Ваня Манова: Осъзнаваме отговорната си роля за създаване на по-устойчива и приобщаваща дигитална икономика

Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово
Ваня Манова е регионален мениджър за Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово. Тя ще бъде един от участниците в събитието Fintech Summit, организирано от "Капитал".

Повече информация за конференцията, която ще се проведе на 24 март, можете да намерите тук.

Какво е "устойчиво финансиране" и как финтех компаниите допринасят за изграждането на "устойчива финансова система"?

- В пост-COVID-19 свят зелените и устойчиви финанси вече са "мейнстрийм". В ръцете на финтех индустрията е концентрирана голяма сила за промяна на цялата система - от една страна, тя разполага с технологична инфраструктура и ежедневно компании по цял свят раждат нова и по-добра технология за спестяване на разхищение на ресурси. От друга, бързината в нашия бранш - на прага на климатична катастрофа, е от най-важните ни оръжия. Всъщност, за да промениш потребителското поведение на голям брой хора, е важно да им дадеш по-удобно, сигурно и бързо решение. Затова финтех компаниите, създавайки такива решения, имат възможността да променят потребителското поведение, а това е от най-ключово значение за промяна на климатичната картина.

Основните характеристики на финтех индустрията винаги са били иновативност и устойчивост, а ролята им във формулирането на политики, насочени към преход към свят с ниски въглеродни емисии, е с право призната от регулаторите на европейско и световно ниво. С не по-малка важност е и вече ежедневната практика за всяка инвестиция - от банково кредитиране до ангел-инвестициите, да се взимат предвид възможностите и рисковете спрямо ангажиментите на проекта/стартъпа/бизнеса за борба с климатичните промени и вредните емисии.

Как технологиите и иновациите помагат в борбата с климатичните промени и екологичните последици от тях?

- Някои от ключовите крачки в посока зелено и устойчиво финансиране са: финансовото включване на досега непредставени в икономиката групи, използването на технологии като изкуствен интелект и дигитална идентичност, бързият анализ на данни и безконтактни, инстантни трансакции. Такива технологии спестяват изключително много ресурс и време, образоват обществото и създават устойчивост в посока кръгова икономика. Добрата новина е, че традиционните банки с техните огромни мрежи от потребители следват тези тенденции и също стремглаво са се насочили към имплементиране на същите технологии, за да бъдат конкурентни и с това да намалят и отпечатъка си върху природата. Има едно цяло поколение, което го изисква и инвестира в устойчиви, природосъобразни активи, а тази тенденция ще продължи да се засилва.

Каква е ролята на технологични компании като Mastercard в прехода към зелена икономика и как могат да помогнат те на представителите на други сектори да постигнат ESG целите си?

- Mastercard е мултирелсова технологична компания, която седи в средата на система с много участници. Това, което получават от нас финтех компаниите, традиционните банки, физическите и онлайн търговците, крайните потребители, е технология и инфраструктура - дигитална, сигурна, свързваща целия свят с няколко клика. Ето защо ние осъзнаваме отговорната си роля, поели сме официален ангажимент за създаване на по-устойчива и приобщаваща дигитална икономика и даваме обещание да достигнем нулеви нетни емисии до 2050 г. Насърчаваме всичките си партньори да вървят бързо и смело в посока устойчиво развитие. От една страна, информираме и алармираме - опитваме се да помагаме на традиционните банки в оформянето на техните дългогодишни ESG стратегии и да развиваме с тях нови решения, които да помогнат за намаляването на емисиите. Също с тях създаваме много нови продукти, които да бъдат и вдъхновяващи послания към потребителите, за да повярваме, че здравето на планетата реално зависи от всеки от нас. От друга, посветили сме се на проекти, които се борят срещу различните климатични рискове като дефорестацията, нарушаването на биоразнообразието, замърсяването на водите.

Как се променят потребителските нагласи към брандовете в контекста на засилващия се тренд за устойчив и "зелен" бизнес?

- Както казах, вече има едно цяло поколение, което изисква тази промяна. Този път не е тренд, а нужда от спешна реакция. Поколението Z, а и децата ни, които идват след него, иска честна финансова система, изисква финансово включване на всички, възприема новите технологии на момента и търси смисъл както в инвестициите си, така и в ежедневното си потребление. Те са толкова фокусирани върху мисията за опазване на природата, че са готови да плащат повече за продукти, които имат същите ценности - лични, социални и екологични. В същото време удобството и бързината, които им дават технологиите, влияят върху тяхното решение към какъв тип бизнес да се насочат - например да изберат традиционна и изцяло дигитална банка. И вече голяма част от тях правят втория избор. Това е поколение, което знае, че прави statement чрез потреблението си и го прави отговорно.

Доколко важно е т.нар. потребителско преживяване (UX) за ангажирането на потребителите със "зелени каузи" и какви решения разработва Mastercard в тази посока?

- Толкова напреднали сме в климатичната криза, че са необходими много бързи и мащабни действия, за да се справим. Всяка компания трябва да направи избор да бъде не част от проблема, а част от решението.

Mastercard интегрира решенията за справяне с климатичните промени в самото потребление и продукти - просто инвестираме в такива, които ще имат голямо положително влияние. През 2021 нашите 4 милиона български картодържатели се включиха в глобалната инициатива Priceless Planet, с която страната ни ще допринесе за засаждане на 20 000 дървета в най-пострадалите от дефорестация райони в света само чрез трансакциите си - нашият дял в стоте милиона дървета, които ще бъдат засадени от Mastercard в глобален мащаб. Също така създадохме няколко дарителски карти - едната в подкрепа на WWF и тяхната кауза за спасяване на българските мечки. iCard и Mastercard даряват таксата за обслужването й на организацията.

Друга кауза, върху която се фокусираме заедно с Банка ДСК, е спасяването на хабитатите на изчезващи животински видове. През 2022 г. милионите картодържатели на банката в България ще имат възможност да направят една малка самостоятелна крачка, която ще бъде умножена от всеки друг клиент, който я направи. "Докато тази карта изтече, много застрашени видове могат да изчезнат" - това е посланието на картата Mastercard Wildlife Impact, а за всяка издадена Банка ДСК и Mastercard даряват 1 долар на Conservation International, за да помогнат за опазването и възстановяването на местообитанията на над 2000 критично застрашени видове, в това число - африкански горски слон, черно-бял гривест лемур, жълтоопашата вълнеста маймуна и панголин. Тези пластики са от рециклирани материали, имат дарителска кауза и ангажират всеки потребител в действията срещу климатичните промени - бъдещето на продуктите в нашия бизнес.

Още от Капитал