Revolut: В извънредното положение българите плащат по-рядко онлайн, но по-големи суми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Revolut: В извънредното положение българите плащат по-рядко онлайн, но по-големи суми

В България финтех компанията има над 200 хил. индивидуални потребители и над 2000 бизнес клиента

Revolut: В извънредното положение българите плащат по-рядко онлайн, но по-големи суми

Най-много се увеличават покупките през eMAG, Foopanda, PlayStation, показва проучване на британската финтех компания

Пламена Кацарова
4543 прочитания

В България финтех компанията има над 200 хил. индивидуални потребители и над 2000 бизнес клиента

© Reuters


Посещенията на магазини и вериги за хранителни стоки намаляват, но потребителските разходи се увеличават. Броят на транзакциите на потребителите отчита спад, но за сметка на това обемът на отделните транзакции се увеличава. Резултатите на големите вериги като Lidl, Kaufland, "Фантастико" и Billa са сходни - всяка от компаниите е отчела спад в броя на транзакциите между 11 и 33%, но ръст при обема на отделните плащания с 33-39%.

Това са основните изводи от проучването на британската финтех компания Revolut, която има повече от 200 хил. потребители в България и над 10 млн. клиенти в Европа и САЩ. Данните са базирани на поведението на българските потребители на дигиталната банка в страната през периода 1 март - 10 април 2020 г. и проследяват поведението им в контекста на коронавирус пандемията.

Големите печеливши онлайн

Извънредното положение естествено води и до все повече онлайн транзакции. На фона на това сред компаниите, които отчитат най-голямо увеличение в броя на плащанията, реализирани онлайн, попадат платформата за онлайн пазаруване eMAG, която отчита 180% ръст, следвана от услугата за доставка на храна Foodpanda, която отчита сходно увеличение - 172%. Транзакциите в системата на гейм конзолите PlayStation са се повишили със 126%, показват още данните на Revolut. Значително увеличение има и при търговеца Amazon и веригата ресторанти Happy, които отчитат повишения от съответно 70 и 48% от началото на извънредното положение до 10 април.

Тенденциите в поведението на потребителите са сходни в цялата страна, като съществена разлика между тези в големите градове - София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора, няма. Данните са логични и потвърждават впечатлението, че хората в цялата страна се запасяват с повече продукти, за да подсигурят нужните консумативи за домакинствата, когато излизанията навън са ограничени.

...и големите губещи

Очаквано драстичните спадове в броя транзакции са регистрирани при компаниите от сектора на транспорта, както и при заведенията, ресторантите и веригите за бързо хранене. При последните е налице значително понижение, но то все пак е по-ниско от средното за сектора - 89%. KFC, Costa и McDonald's отчитат понижения от съответно 72, 80 и 82%. Компаниите от транспортния сектор бележат значителни спадове в броя транзакции - 87.5%, поради наложените ограничения за пътуване. Същевременно популярни търговски вериги за дрехи като Zara (-63%) и H&M (-50%) също са сред засегнатите.

Все по-дигитални

На фона на това физическите плащания с карти намаляват, докато онлайн транзакциите, очаквано, растат. Предприетите ограничителни мерки за предпазване от коронавируса обясняват осезаемото свиване при определени видове потребителско харчене. Забелязва се спад при плащанията с физически карти във всички категории, като броят на транзакциите с физически карти в България е намалял с 55% от началото на март досега.

Успоредно с това обаче се забелязва осезаем ръст при броя на онлайн транзакциите от 52% от началото на март досега. Данните показват, че като цяло хората харчат повече онлайн, което най-вероятно е свързано с по-големия брой компании, които адаптират бизнесите си дигитално по време на пандемията. От Revolut посочват още, че има видим ръст и в обема на отделните онлайн транзакции(35%).

Междувременно през изминалия месец хората са превеждали пари по-рядко - налице е спад от 13%. За сметка на това обаче обемът на P2P плащанията остава стабилен с лек ръст от 7% за периода 1 март - 10 април. Това се дължи предимно на традиционно високата активност на потребителите на Revolut в този сегмент, както и на възможността, която имат, да правят мигновени преводи без такси.

Същевременно въпреки спадовете на фондовите пазари Forex търговията в платформата на Revolut бележи ръст от 116% в обема на сумите за периода от началото на март до 10 април. В България финтех компанията предлага светкавичен международен трансфер на пари, платежни услуги, банкови карти, търговия с криптовалути, акции и други услуги.

Revolut официално започна да оперира в страната през април миналата година, като тогава клиентите й бяха малко над 20 хил. Освен на физически лица компанията предлага услуги и на корпоративни клиенти. Финтех компанията има над 200 хил. индивидуални потребители и над 2000 бизнес абоната в страната. Дигиталната банка е създадена през лятото на 2015 г. от бившите инвестиционни банкери Ник Сторонски и Влад Яценко, работили в Credit Suisse и Deutsche Bank.

Посещенията на магазини и вериги за хранителни стоки намаляват, но потребителските разходи се увеличават. Броят на транзакциите на потребителите отчита спад, но за сметка на това обемът на отделните транзакции се увеличава. Резултатите на големите вериги като Lidl, Kaufland, "Фантастико" и Billa са сходни - всяка от компаниите е отчела спад в броя на транзакциите между 11 и 33%, но ръст при обема на отделните плащания с 33-39%.

Това са основните изводи от проучването на британската финтех компания Revolut, която има повече от 200 хил. потребители в България и над 10 млн. клиенти в Европа и САЩ. Данните са базирани на поведението на българските потребители на дигиталната банка в страната през периода 1 март - 10 април 2020 г. и проследяват поведението им в контекста на коронавирус пандемията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Моята по-скъпа дигитална банка

Моята по-скъпа дигитална банка

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK