехвърлянето на участието им към български собственици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK