Fintech Summit 2021: Компании като Google и Facebook хвърлят ръкавица на банките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Fintech Summit 2021: Компании като Google и Facebook хвърлят ръкавица на банките

Fintech Summit 2021: Компании като Google и Facebook хвърлят ръкавица на банките

Бъдещето е в сътрудничеството и въвеждането на общи стандарти за дигитална идентичност

2095 прочитания

© Капитал


По-младото поколение потребители движи въвеждането на иновации във финансовия сектор, а изострената конкуренция пък прави услугите по-добри. Около този извод се обединиха участниците в панела "Бизнес модели и технологии за подобряване на потребителското изживяване и иновациите в сектора" на годишната конференция на "Капитал" Fintech Summit 2021. Според специалистите технологичният напредък се ускорява и от навлизането на все повече "нетрадиционни" финансови играчи.

Новите играчи

"Движещата сила на промените са по-младите хора, които са тъй наречените digital natives (израсналите с дигитални технологии). Въпреки това има потребителски очаквания от всякакви поколения", заяви Иван Хаджов, мениджър бизнес развитие в Mastercard. Според него в индустрията навлизат все повече нови компании като телекоми и разработчици.

По темата за нетрадиционните играчи още по-конкретен беше Даниел Дьодерлайн, основател на норвежката платформа за мобилни разплащания Settle, която навлезе на българския пазар от март. "Нека поговорим за "слона в стаята" - големите технологични компании и медийни гиганти, които се превръщат в новите канали за финансови услуги", коментира предприемачът. Той допълни, че регулациите също улесняват компании като Facebook или Google, които да могат да предлагат такива услуги на потребителите си. Банките и финансовите компании също нe си помагат, защото мислят повече за "моите услуги" и "моето приложение", докато потребителите искат улеснения и мислят за "моето изживяване", категоричен е Дьодерлайн. Според него случилото се в скандинавските страни в тази сфера ще стане факт и в други региони. "Банките там разбраха, че няма как да успеят, без да си сътрудничат помежду си. Фрагментацията е лоша за бизнеса", допълни той.

Технологиите налагат промени в мисленето и на по-традиционните финансови компании. Според Никола Янков, управляващ партньор на фонда Expat Capital, управлението на активи зависи от избора на клиентите, които търсят все по-дигитални услуги от фонд мениджърите. "Технологичната част от бизнеса е налична от години, но новото в нашия сегмент е дигиталната комуникация и изживяването на клиентите ни", коментира Янков.

Дигиталната идентичност на бъдещето

Една от основните теми по време на панела, зададена от модератора Константин Безуханов, изпълнителен директор на Evrotrust Technologies, беше дигиталната идентичност. Всички панелисти бяха единодушни, че тя ще е много важна за пазара и потребителите, макар и да бъде трудно да има единен стандарт.

"Дигиталната идентичност все още е на ранен етап, но смятам, че тя е пътят напред - тя ще се превърне в нещо като картите, които сега можем да използваме във всяка държави. Пандемията ни показа, че такива решения са нужни на пазара", заяви Иван Хаджов от Mastercard.

Според Никола Янков дигиталната идентичност е добра за компании като Expat Capital, защото така те могат да покриват различни пазари по-лесно.

За Даниел Дьодерлайн важното е да има едно общо електронно решение, макар това да е практически невъзможно на този етап. "Технологиите съществуват, но трудната част е да убедиш хората и компаниите да си сътрудничат около едно решение. Пазарът ще остане фрагментиран, но след време нуждата и желанието на клиентите могат да доведат до въвеждането на единна платформа за дигитална идентичност", зави Дьодерлайн.

По-младото поколение потребители движи въвеждането на иновации във финансовия сектор, а изострената конкуренция пък прави услугите по-добри. Около този извод се обединиха участниците в панела "Бизнес модели и технологии за подобряване на потребителското изживяване и иновациите в сектора" на годишната конференция на "Капитал" Fintech Summit 2021. Според специалистите технологичният напредък се ускорява и от навлизането на все повече "нетрадиционни" финансови играчи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.