Застрахователният сектор изостава в дигитализацията от банковия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Застрахователният сектор изостава в дигитализацията от банковия

Участниците в третия панел на конференцията Annual FinTech & InsureTech Summit дискутираха бъдещето на застрахователите и на компаниите от иншуртех сектора

Застрахователният сектор изостава в дигитализацията от банковия

Сътрудничеството между традиционните играчи и технологичните компании ще е ключово за промяната в бранша

Пламена Кацарова
6541 прочитания

Участниците в третия панел на конференцията Annual FinTech & InsureTech Summit дискутираха бъдещето на застрахователите и на компаниите от иншуртех сектора

© Цветелина Белутова


Развитието на технологиите променя все по-осезаемо плащанията и банковите услуги. За сметка на това обаче застрахователният сектор изостава значително в това отношение въпреки все по-агресивните опити за навлизане в него от страна на технологичните компании. Причината за това са предимно регулаторните пречки пред иновациите в сферата. Този проблем се оказа и централна тема за третия панел на организираната от "Капитал" конференция Annual FinTech&InsureTech Summit. Участниците в него се обединиха около тезата, че съобразените с интересите както на застрахователите, така и на клиентите законодателни реформи са пътят към ускоряването на дигитализацията в застрахователния сектор.

Те посочиха обявения от финансовия министър Владислав Горанов по-рано на конференцията "регулаторен пясъчник" - Sofia RegTech Sandbox, като възможност за координирането на интересите и идеите на големите играчи на пазара. Участници изразиха мнение, че платформата може да представлява своеобразен шанс за сектора, който ще подпомогне координацията между различните играчи на пазара - застрахователни компании, иншуртех стартъпи и застрахователни брокери по отношение на дигитализирането на бизнеса.

Все по-дигитални

"Броят на хората, които купуват онлайн застрахователни продукти се увеличава, но все още е необходимо да бъдат направени допълнителни стъпки в различни посоки по отношение дигитализацията на застраховането като цяло", коментира управляващият директор на Unicredit Insurance Broker Калин Желев. Той посочи, че компаниите в сектора трябва да работят върху решения, които да събират и управляват данни за поведението на потребителите, за да могат да отговорят на желанията на клиентите за по-бързи и дигитализирани услуги.

Главният изпълнителен директор на ДЗИ Коста Чолаков допълни, че очакванията на потребителите са за все по-бързи, удобни и прозрачни услуги в застрахователния сектор. Същевременно в тази нова среда все по-голямо значение придобива и темата за киберсигурността и защитата на данните на потребителите.

Главният изпълнителен директор на TBI Info Юлиян Маслянков подчерта, че макар тенденцията за дигитализиране и автоматизиране на процесите в банковия и застрахователния сектор да е налице като цяло, потребителите на застрахователните дружества все пак търсят човешкия контакт. "Застрахователните брокери все още генерират над 50% от премийния приход, който записват застрахователите - чатботовете и всички иновации, които искат да предложат големите играчи на пазара не могат да изчерпят ситуациите, в които потребителите имат нужда от персонализирано решение", коментира той.

Според главния изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" Цветомир Досков застрахователните компании не познават достатъчно добре клиентите си, особено когато става въпрос за дигитална идентичност. Той смята, че поради факта, че сферата, в която оперират изначално е консервативна, те се плашат и от дигиталните канали за продажби. Част от тези притеснения произлизат от факта, че секторът е силно регулиран, което често не позволява гъвкавост при предлагането. Досков подчерта, че ако големите играчи на застрахователния пазар имат желанието и технологията, които да им позволят да знаят повече за клиентите си, качеството на услугите драстично ще се подобри. "В тази връзка потенциал за дигитални или технологични услуги има за всички финансови играчи".

Освен Чолаков, Досков, Маслянков и Желев в панела участваха още Кирил Кирилов от "Алианц България холдинг" и директорът "Продажби" в "Борика" Красимир Георчев. Панелът беше модериран от Калин Радев от Software Group.

Тенденциите в сектора

Седемте представители на бизнеса направиха дълга дискусия относно развитието и бъдещето на дигиталните услуги в застраховането, тенденциите в сектора и къде в него се намира клиентът. Досков изрази мнение, че клиентите държат все повече на скоростта на услугите, като очакванията им са играчите в сектора да действат все по-проактивно в това отношение.

Участниците дискутираха и относно бъдещето на компаниите от иншуртех сектора. Те се обединиха около тезата, че компаниите от този сектор са по-скоро партньор отколкото заплаха за традиционните застрахователи. "Такъв тип конкуренция ни помага да ставаме по-добри в това, което правим - от една страна тези компании са ни конкуренция, но от друга ни мотивират да ускоряваме процесите на дигитализация на нашия бизнес", коментира главният изпълнителен директор на ДЗИ Коста Чолаков.

Кирил Кирилов от "Алианц България холдинг" смята, че тези дружества се появяват там, където се наблюдава липса на ефективност. "В световен мащаб при между 5 и 10% от случаите с щети става въпрос за застрахователни измами - при такива ситуации иншуртех компаниите се представят добре. Те са ефективни в индустрии, в които традиционните застрахователи не са ефективни", добави Кирилов.

Развитието на технологиите променя все по-осезаемо плащанията и банковите услуги. За сметка на това обаче застрахователният сектор изостава значително в това отношение въпреки все по-агресивните опити за навлизане в него от страна на технологичните компании. Причината за това са предимно регулаторните пречки пред иновациите в сферата. Този проблем се оказа и централна тема за третия панел на организираната от "Капитал" конференция Annual FinTech&InsureTech Summit. Участниците в него се обединиха около тезата, че съобразените с интересите както на застрахователите, така и на клиентите законодателни реформи са пътят към ускоряването на дигитализацията в застрахователния сектор.

Те посочиха обявения от финансовия министър Владислав Горанов по-рано на конференцията "регулаторен пясъчник" - Sofia RegTech Sandbox, като възможност за координирането на интересите и идеите на големите играчи на пазара. Участници изразиха мнение, че платформата може да представлява своеобразен шанс за сектора, който ще подпомогне координацията между различните играчи на пазара - застрахователни компании, иншуртех стартъпи и застрахователни брокери по отношение на дигитализирането на бизнеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Моята по-скъпа дигитална банка

Моята по-скъпа дигитална банка

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK