Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 фев 2020, 13:16, 5290 прочитания

Финтех ерата ще дойде, когато банките изцяло осъзнаят и внедрят тези иновации

Идеи и мнения от втория панел на Fintech & Insuretech summit

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Когато ходя на финтех конференции, винаги чувам, че финансовите технологични компании са победили. Когато ходя на банкови конференции обаче, разговорът винаги е относно това как банките са в период на дигитална трансформация и когато тя приключи, няма да има място за финтех", каза от сцената на годишната конференция Fintech & Insuretech Summit Балаш Барна, директор европейско разширение на TransferWise.

Барна разказа накратко историята на TransferWise - компания за по-евтини парични трансфери, основана от естонци в Лондон през 2011 г. Според него финтех компаниите се раждат от конкретен проблем - в случая на TransferWise от загубата на 150 млрд. долара всяка година заради такси за транзакции. "Банките трябва да мислят като технологични компании с банков лиценз. Ако виждат, че клиентите им си тръгват заради друга услуга, не трябва да се отказват, а също да им предоставят тази услуга", каза той.


Въпросът дали живеем във финтех ерата, зададен от Барна, се оказа цялостната тема на панела. Според него финтех ерата ще дойде тогава, когато висококачествените финтех услуги се интегрират изцяло в големите банки.

В центъра ли е клиентът

Малко след лекцията на Барна към него на сцената се присъединиха и Кевин Голдсмит от Onfido, Едуард Цветанов от Revolut, Радой Стоянов от "Булпрос", Йохан Габриелс от Ebury, Ростислав Гионков от Experian и Антон Герунов от LogSentinel. Панелът бе модериран от Иван Хаджов от Mastercard.



Седемте представители на бизнеса направиха дълга дискусия относно развитието на финансовите технологии, тенденциите в общия сектор и къде в него се намира клиентът. Антон Герунов изрази мнение, че макар компаниите да инвестират все повече в по-добър интерфейс за потребителите, това невинаги дава желания резултат за по-добро потребителско преживяване.

Според него клиентите ще търсят все повече интуитивни решения и най-простите начини да управляват финансите си, а най-доброто решение за клиентите в бъдеще ще е по-голямата интеграция на услуги. "Това, което виждаме в LogSentinel, е по-добра интеграция на услугите и повече изкуствен интелект във финансовия сектор. Нищо от това няма да е възможно, ако нямаме единен дигитален идентификационен документ", каза той.

"Ние сме повече технологична, отколкото финансова компания", коментира Едуард Цветанов, мениджър в Revolut за България. "Целта е да разшириш портфолиото си така, че да стига до възможно най-много хора - от криптотърговия до парични трансфери. Ако искаш да имаш сериозен растеж, ти трябват много и качествени услуги."

Според Кевин Голдсмит, технически директор в Onfido, финансовият сектор е в състояние на трансформация, която ще завърши с все по-мащабни операции. "Преминаваме от местни към наднационални банки. В този случай, ако пазиш клиентите си, пазиш и бизнеса си. Това ще става все по-трудно. Ще има нужда от все повече машинно самообучение в бизнеса, защото няма толкова хора, които да поддържат разширяващите се процеси", коментира Голдсмит.

Радой Стоянов от "Булпрос" смята, че и финтех компаниите, и банките трябва да намерят начин да предложат повече решения, направени лично за всеки клиент. "Все повече хора работят с дигитални услуги. За нас няма друг избор, освен да намерим начин да обслужваме всички, да разберем държанието им", коментира Стоянов. "Днес хората говорят за чатботове, но ни е нужно по-дълбоко разбиране - на каналите, на бизнесите, на потребителите. Повечето интеракции на клиентите днес не са лични и трябва да намерим начин да го променим."

Банките трябва да станат по-добри банки, а не финтех

"Банките трябва да станат по-добри банки, а не да се стремят да станат финтех компании", посочи изпълнителният директор на "IBS България" Горан Ангелов

Фотограф: Цветелина Белутова
Край на втория панел сложи Горан Ангелов, изпълнителен директор на "IBS България". В контраст с оптимистичния тон на конференцията Ангелов изнесе лекция, озаглавена "Ерата на измамите". Според него в модерния свят на все по-технологично насочен финансов сектор, има все повече възможности за измамни схеми - от традиционни до модерни дигитални.

"Традиционните схеми не са изчезнали, но сега могат да използват всички дигитални възможности", каза Ангелов от сцената. "Проблемът е, че жертвите сме ние, клиентите. Ако някой източи сметката ми, за мен това може да е краят на света, но за банката няма да бъде. Банките трябва да се погрижат за тези проблеми."

"Хората трябва да променят отвътре банките. Има нужда от много работа по отношение на това как се управляват процесите. Банките трябва да станат по-добри банки, а не да се стремят да станат финтех компании, защото ние все още имаме нужда от добра банка за парите си, преди да стигнем до технологията."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos

Основни инвеститори в дружествата са фондът New Vision 3 и БАКБ

2 апр 2020, 1591 прочитания

Revolut влиза и на американския пазар Revolut влиза и на американския пазар

Финтех компанията има десетки хиляди потребители отвъд океана и планира постепенно да въвежда различни функционалности за тях

24 мар 2020, 2428 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Финтех" Затваряне
Застрахователният сектор изостава в дигитализацията от банковия

Сътрудничеството между традиционните играчи и технологичните компании ще е ключово за промяната в бранша

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10