Fintech Summit 2021: Тези, които владеят изкуството на сътрудничеството, стават все по-успешни

Fintech Summit 2021: Тези, които владеят изкуството на сътрудничеството, стават все по-успешни

Приходите на банките страдат преди всичко заради средата на ниски лихви, казва пред "Капитал" Мариела Атанасова от Райфайзенбанк

Николай Стоянов
5111 прочитания

Световната икономическа криза, предизвикана от коронавируса през 2020 г., удари глобалната финансова екосистема. Като част от нея секторът на финансовите технологии не остана незасегнат. Но макар и видимо да се бори с последствията от COVID-19, той има всички шансове да излезе от тази криза по-силен. Какви са перспективите и бъдещето на сектора след пандемията, нови предизвикателства, но и новите модели на развитие. Това ще са част от темите на годишната конференция на "Капитал" FinTech Summit, която ще се проведе на 30 март. Традиционно в нея ще вземат участие експерти, визионери, иноватори и представители на компании от страната и чужбина, както и на централната власт и регулаторите. Повече за конференцията може да научите тук.

Мариела Атанасова е директор "Индивидуално банкиране" в Райфайзенбанк (България). Тя е един от двигателите на дигиталната трансормация и въвеждането на новите продукти в банката. Атанасова ще е сред участниците в годишната конференция на "Капитал" Annual FinTech Summit.

Доколко възприемате финтех компаниите като заплаха и доколко като възможни партньори?

В Райфайзенбанк винаги сме гледали на финтех и стартъп компаниите като на потенциални партньори. Още през 2018 г. започнахме да търсим добри решения сред стартиращите компании, благодарение на програмата ни Elevator Lab. Вече имаме изградени редица партньорства с такива български и международни компании. Благодарение на техните решения и продукти, предоставяме на нашите клиенти реални услуги, които подобряват и улесняват значително ежедневието им при ползването на финансови услуги: електронно подписване на документи, плащане с лицево разпознаване, срещи и размяна на документи в дигитална среда, анализ на данни и много други.

Живеем в епоха, а пандемията ускори този процес, в която тези, които владеят изкуството на сътрудничеството, стават все по-успешни - дори по отношение на заимстване на начина на работа като agile подхода, например. Мисля, че във финансовия сектор всички се убедиха в ползите от подобни партньорства и за двете страни, и сме щастливи, че бяхме от първите, които тръгнаха по този път и го доказват и днес с множеството успешни партньорства.

Как успявате да се конкурирате с безплатни или евтини услуги от небанкови дружества и очаквате ли натиск върху приходите ви от такси?

Като една от традиционните банки в България Райфайзенбанк предлага различни услуги и продукти, съобразени с нуждите на всички възрастови групи. Голямата клиентска база е това, което ни отличава от различните финтех играчи, които поне в началото предлагат безплатни продукти, а някои впоследствие дори тръгват по пътя към изграждане на традиционна банка. Нашият път е друг - съобразно регулациите се опитваме да сме максимално гъвкави и ефективни, и да се модернизираме бързо, за да сме привлекателни за клиентите. Справяме се добре, защото всеки от тях може да намери най-оптималните, за своите нужди, продукти. Приходите на банките страдат преди всичко заради средата на ниски лихви, но тя пък от своя страна стимулира кредитирането и разкрива нови възможности за клиентите ни от различни групи - и корпоративни, и граждани.

Колко голямо предизвикателство са новите регулации при платежните услуги и какви са трудностите при въвеждането на нови услуги?

Регулациите, включително и в платежните услуги, винаги са били предизвикателство. Ние сме един от най-регулираните сектори, но това се прави, за да са сигурни клиентите. С гъвкавост и иновативен подход успяваме да предложим на клиентите това, от което имат нужда в рамките на регулациите. Не смятам, че изоставаме в сравнение с новите финансови компании.

Какви технологични въведения насочени към индивидуалните клиенти планирате за 2021 г.?

Един от нашите принципи на дигитална трансформация е "mobile first", затова подобренията в мобилните версии на всякакви процеси, продукти и услуги са на първо място.

Процес, започнал отдавна, но утвърдил се през 2020 г. е преминаването на банката в телефона. Мобилното банкиране като хъб, в който, на практика, можеш да ползваш всичко необходимо, вече е ежедневие, даденост, а не иновация. Същото важи и за дигиталните портфейли, с които и картите влязоха в телефона. Близо една трета от клиентите ни банкират през мобилната апликация; над 30 000 са активно ползваните карти в дигиталните портфейли. Разбира се, постоянно подобряваме преживяването в този хъб и предоставяме нови продукти и услуги.

От друга страна работим и по съвсем нови технологии: в момента сме в период на тестване заедно с финтех компанията PayByFace на плащане с лицево разпознаване, без докосване до нито едно устройство. Ако анализът покаже, че потребителите са готови, това може да се превърне в една от иновациите на българския пазар през 2021 г., възможно е да стигнем и още по-далеч. С друга финтех компания - vnoska.bg пуснахме платформа, събираща на едно място търговците и клиентите, която позволява безлихвено изплащане на стоки. И тази година още повече ще бъде годината на данните: Big Data и Advanced Analytics ще ни помогнат да предложим на точния клиент, точния продукт или услуга, от които в момента има нужда.

Световната икономическа криза, предизвикана от коронавируса през 2020 г., удари глобалната финансова екосистема. Като част от нея секторът на финансовите технологии не остана незасегнат. Но макар и видимо да се бори с последствията от COVID-19, той има всички шансове да излезе от тази криза по-силен. Какви са перспективите и бъдещето на сектора след пандемията, нови предизвикателства, но и новите модели на развитие. Това ще са част от темите на годишната конференция на "Капитал" FinTech Summit, която ще се проведе на 30 март. Традиционно в нея ще вземат участие експерти, визионери, иноватори и представители на компании от страната и чужбина, както и на централната власт и регулаторите. Повече за конференцията може да научите тук.

Мариела Атанасова е директор "Индивидуално банкиране" в Райфайзенбанк (България). Тя е един от двигателите на дигиталната трансормация и въвеждането на новите продукти в банката. Атанасова ще е сред участниците в годишната конференция на "Капитал" Annual FinTech Summit.

Доколко възприемате финтех компаниите като заплаха и доколко като възможни партньори?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал