Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 яну 2020, 0:00, 3382 прочитания

Mastercard в подкрепа на финтех компаниите

Програмата Accelerate помага на бранша да расте и да стъпи на нови пазари, казва Дамян Желински, вицепрезидент "Бизнес развитие" на Mastercard за Централна и Източна Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В момента едни от най-прогресивните и бързо развиващи се компании в света са стартъпите, а от тях най-много средства набират финтех компаниите. Развитието на финансовите технологии допълнително подкрепя растежа на нови пазарни ниши на алтернативни форми на финансиране в Европа, като краудфандинг (crowdfunding), партньорско кредитиране (peer-to-peer landind), автоматизирани заеми, роботизирани-съветници и автоматизирано управление на инвестициите.
Според немския сайт за финансови статистики
www.statista.com, общите инвестиции във финтех компании в Европа за Q2 на 2019 г. са на стойност 3.9 млрд. долара.

Този бизнес непрекъснато привлича и все повече партньори. Разбирането на широкия спектър от нужди за тези компании е от съществено значение за идентифициране на правилните решения, които могат да помогнат за постигане на целите им. С развитието на финтех бранша правилните партньорства на всеки етап могат да помогнат за намирането на инструменти и ресурси за постигане на тези нужди по-бързо и по-лесно.



Ето защо един от най-разпознаваемите брандове в Европа, технологичният лидер Mastercard, създаде цялостна програма, която дава възможност на иновативните финтех стартъпи да ускорят своите бизнес планове.
Програмата, наречена Mastercard Accelerate,
вече е изцяло достъпна и в България. Тя бе представена пред местната общност на инициатива на Българската финтех асоциация и софийския офис на Mastercard на 21 януари в София от Дамян Желински - мениджър с над 15-годишен опит в управлението на продукти и развитието на бизнеса в платежния сектор, придобит в Citibank, HSBC и Mastercard. В момента, като вицепрезидент "Бизнес развитие", Дамян Желински оглавява развитието на финтех бизнеса и растежа на основните продукти и услуги на компанията в Централна и Източна Европа.

Накратко Mastercard Accelerate е глобална инициатива, която дава достъп на финтех партньорите на Mastercard до широко портфолио от специализирани програми за всеки етап от техния растеж – от създаването и навлизането им на пазара до тяхната глобална експанзия.
Аccelerate им позволява да се докоснат до опита на Mastercard за няколко седмици. В този период участниците в програмата могат да си осигурят безценни съвети и насоки от професионалистите на компанията за осъществяването на бизнес целите си. Всеки бива свързан със съответната за бизнеса му програма, от която да се научи да интегрира собствена технология, да започне да прилага добрите практики и услугите за киберсигурност на Mastercard и да усвоява техниките за ангажиране на нови клиенти, така че да достигне до нови пазари и сегменти.
Срещнахме се с Дамян Желински, за да ни разкаже малко повече за програмата и развитието на финтех бизнеса като цяло.

Кога една финтех компания стига до момента, в който решава да стане и издател на платежни карти?
Няма ясна формула и ясен отговор на този въпрос. Моят опит сочи, че процесът е двупосочен. От едната страна, се задвижва от самите финтех компании. За да имат растеж, рано или късно те стигат до извода, че трябва да стартират още услуги – като например да предлагат ежедневни разплащания, извършвани чрез карти. Така могат да имат повече точки на контакт с клиентите си и да събират повече данни за тях, чрез които да усъвършенстват работата си.
Това е моментът, когато в повечето случаи се появява нуждата от банкови карти. Mastercard е токова наложен и известен бранд, че тези компании идват сами при нас и ни разказват за своята нова визия, за вече съществуващите си продукти и ние им помагаме да разберат кой вид карти ще им свърши работа.
От друга страна, ние самите следим пазара и се опитваме да бъдем проактивни чрез събития като тази конференция в София. Участваме във всякакви финтех събития и се опитваме да идентифицираме компании, в които виждаме потенциал да се разраснат и стъпят и на други пазари - като например тези в гейминг индустрията. Тогава се стараем да ги привлечем, за да могат чрез нашите продукти да обогатят екосистемата си.



На конференцията споменахте още, че друг силен импулс за финтех да искат да работят с вас е и това, че веднъж одобрени, в очите на техните клиенти имат имидж на надеждни компании, преминали през щателна проверка (due diligence)?
Да, така е. Процесът ни на одобрение на даден партньор и неговото лицензиране са бързи, но и много щателни.
Имаме екипи, които извършват AML (Anti-money laundering – пране на пари) проверки, риск мениджмънт, регулаторни изисквания, правни изисквания – изобщо цялостен due diligence на съответния кандидат.
Всеки финтех е и рисков. Макар да е перспективен от гледна точка на дадена иновация, която разработва, или защото е получил добро финансиране, никога не знаеш, какво може да се случи утре с един финтех стартъп, ако той не успее да се наложи.

Имали ли сте случаи на фалити на финтех компании?
Фалитите не се случват само с финтех стартъпи, а и с наложени банки и други финансови институции, но ние имаме инструменти, с които да смекчим този вид риск.
Един от начините е провеждането на due diligence на новия партньор, както и да изискаме от него допълнителна гаранция под формата на банков депозит. Чрез него, ако се наложи, винаги гарантираме всяко плащане на всеки краен клиент – притежател на банкова карта Mastercard, независимо дали банката или финтех компанията, които са му я издали, фалират или не. Покриваме риска, за да сме сигурни, че клиентът е защитен. Това е и въпрос на имидж за нас, защото сме гарантирали за дадената компания, като сме й разрешили да ползва нашия бранд.

Много се говори, че финтех компаниите са заплаха за традиционните банки и взимат от техния пазарен дял. Къде е пресечената точка и как работите и с двете страни?
Бих разделил финтех компаниите на два вида. Първите аз наричам – enablers (упълномощители, даващи възможност). Те създават иновативни продукти и/или услуги, които не са конкурентни на тези на банките, а по-скоро са допълващи, така че финансовите институции могат да си партнират с тях, за да обогатят стойността на собствените си предложенията си към крайните клиенти.
Много европейски банки го правят, защото за тях е по-бързо и евтино, отколкото сами да влагат в подобни скъпи и изискващи време разработки. Те просто ги аутсорсват към по-специализирани компании. Това е една синергия, едно сътрудничество.
Често самите ние казваме на нашите клиенти - традиционните банки, че определен набор от услуги с добавена стойност могат да им бъдат доставени от нашите финтех партньори.

Втората група финтех компании са в областта на дигиталното банкиране, което означава, че те предлагат някакви конкурентни на банките услуги.
Целта ни е безкешовата икономика да нараства, което е полезно за всички. Работим с цялата тази екосистема, като навигираме и сред многото банки, с които работим и които са си конкуренти, за да балансираме нещата, така че бизнесът да върви напред.
Искаме да сме сигурни, че всичките ни клиенти са третирани по един и същ открит и честен начин. Ето защо не промотираме определена банка или финтех фирма повече от друга. Отнасяме се към финтех партньорите ни както с традиционните банки и се опитваме да им помогнем да се разраснат с нас.

Миналата година започнахте партньорство с Apple Pay. Как работите с услугите за микро плащания на технологични гиганти като Apple и Google, които вече също са огромен фактор на този пазар?
Електронните портфейли окуражават потребителите да използват банкови карти за разплащания повече, отколкото когато и да било. Независимо дали сте с Apple или Android телефон, ние установихме, че този метод на плащане бележи бум. Най-простата причина е, че хората винаги носят телефона си - чеесто се случва да забравят портфейла или физическата си банкова карта, но почти никога телефона.
Затова се опитваме да стимулираме хората да плащат чрез телефоните си, вместо в брой. Всъщност нашия най-голям конкурент е кешът, а плащането чрез телефон е много по-удобно и по-сигурно.
Като работим с технологичните гиганти, искаме да направим този преход от плащане в брой към електронни разплащания по-динамичен.

Плащанията със смартфони ползват виртуални банкови карти. Каква е разликата между тях и физическите пластики?
Дигитализацията определено прогресира, което неминуемо влияе и на индустрията с карти за разплащания. Виртуалната Apple Card, която бе пусната в края на миналата година засега само в САЩ, е добър пример за този нов тренд, което означава, че ние обогатяваме процеса си на издаване на карти.
Вече не е необходимо да кандидатствате за физическа кредитна карта, а може за секунди да си поръчате дигитална, която ще се токенизира (Токенизацията е процеса на замяна на чувствителни данни с уникални идентификационни символи, които запазват цялата съществена информация за данните, без да нарушават нейната сигурност – б.р.) и ще бъде доставена в електронния ви Apple или Google портфейл.
Token системите имат най-високото ниво на сигурност. Определено е много по-сигурно да използвате подобен портфейл, заради новите начини за удостоверяване на автентичността – например чрез биометрия, отколкото физическа карта, която може да загубите или да ви бъде открадната.

А, ако си загубите телефона, в който е този електронен портфейл?
Дори това да се случи, тези които го намерят не могат да направят кой знае какво, защото може да изтриете данните в него дистанционно, а и едва ли ще могат да разбият паролите, докато с физическата ви карта, могат да се опитат веднага да направят трансакции.
За нас сигурността е най-важна, защото тя представлява риск за репутацията ни – която е основата на целия ни бизнес. Никога не започваме ново партньорство или проект, докато не се убедим, че сигурността му е изключително висока.

В контекста на работата ви с финтех компании, банки и технологични гиганти се заговори за т. нар. "отворено банкиране". Какво представлява то и какъв е неговият потенциал да стане "следващото голямо нещо" в плащанията на бъдещето?
Отвореното банкиране е екосистема на сътрудничество, в която, разбира се, винаги със съгласието на клиента, се обменят данни за него между различните финансови и други индустрии като финтех, технологични, телекоми, производители на техника за домашни потреби и дистрибутори чрез защитен програмен интерфейс – API (application programming interface).

Целта е по този начин да се доставят по-добри услуги на крайния потребител. Очаква се отвореното банкиране да създаде по-голяма конкуренция, навлизане на нови методи за плащане и на нови финансови екосистеми. Импулс за него, конкретно в Европа, защото то се различава на различните континенти, е Директива 2015/2366 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г.
Директивата за платежните услуги Payment Services Directive (PSD), е за регулиране на платежните услуги и доставчиците на платежни услуги в целия Европейският съюз и Европейското икономическо пространство. Целта ѝ е да засили общоевропейската конкуренция с участието и на небанкови институции и да осигури равнопоставеност чрез хармонизиране на защитата на потребителите и правата и задълженията на доставчиците на плащания и потребителите.

Целта на PSD по отношение на потребителите е да увеличи правата на клиентите, да гарантира по-бързи плащания, да опише правата за възстановяване на плащания и да даде по-ясна информация за тях.
Понеже е подкрепено от PSD на ниво Европейски съюз, ние вярваме, че отвореното банкиране има всички шансове да бъде успешно, защото банковите данни са богати, но все още се използват доста лимитирано. А дигитализацията позволява да се използват много по-ефективно.

Разкажете ни малко повече за програмата ви Mastercard Accelerate? Целта й е да помогне на финтех компаниите да се разраснат и да минат на следващото ниво, като ги свърже с нашите партньори и методи за иновация. В нея предлагаме и структуриран процес за лицензиране, който да им помогне.
Мотивът ни да я създадем е, че помагайки на финтех бранша, помагаме на самите себе си, защото така нараства и нашия пазарен дял.
Ето накратко нейните четири основни компонента, които вече са достъпни за всички финтех компании в България и ЕС:

Fintech Express осигурява лесен достъп до персонализиран набор от правила, подходящи ресурси и първи дигитални услуги, създадени да отговорят на уникалните нужди на всеки стартиращ финтех. Така тази програма може да ускори процеса по интегрирането, скалирането, лицензирането и т.н. на нови компании в цяла Европа.

Start Path - помага на стартъпи, които вече са на по-късен етап от своето развитие да участват в 6-месечна програма, която им предоставя възможности за скалиране и сигурни стратегически инвестиции.

Третата част е Engage, която свързва финтех стартъпите в мрежа с хиляди технологични партньори на Mastercard, което улеснява съвместната работа.

Накрая идва Developers, която е нашата онлайн платформа, даваща възможност на инженери и програмисти да имат достъп до технологиите на Mastercard за анализи, сигурност, разработка чрез опростена и user friendly документация, SDKs (software development kit – готови инструменти за разработка на софтуер), примерен код и APIs за свързване на всякакви системи.

Финтех компаниите набират инерция и броят им в Европа и по света непрекъснато расте. Те привличат все повече капитал иклиенти. Например Revolut са може би вече най-големите в Европа с общо над 8 млн. клиенти, а само броят им в България е над 100 000 и расте.
Чрез четирите сегмента на MasterCard Accelerate искаме да сме в предните редици на този процес.

Някакви съвети към финтех стартъпите тук? Как могат да се възползват от вашата програма?
Ако решат, че искат да се занимават с плащания или да станат издатели на банкови карти, да имат предвид, че ние сме тук, за да им съдействаме.
Всички желаещи могат да намерят цялостна информация и да дадат заявка за участие нa www.mastercard.com/fintech.

Има ли вече български финтех компании, които подкрепяте?
О, да. На конференцията дадох примери с подобни от Чехия и Полша, но и в България си сътрудничим с няколко финтех компании. Екипът ни в София вече има няколко проекта по които работи, но засега не искам да споменавам конкретни брандове.

За финал - какво очаквате да се случи в сферата на плащанията през 2020 г. и как виждате тяхното бъдеще като цяло?
От гледна точка на Mastercard очаквам нарастване на електронните разплащания за сметка на тези в кеш. Този процес се подкрепя от всички – правителства, институции и т.н., защото е един от успешните начини за борба със сивата икономика и прането на пари.
Второ – очаквам и по-голяма дигитализация, определено все повече плащания ще се правят не с физически карти, а чрез телефони и мобилни аксесоари.
Трето – 2020-а може би ще е годината, през която отвореното банкиране да се докаже в Европа. В края ѝ може би най-накрая ще знаем, дали то има бъдеще и дали е еволюция или революция.
Мисля, че ще видим и появата на много нови играчи на пазара, но също така и традиционните банки ще действат все по-проактивно в това пространство.
Накрая – вярвам, че ние от Mastercard, ще продължим успешния си път към спечелването на пазарен дял в конкурентните кешови разплащания. Най-вероятно финтех компаниите ще бъдат едни от основните ни помощници в този процес.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos

Основни инвеститори в дружествата са фондът New Vision 3 и БАКБ

2 апр 2020, 5161 прочитания

Revolut влиза и на американския пазар Revolut влиза и на американския пазар

Финтех компанията има десетки хиляди потребители отвъд океана и планира постепенно да въвежда различни функционалности за тях

24 мар 2020, 2639 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финтех" Затваряне
Fintech революция

Ще стане ли София следващият Fintech хъб в региона е една от темите на Annual FinTech&InsureTech Summit

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10