В сферата на информационните технологии никога не е скучно

Горан Ангелов - основател и управител на "Ай Би Ес България" (IBS)

Горан Ангелов - основател и управител на "Ай Би Ес България" (IBS)
Горан Ангелов - основател и управител на "Ай Би Ес България" (IBS)
Горан Ангелов - основател и управител на "Ай Би Ес България" (IBS)
Горан Ангелов - основател и управител на "Ай Би Ес България" (IBS)
Горан Ангелов е основател и управител на "Ай Би Ес България" (IBS) - една от водещите ИТ компании в страната с фокус върху финансовата индустрия, аналитикс решенията и системната интеграция. Текущо IBS изпълнява ключови проекти във водещи банки, свързани с дигиталната трансформация, PSD2 регулацията, модернизирането на инфраструктурата и управлението на информационните активи.

Горан Ангелов има инженерно образование със специалност автоматизация на производството. Той има повече от 20 години опит в сферата на информационните и комуникационните технологии и участие в редица успешно реализирани мащабни ИТ проекти за бизнеса и публичния сектор. Той ще бъде един от участниците в събитието Fintech Summit, организирано от "Капитал".

Повече информация за конференцията, която ще се проведе на 24 март, можете да намерите тук.

Какво прави едно решение във финтех сектора сигурно, дълготрайно и устойчиво?

Според една много известна публикация в блог още от 2007 г. Марк Андреесен (един от доайените на Силиконовата долина) прави едно изявление: "Единственото нещо, което има значение, е Product-Market Fit (PMF)." Компаниите, които не успяват да постигнат PMF, просто не оцеляват. Това е валидно и днес, а сигурно и в дългосрочно бъдеще.

Да постигнеш PMF обаче не е достатъчно. Преди това трябва да си открил своето зрънце стойност, син океан, голямата идея или каквото там друго име му дават в литературата. Това е именно онази допълнителна стойност, която ще привлече потребителите към вашия продукт и ще го направи желан с потенциал да бъде успешен.

Няма значение къде се ражда продуктът - дали в стартиращ бизнес или като нова бизнес линия в установена компания. Правилата са едни и същи и валидни за всички.

Често стартиращият бизнес обаче има предимството на своята визия. Докато за установена компания това обикновено е просто нова бизнес линия, то една нова компания бродира в продукта си своята визия, като хвърля предизвикателство към индустрия, начин на живот или нещо друго.

Визията е много мощен инструмент за фокусиране на интелигентността и магията на група хора. Визията преобръща планини, променя цели култури и държави, заразява и въодушевява хората - както творците, така и потребителите на даден продукт.

Разбира се, откриването на зрънцето стойност и визията не са самодостатъчни. За да израснат, те трябва дълго и упорито да бъдат поливани. Затова е нужен силен екип с вдъхновяващ лидер. Всичко останало са просто предизвикателства по пътя.

Намалява ли скоростта на дигитализация в сектора след изминалите две години или тенденцията се ускорява още повече?

- Ускорява се про-гре-си-вно! При технологиите винаги се надгражда върху вече установеното. Проникват масово нови технологии - появяват се нови нива на дигитализация, раждат се цели нови индустрии. Така бе с мобилните телефони, с интернет, с нарастващия капацитет на преносната среда, с появата на платформите, социални мрежи и прочие. Всяко ниво осигурява ракетна площадка за появата на следващото. И всичко става много по-бързо в непрекъснато ускорение.

За това допринасят самото естество на дигиталните технологии и фактът, че всеки успешен бизнес в XXI век всъщност трябва да се превърне в софтуерен. В противен случай или ще бъде придобит от такъв, или просто отива в гробището за динозаври.

Кои са услугите ви, към които има най-голям интерес през последните две години?

- В сферата на информационните технологии никога не е скучно. Технологиите се развиват твърде бързо и често това, с което си лидер днес, утре е просто част от мейнстрийма. Това налага през няколко години да преоткриваме компанията. Преди около пет години в "Ай Би Ес България" направихме сериозен залог, че настъпващата дигитална трансформация на бизнеса ще има две основни и много специфични нужди - данни и интеграция. Ето защо съсредоточихме усилията си в тези две направления, преобразувайки компанията и портфолиото ѝ от услуги и продукти.

Залогът бе правилен. Днес услугите ни в областта на управлението на данни и интеграцията на системите и процесите се ползват във всички водещи финансови институции в страната, подпомагайки и ускорявайки инициативите за модернизация и дигитална трансформация.

Важен аспект от работата ни е, че ние се опитваме да подпомогнем банките да направят усилия да трансформират поне ИТ отделите си в ефективни софтуерни компании. Да престанат да действат като пожарникари на проектен принцип и да установят непрекъснат процес на производство и подобрение. DevOps като подход за управление може да се приложи както в разработката на софтуер, така и в интеграцията и в управлението на данни, за което ние разработваме модели от добри практики, подобно на шаблони на фабрики с поточни линии.

В тази област тенденцията се засилва и от модернизацията на приложенията към контейнеризация, а ние все пак сме и пазарен лидер в областта на RedHat Openshift интeграцията.

Кой диктува тенденциите в сектора според вас? Банките или малките финтех компании, които са по-гъвкави и набират огромни количества капитал през последните години?

- Предприемачите, които създават бъдещето, диктуват тенденциите. Онези, притежаващи уникална гледна точка и прозрение, които съумяват да видят онова, което никой още не знае, и да създадат продукти и услуги, които все още потребителите не подозират, че са им нужни. Това са тези, които определят тенденциите. Както се казва в онази стара реклама на Apple: "Онези лудите, които мислят, че могат да променят света. Те са тези, които го променят."

Естествено е финтех компаниите да са много по-гъвкави, по-бързи и привлекателни в сравнение с консервативните и тежко подвижни установени банкови институции. Финтех компаниите имат и друго предимство - те ловко и бързо могат да прескочат регионалните ограничения и да предложат продукта си на много по-широк пазар. Банките ще останат силни регионално. Поне още известно време.

Тенденциите не се диктуват с размера на вложените средства. Както казах в началото, един от най-съществените елементи е визията. Тя дава криле на предприятието да постигне немислимото. Това трудно се постига в установена банкова институция, което в общия случай ги обрича на последователи, а не на лидери в дигиталната ера.

Още от Капитал