Питър Барон: Финансите вече са внедрени в нашето ежедневие

Питър Барон, CEO at TBI
Питър Барон, CEO at TBI
Питър Барон, CEO at TBI
Питър Барон, CEO at TBI
От 2016 г. Питър Барон ръководи TBI, challenger банка и BNPL лидер в Югоизточна Европа. Той има богат опит в сферата на финансите и финтех на множество европейски пазари. Като двигател на една от най-рентабилните банки в региона той вярва, че ключът към успеха се крие в изграждането на отдаден екип и уникална организационна култура, чрез която да се разкрие и развива пълният им потенциал. Питър Барон има бакалавърска степен в Investment and Financial Risk Management от Cass Business School, Великобритания, и е активен бизнес ангел и ментор на редица европейски стартъпи.

Той ще бъде един от участниците в събитието Fintech Summit, организирано от "Капитал".

Повече информация за конференцията, която ще се проведе на 24 март, можете да намерите тук.

Г-н Барон, как банковият сектор се трансформира чрез иновации, насочени към клиентите?

- В последните години стана ясно, че потребителите търсят удобство, което да им спестява време. Затова и банките се насочиха към това буквално да вкарат в ръцете на хората цели потребителски преживявания. Казано накратко, услугите се демократизират във всички сектори и финансите са част от този тренд. За нашите клиенти това означава, че всичко се дигитализира - дали през мобилно устройство или онлайн, а самите клиенти вече свикват да се самообслужват. Това не е нещо ново - виждаме го поне в последните 10 години, но пандемията засили процесите. Днес финансите са все повече и повече дигитално внедрени в нашето ежедневие.

Кои са продуктите и услугите, които клиентите на TBI търсят най-много?

- За нас винаги е било важно да сме до клиентите, но и да се променяме с тях. Ще ви дам пример с финансирането на стоки, което традиционно е сред най-силните страни на TBI и решение, което се цени и търси от клиентите ни. Стоковото финансиране се превърна в модела BNPL (Buy now, Pay later - "Купи сега, плати по-късно") и вече покрива не само големи покупки, но съвсем обикновени ежедневни потребности. От услуга, която се предлага във физическите магазини, BNPL вече е и онлайн. За нас самите услугата се промени, защото осъзнахме, че клиентите ни не са само крайните потребители, но и всички физически и онлайн магазини. И това е само началото на приключението, защото колкото повече са партньорите ни търговци, толкова повече ще стават и общите ни крайни клиенти и ще можем да ги свързваме едни с други много по-добре.

Как се промени портфолиото ви от банкови продукти и какво можем да очакваме в бъдеще?

- Истината е, че аз не вярвам, че все още можем да говорим за банкови продукти или услуги. Трябва да говорим за потребителски преживявания и решения за потребителите. Така че като за начало се промени това - ние вече не мислим в традиционните вертикали или "силози", какъвто е модерният термин. Това ни помага не просто да опитваме да привлечем един клиент и след това да забравим за него, както банките са правили с векове, а наистина да опитваме да го задържим. Какво означава това конкретно? Ако наш клиент използва BNPL решението ни и влезе във взаимоотношения с TBI, ние определяме за него "динамичен лимит" от средства, които можем да му предоставим. Това са пари в джоба му, които може да ползва за разсрочено плащане на други покупки или просто да ги изтегли от картата си. Като говорим за карти, работим и по едно иновативно решение и в тази посока. Скоро ще обявим за какво точно става дума.

Какви са трендовете и как иновациите в сектора могат да бъдат ускорени и насочени към очакванията и нуждите на потребителите?

- Големият тренд в момента е т.нар. embedded banking - вече споменах как финансите са внедрени в животите ни и това ще става все по-интензивно през все повече канали. Как може всичко това да се ускори? Винаги съм казвал, че това става с изграждането на мотивиран екип, който има правилната настройка и е отворен към иновациите и използването на най-новите технологии.

Нужни ли са за финансовите институции допълнителни ресурси, за да се ускорят иновациите?

- Тук няма нещо тайно или магично. Отново всичко опира до хората, до екипа в една организация. Ние в TBI си казваме всеки ден, че няма нищо невъзможно, и това ни движи напред. Защото дори и да имаш най-добрите технологични ресурси или силен финансов гръб, можеш да ги погубиш, ако правиш едно и също нещо постоянно. Банките генерално не обичат да рискуват и са доста добри в това да пилеят тези ресурси. Можеш обаче и да експериментираш, да търсиш нови неща, да, вярно, може да сгрешиш, но само това е начинът да оптимизираш процесите си и да добавяш устойчива стойност за потребителите чрез иновации.

Още от Капитал