В сферата на информационните технологии никога не е скучно
Горан Ангелов - основател и управител на "Ай Би Ес България" (IBS)


Съдържание от IBS

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Горан Ангелов има инженерно образование със специалност автоматизация на производството. Той има повече от 20 години опит в сферата на информационните и комуникационните технологии и участие в редица успешно реализирани мащабни ИТ проекти за бизнеса и публичния сектор. Той ще бъде един от участниците в събитието Fintech Summit, организирано от "Капитал".
Повече информация за конференцията, която ще се проведе на 24 март, можете да намерите тук.
Горан Ангелов има инженерно образование със специалност автоматизация на производството. Той има повече от 20 години опит в сферата на информационните и комуникационните технологии и участие в редица успешно реализирани мащабни ИТ проекти за бизнеса и публичния сектор. Той ще бъде един от участниците в събитието Fintech Summit, организирано от "Капитал".
Повече информация за конференцията, която ще се проведе на 24 март, можете да намерите тук.
Какво прави едно решение във финтех сектора сигурно, дълготрайно и устойчиво?
Според една много известна публикация в блог още от 2007 г. Марк Андреесен (един от доайените на Силиконовата долина) прави едно изявление: "Единственото нещо, което има значение, е Product-Market Fit (PMF)." Компаниите, които не успяват да постигнат PMF, просто не оцеляват. Това е валидно и днес, а сигурно и в дългосрочно бъдеще.
Да постигнеш PMF обаче не е достатъчно. Преди това трябва да си открил своето зрънце стойност, син океан, голямата идея или каквото там друго име му дават в литературата. Това е именно онази допълнителна стойност, която ще привлече потребителите към вашия продукт и ще го направи желан с потенциал да бъде успешен.
Няма значение къде се ражда продуктът - дали в стартиращ бизнес или като нова бизнес линия в установена компания. Правилата са едни и същи и валидни за всички.
Често стартиращият бизнес обаче има предимството на своята визия. Докато за установена компания това обикновено е просто нова бизнес линия, то една нова компания бродира в продукта си своята визия, като хвърля предизвикателство към индустрия, начин на живот или нещо друго.
Визията е много мощен инструмент за фокусиране на интелигентността и магията на група хора. Визията преобръща планини, променя цели култури и държави, заразява и въодушевява хората - както творците, така и потребителите на даден продукт.
Разбира се, откриването на зрънцето стойност и визията не са самодостатъчни. За да израснат, те трябва дълго и упорито да бъдат поливани. Затова е нужен силен екип с вдъхновяващ лидер. Всичко останало са просто предизвикателства по пътя.
Намалява ли скоростта на дигитализация в сектора след изминалите две години или тенденцията се ускорява още повече?
- Ускорява се про-гре-си-вно! При технологиите винаги се надгражда върху вече установеното. Проникват масово нови технологии - появяват се нови нива на дигитализация, раждат се цели нови индустрии. Така бе с мобилните телефони, с интернет, с нарастващия капацитет на преносната среда, с появата на платформите, социални мрежи и прочие. Всяко ниво осигурява ракетна площадка за появата на следващото. И всичко става много по-бързо в непрекъснато ускорение.За това допринасят самото естество на дигиталните технологии и фактът, че всеки успешен бизнес в XXI век всъщност трябва да се превърне в софтуерен. В противен случай или ще бъде придобит от такъв, или просто отива в гробището за динозаври.
Кои са услугите ви, към които има най-голям интерес през последните две години?
- В сферата на информационните технологии никога не е скучно. Технологиите се развиват твърде бързо и често това, с което си лидер днес, утре е просто част от мейнстрийма. Това налага през няколко години да преоткриваме компанията. Преди около пет години в "Ай Би Ес България" направихме сериозен залог, че настъпващата дигитална трансформация на бизнеса ще има две основни и много специфични нужди - данни и интеграция. Ето защо съсредоточихме усилията си в тези две направления, преобразувайки компанията и портфолиото ѝ от услуги и продукти.Залогът бе правилен. Днес услугите ни в областта на управлението на данни и интеграцията на системите и процесите се ползват във всички водещи финансови институции в страната, подпомагайки и ускорявайки инициативите за модернизация и дигитална трансформация.
Важен аспект от работата ни е, че ние се опитваме да подпомогнем банките да направят усилия да трансформират поне ИТ отделите си в ефективни софтуерни компании. Да престанат да действат като пожарникари на проектен принцип и да установят непрекъснат процес на производство и подобрение. DevOps като подход за управление може да се приложи както в разработката на софтуер, така и в интеграцията и в управлението на данни, за което ние разработваме модели от добри практики, подобно на шаблони на фабрики с поточни линии.
В тази област тенденцията се засилва и от модернизацията на приложенията към контейнеризация, а ние все пак сме и пазарен лидер в областта на RedHat Openshift интeграцията.
Кой диктува тенденциите в сектора според вас? Банките или малките финтех компании, които са по-гъвкави и набират огромни количества капитал през последните години?
- Предприемачите, които създават бъдещето, диктуват тенденциите. Онези, притежаващи уникална гледна точка и прозрение, които съумяват да видят онова, което никой още не знае, и да създадат продукти и услуги, които все още потребителите не подозират, че са им нужни. Това са тези, които определят тенденциите. Както се казва в онази стара реклама на Apple: "Онези лудите, които мислят, че могат да променят света. Те са тези, които го променят."
Естествено е финтех компаниите да са много по-гъвкави, по-бързи и привлекателни в сравнение с консервативните и тежко подвижни установени банкови институции. Финтех компаниите имат и друго предимство - те ловко и бързо могат да прескочат регионалните ограничения и да предложат продукта си на много по-широк пазар. Банките ще останат силни регионално. Поне още известно време.
Тенденциите не се диктуват с размера на вложените средства. Както казах в началото, един от най-съществените елементи е визията. Тя дава криле на предприятието да постигне немислимото. Това трудно се постига в установена банкова институция, което в общия случай ги обрича на последователи, а не на лидери в дигиталната ера.