Fintech Summit 2021: Вече ставаме свидетели как някои финтех компании въвеждат или вдигат такси

Пощенска банка

Fintech Summit 2021: Вече ставаме свидетели как някои финтех компании въвеждат или вдигат такси

Колаборациите между с небанкови компании са възможни и носят ползи и за клиентите, казва пред "Капитал" Петя Димитрова от Пощенска банка

Николай Стоянов
6970 прочитания

Пощенска банка

© Пощенска банка


Световната икономическа криза, предизвикана от коронавируса през 2020 г., удари глобалната финансова екосистема. Като част от нея секторът на финансовите технологии не остана незасегнат. Но макар и видимо да се бори с последствията от COVID-19, той има всички шансове да излезе от тази криза по-силен. Какви са перспективите и бъдещето на сектора след пандемията, нови предизвикателства, но и новите модели на развитие. Това ще са част от темите на годишната конференция на "Капитал" FinTech Summit, която ще се проведе на 30 март. Традиционно в нея ще вземат участие експерти, визионери, иноватори и представители на компании от страната и чужбина, както и на централната власт и регулаторите. Повече за конференцията може да научите тук.

Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Пощенска банка от 2012 г. Тя обаче е част от институцията от 2003 г. насам, когато постъпва като финансов директор. Преди това е била старши одитор в PriceWaterhouseCoopers. Димитрова ще е сред участниците в годишната конференция на "Капитал" Annual FinTech Summit.

Доколко възприемате финтех компаниите като заплаха и доколко като възможни партньори?

Навлизането на финтех компаниите в сектора активира един режим на "здравословна конкуренция", която вече даде своите положителни резултати. Стимулира ни да надградим постигнатото и да предложим още по-стойностни продукти и услуги. Със сигурност финтех компаниите могат да бъдат партньори и опитът през последните години показа, че колаборациите между двете страни са възможни и носят ползи както за компаниите, така и за клиентите. Финтех компаниите разчитат на бързи и гъвкави решения, но банките могат да добавят към това предимствата, които са изграждали с години - огромна клиентска база, стабилна инфраструктура и най-вече доверието на клиентите. Финтех компаниите могат значително да подпомогнат изграждането на по-добра и модерна екосистема, а банките могат да им предложат достъп до големи пазари и мащаб на развитите.

Как успявате да се конкурирате с безплатни или евтини услуги от небанкови дружества и очаквате ли натиск върху приходите ви от такси?

За много от небанковите дружества предлагането на безплатни или евтини услуги е начин да привлекат критична клиентска маса, но това не може да продължава безкрайно. Вече ставаме свидетели на това как някои от тези компании започват да въвеждат нови такси и да увеличават съществуващите. От друга страна, наша основна цел е да предлагаме достъпни и качествени финансови услуги на всички наши клиенти. Фокусирани сме върху удовлетвореността на всеки един потребител и го постигаме, като сме разработили широка гама от продукти и услуги, с които да посрещнем изискванията на всеки конкретен клиент, при максимално изгодни за него условия. За разлика от небанковите дружествата ние разполагаме с комплексни финансови решения, които покриват изцяло нуждите на клиентите, а не конкретен аспект от тях.

Колко голямо предизвикателство са новите регулации при платежните услуги и какви са трудностите при въвеждането на нови услуги?

Въвеждането на нови регулации винаги се прави с цел - било то услугите да станат по-достъпни, по-ясни за клиентите или пък по-сигурни. Това води до допълнителни изисквания, които често са свързани със значителни инвестиции. Ние приемаме това предизвикателство и инвестираме, за да отговорим на всички необходими изисквания, като същевременно концентрираме усилията си и върху отличното клиентско изживяване, което винаги се стараем да подобрим. Не бива да забравяме, че регулациите поставят рамки и в това отношение понякога дават и нови перспективи и възможности за развитие.

Какви технологични въведения, насочени към индивидуалните клиенти, планирате за 2021 г.?

Сега повече от всякога сме фокусирани върху иновативни решения, с които да надградим добавената стойност на продуктите и услугите, които гарантират перфектното клиентско изживяване. Пандемията ускори развитието на сектора и ни помогна да преминем на ново ниво в общуването с нашите клиенти. Разбира се, усилията ни са насочени към развитието на дигиталните ни канали, както и към създаването на нови възможности за банкиране, които следват очакванията и нуждите на потребителите. Пуснахме уникална за пазара иновация - дигитални зони за експресно обслужване, които веднага бяха разпознати като алтернатива от клиентите. Това ни мотивира да развиваме непрекъснато тази услуга, към която ще добавим още нови и ценни функционалности. В същото време ще разширим значително и локациите, в които се предлага услугата, за да я направим още по-масова и достъпна.

В този изключително предизвикателен момент предложихме на клиентите си дигитално решение от ново поколение с нашия Онлайн център за жилищно кредитиране, с който въведохме нов модел за бързо и удобно клиентско обслужване. Използвахме съвременните технологии, за да пренесем процеса на кандидатстване и отпускане на жилищен кредит в дигитална среда, и така отговорихме в максимална степен на потребителските очаквания.

Нашите клиенти могат да извършват почти всички основни банкови операции онлайн - от заявяване и усвояване на кредит, през сключване на застраховки, до издаване и получаване на кредитни и дебитни карти. Заложихме на иновациите и в комуникацията със служителите - ние сме първата банка, която въведе и успешно използва Digital Office - мобилна апликация за вътрешна комуникация, и така внедрихме още едно модерно решение за цялостно управление и дигитализация на вътрешните процеси посредством онлайн комуникация в екипа.

Безспорно най-важната и вълнуваща иновация, която предстои да пуснем на пазара, е нашият дигитален портфейл. Вярваме, че това ще бъде едно наистина ново, уникално и съвършено преживяване за клиентите, които търсят и очакват най-добрите решения за управление на личните си финанси. С него на практика клиентите ще получат незабавен достъп до основни банкови услуги, защото ще пренесат банката в мобилния си телефон. В новия си портфейл те ще могат да добавят всички свои банкови карти и да ги управляват ефективно благодарение на богатия набор от функционалности, които са заложени в приложението. Ще имат активен контрол върху средствата си 24/7, което е незаменимо удобство в днешно време и съм убедена, че клиентите ни ще го оценят.

Световната икономическа криза, предизвикана от коронавируса през 2020 г., удари глобалната финансова екосистема. Като част от нея секторът на финансовите технологии не остана незасегнат. Но макар и видимо да се бори с последствията от COVID-19, той има всички шансове да излезе от тази криза по-силен. Какви са перспективите и бъдещето на сектора след пандемията, нови предизвикателства, но и новите модели на развитие. Това ще са част от темите на годишната конференция на "Капитал" FinTech Summit, която ще се проведе на 30 март. Традиционно в нея ще вземат участие експерти, визионери, иноватори и представители на компании от страната и чужбина, както и на централната власт и регулаторите. Повече за конференцията може да научите тук.

Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Пощенска банка от 2012 г. Тя обаче е част от институцията от 2003 г. насам, когато постъпва като финансов директор. Преди това е била старши одитор в PriceWaterhouseCoopers. Димитрова ще е сред участниците в годишната конференция на "Капитал" Annual FinTech Summit.

Доколко възприемате финтех компаниите като заплаха и доколко като възможни партньори?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал