С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 8 ное 2019, 11:24, 3101 прочитания

Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си

Главният оперативен директор на британския стартъп във финансовите технологии Tide, който вече има над 100 служители в новооткрития си офис в София, в интервю за "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Лоранс Кригер е експерт с кариера в областта на финансовите технологии, маркетинга и продажбите. В момента е главен оперативен директор на британския стартъп Tide - технологична компания, която предлага финансови услуги за малки и средни предприятия, а преди това (2015 - 2017 г.) е работил на същата позиция в компанията-еднорог Revolut, която вече има над 8 млн. потребители. Близо шест години Кригер е работил като ръководител на отдела за бизнес развитие на Yahoo и се специализира в растеж, изграждане на екипи, мениджмънт на продукти и услуги в областта на финансовите технологии.
За Tide

Tide е млада компания, създадена през 2015 г. във Великобритания с цел да направи банкирането за малкия бизнес лесно, бързо и икономично. Преди месец тя набра 44.2 млн. паунда финансиране, с което инвестициите в нея надхвърлят 73 млн. паунда. Сред подкрепилите я дотук фондове са известни имена като Speedinvest, Augmentum, SBI Holdings. Услугите на Tide се предлагат единствено на пазара във Великобритания, като в сегмента, в който оперира, компанията заявява, че е достигнала 1.75% пазарен дял при преследвана цел 8%. Бързото разрастване на бизнеса доведе до отваряне на офис в България, като в него вече работят повече от 100 души. Намеренията са разрастване на екипа в София чрез привличане на висококвалифицирани специалисти.
Какъв е планът ви за офиса в София? Как избрахте тази локация и колко голям екип искате да съберете?

Намерението ни е да продължим да инвестираме в разрастването на офиса в София. Той е вторият след офиса в Лондон и бързо порасна до над 100 души. В момента имаме много обявени позиции за работа и очакванията са до края на годината да достигнем 140 души. С колко ще пораснем догодина ми е трудно да прогнозирам, но със сигурност ще продължим да наемаме служители, защото постоянно се увеличават клиентите ни.


Причината да изберем София е, че тук има кадри - не само специалисти в обслужването на клиенти с добър английски език, но и технически кадри - софтуерни инженери, специалисти по обработка на данни, разработчици. Втората причина да се спрем на София е гостоприемството, което получихме като инвеститор. Преди това разгледахме и други европейски локации, но отношението, с което бяхме посрещнати тук, повлия на избора ни. И третата причина да сме тук е в добрата инфраструктура - офисът ни в Megapark има всичко, което може да се желае и дори е по-просторен от този в Лондон. Тук има бърз интернет, комуникации, удобна инфраструктура, услуги за бизнеса на високо равнище.

Кадрите, които търсите, не са толкова изобилни на пазара и има голяма конкуренция за тях. Как смятате да привличате специалисти? И не смятате ли, че цената на труда тук вече е висока и съвсем скоро ще заличи конкурентното предимство на България?

Ако сме искали евтин труд, щяхме да отидем другаде. Например в Украйна. Ние търсим качествени служители. Тук намираме високообразовани хора, за които работата в сектора на услугите е кариера. Не казвам, че ще е лесно да привлечем най-добрите експерти на пазара, но се надявам, че ще ги заинтригуват възможностите за развитие, които Tide отваря - ние имаме изключително интересен продукт, който тепърва ще разчупва модела, по който се обслужват малкият и средният бизнес по света. Осигурили сме изобилно финансиране за разработки, което само по себе си е предизвикателство за хората, които искат да създават иновации. Плановете ни са дългосрочни и целта ни е не само да привличаме, но и да мотивираме хората си да остават с нас.



Какво точно е Tide?

Ние сме технологична платформа, която осигурява алтернативни на банковите услуги за малкия и средния бизнес. Мисията ни е да спестим на предприемачите времето, което пилеят в административни дела. Постигаме го чрез преосмисляне на всеки един бизнес процес, стоящ зад ежедневните операции, които правят фирмите. Едновременно с това търсим начин да предоставяме тези услуги на по-ниски от банките цени. Много от действията през платформата са безплатни - не се плаща за откриване на сметка, нито за издаване на карта към нея. Удържаме малка такса при някои парични преводи и събираме месечен абонамент за някои от плановете.

Това означава ли, че вашите клиенти могат изцяло да заобиколят банките?

Ние сме алтернатива на банките за над 80% от нашите членове, които използват Tide като единствена платформа за своите финанси. Това ни отличава съществено от финтех компаниите, работещи с потребителите - голяма част от техните клиенти имат по още една-две банкови карти в портфейла. Докато за малкия бизнес поддържането на сметки в много банки е свързано с нежелани разходи.

Предлагате ли депозити и кредити?

Партнираме си с Clearbank, което дава възможност за депозиране на средства при ползване на защитата на стандартната банкова гаранция. В бъдеще ще предлагаме и лихва по тези депозити. Работим и по кредитен продукт - той ще се предлага на членовете, които плащат месечни такси и срещу това освен пакетите безплатни и нискотарифни услуги ще имат възможност за предварително одобрен кредитен лимит.

Защо Tide се насочва конкретно към малки и средни предприятия?

Причините са две. На първо място вече има силна конкуренция в сегмента алтернативи банкови услуги за потребителите. Но по-важната причина да се насочим към този сегмент е, че малките и средните предприятия са подценен клиент от банковата индустрия, услугите за тях не са адекватни на потребностите. Изследвайки продуктите на банките, ние виждаме просто едно ребрандиране на потребителски продукти като бизнес продукти, без опит за разбиране на специфичните нужди на фирмите. Малките и средните предприятия са значителен като брой клиенти, те са гръбнакът на икономиката и проблемите им по отношение на банковите и финансовите услуги са почти и едни и същи навсякъде. Ето защо ние се насочихме към тях. Засега развиваме продукта само на пазара във Великобритания, но в бъдеще ще пристъпим към експанзия и в други държави.

Какви са специфичните банкови проблеми на малкия и средния бизнес, които Tide разрешава?

Например, за да откриете банкова сметка на току-що създаден бизнес, във Великобритания отнема средно две седмици. С технологичната платформа това става за пет минути. В момента работим по продукт, който ще е нещо като one stop shop за предприемачите, когато откриват бизнес. Вместо да ходят на много места и да попълват едни и същи формуляри, губейки ценно време, ние ще предложим възможност за създаване на фирма през платформата с автоматично откриване на сметка за необходимите банкови операции.

Колко членове на платформата имате в момента?

Около 120 хил. индивидуални бизнеси.

А как избрахте целта си да достигнете до 8% дял на пазара във Великобритания?

Това е разчетено на база на анализи и данни. Все още сме далеч от тази цел, но се движим към нея с бързи темпове.

Как банките реагират на конкуренцията, която имат във ваше лице?

Смятам, че им е доста трудно да реагират. В традиционните банки всичко е базирано на тежки процеси и инфраструктура, които не могат бързо да пренастроят.

Тоест вярвате, че те няма как да изкопират модела ви?

Ние сме технологична компания, правим софтуер. Не сме финансово дружество. Ако сте банка, няма как да се конкурирате с технологична компания.

Но биха могли да интегрират дружество като вашето в групата си.

Ние сме независима технологична платформа и засега смятаме да продължим да работим по този начин.

От какво печели Tide, след като основната част от услугите ви са безплатни?

Ние получаваме значителни приходи от различни източници. Приходите ни на клиент са много по-големи от това, което имат финтех компаниите в потребителския сегмент. Част от постъпленията ни идват при плащания с карти, тъй като от търговците се събират отчисления. Друг дял идва от месечните абонаменти за пакетни услуги, които се приемат по-добре, отколкото очаквахме.

Кога планирате да излезете на печалба?

За момента това не ни е цел, защото предпочитаме да инвестираме в развитие на продукта и услугите и в умножаване на базата ни от потребители. Когато това се случи, печалбите сами ще дойдат.

Но това е важно за инвеститорите, на които разчитате, за да е устойчив бизнесът ви.

Съвсем наскоро осигурихме 44 млн. паунда финансиране, като преди това набрахме 60 млн. Разполагаме с достатъчно ресурс, който използваме целево за експанзия на пазара във Великобритания. Виждаме, че към утвърдени бизнеси, които растат, има апетит от страна на инвеститорите, така че нямаме притеснения относно финансовата издръжка. По-скоро вече ще става по-трудно на стартъпите, които тепърва стъпват на пазара.

Как отговаряте на скептиците, че дори и успешните финтех компании предлагат твърде малко иновации - козметични технологии, скрити такси и бизнес модел, който в крайна сметка клони към това да се превърнат в банка?

Бих спорил с тези скептици и бих им казал, че има много иновация във финтех сектора. Ние вземаме всеки един процес и чрез технологиите го правим по-оптимален, удобен и евтин за крайния потребител.

Как се чувствате с регулациите, които пълзят към финтех сектора?

За нас това да сме в пълно съответствие с регулациите е приоритет. Имаме екип от 50 души, които се занимават точно с това. Регулациите имат за цел да защитят потребителите. Тяхната сигурност е от първостепенно значение. Държим и нашите партньори да покриват високите изисквания.

Кои са основните заплахи за Tide?

За мен лично най-голямото притеснение е дали ще успеем да привлечем най-добрите специалисти в екипа ни.

Не сте ли много зависими от срив в доверието на потребителите при провал на някоя голяма финтех компания?

За това отново помагат регулациите и работата ни по отношение на финтех сигурността. Партньорите, с които ние работим, дават сигурност, че ако един ден Tide го няма, парите им ще а налични в банка, покрити с банкова гаранция.

А рисковете от Brexit и рецесия?

Очакваме да видим какво ще се случи с излизането на Великобритания от Европейския съюз, но смятаме, че откривайки офис в България сме се подготвили за евентуални негативи. Не виждам заплаха, а по-скоро възможност и в евентуалното забавяне на икономиката, защото Tide предлага услуги на малкия бизнес дори и в моментите на криза.

Интервюто взе Гергана Михайлова

Капитал #45

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (8 - 14 ноември). В броя ще прочетете още:

- 30 години след 10-ти: Каква я мислехме, каква стана
- Да копаеш дъното за Доган
- Сбогом, кабели

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Райфайзенбанк България пусна собствен дигитален портфейл 1 Райфайзенбанк България пусна собствен дигитален портфейл

Приложението позволява на клиентите й да ползват телефона си за разплащания и теглене на пари от банкомат

23 окт 2019, 5915 прочитания

Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души 9 Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души

Компанията е наела JP Morgan и планира да проведе нов кръг от финансиране за 1.5 млрд. долара

15 окт 2019, 6795 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финтех" Затваряне
Facebook пуска собствена система за разплащания

Компанията обединява плащанията в услугите си с Facebook Pay

Още от Капитал
Йоанис Коцианос: Догодина стъпваме на пазара на здравно застраховане

Председателят на изпълнителния комитет на "Алианц България холдинг" пред "Капитал"

Войска с прекършен гръбнак

Мегапроектът за нови бронирани машини за 1.46 млрд. лв. пак затъва в бюрократично блато и интриги

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

Разследването срещу Тръмп: Да си поиграем на импийчмънт

За демократите ще бъде трудно да обърнат общественото мнение срещу президента. И рискуват да му поднесат втори мандат

Юта: непознатата земя

Щатът, основан от мормонски първозаселници през 1847 г., е определен като номер едно по условия за предприемачество

"Празникът" в МГТ "Зад канала"

Премиера на театралната адаптация на Дейвид Елдридж по киносценария на Томас Винтерберг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10