Момчил Еленков: Фокусът на финтех компаниите вече се измества към монетизацията
Директорът "Финтех глобални партньорства" в Rakuten Viber ще вземе участие в конференцията на "Капитал" Fintech and Insurtech Summit
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Момчил Еленков е директор "Финтех глобални партньорства" в Rakuten Viber. Основната му цел е да добавя ключови финтех функции в приложението чрез създаване на мрежа от стратегически партньори. Има телеком и B2B опит, управлявал е мобилни продукти и услуги, CRM кампании и е прилагал стратегии за b2b2c комуникация. Момчил Еленков ще е един от участниците в конференцията на "Капитал" Fintech and Insurtech Summit, която ще се проведе на 28 март в София. С Момчил разговаряме за тенденциите и новите продукти при финансовите технологии.
Момчил Еленков е директор "Финтех глобални партньорства" в Rakuten Viber. Основната му цел е да добавя ключови финтех функции в приложението чрез създаване на мрежа от стратегически партньори. Има телеком и B2B опит, управлявал е мобилни продукти и услуги, CRM кампании и е прилагал стратегии за b2b2c комуникация. Момчил Еленков ще е един от участниците в конференцията на "Капитал" Fintech and Insurtech Summit, която ще се проведе на 28 март в София. С Момчил разговаряме за тенденциите и новите продукти при финансовите технологии.
Вече обявихте вашият проект за разплащания. Може ли да разкажете малко повече за него и как той се приема от потребителите ?
Миналото лято обявихме записването за ранен достъп до Viber Pay и в следващите 6 месеца желаещите имаха възможността да тестват услугата. След положителната обратна връзка от първите активирали, в края на годината направихме Viber Pay достъпен за всички наши потребители в Гърция и Германия. В момента хората там могат да изпратят пари на всеки техен Viber-контакт в двете държави. Резултатите са обнадеждаващи и само за 2 месеца достигнахме първоначалните си цели за потребителска ангажираност. Вече са факт и първите няколко кампании, с които поощрихме допълнително използването на Viber Pay посредством различни отстъпки и награди. Планираме и нови продуктови функционалности като издаването на виртуална дебитна карта, например. По този начин очакваме услугата да продължи да набира бърза популярност.
Кога може да очакваме Viber Pay в България и в кои други държави предстои да го имплементирате?
В краткосрочен план планираме старт в още няколко пазара в Централна и Източна Европа в евро, както и в Азия. Разбира се, България също е в обхвата ни, но е твърде рано да прецизираме дата.
След като навлизате във финансовите технологии - може ли да очертаете кои ще са основните тенденции в сектора в краткосрочен и дългосрочен план?
Виждаме как финтех навлиза в света на комуникациите. Започвайки от традиционни компании като телекомите и достигайки до приложенията за чат, съхранението и управлението на парите ни заема все по-значителна част от общуването ни на ежедневна база.
Втората явна тенденция е фокусирането върху приходите. Все повече финтех компании октрито промениха фокуса си от придобиване на потребители към монетизация. Този завой не е случаен и отразява движението на технологичния сектор като цяло. Разбира се, ключът към успеха тук ще бъде добавената стойност за клиента на платената услуга.
Не на последно място по важност е все по-ясното осъзнаване на потребителите, че правилното управление на финансите може да увеличи ефективността им експоненциално. В дългосрочен план очакваме да се появят и подобрят и инструментите за анализ на разходите, инвестиции и т.нар. съветници за постигане на финансова независимост. Развитията при изкуствения интелект, анализа на големи масиви от данни, както и отвореното банкиране са предвестниците на тази тенденция.
Какво според вас търсят потребителите при електронните разплащания, налагани от новите иновативни компании?
С две думи: удобство и сигурност. Към тях можем да прибавим и ниските такси и отстъпки. Идеалното електронно разплащане е това, което се случва бързо, лесно, в позната среда и носи добавена стойност като допълнителна доходност или възможност за спестяване. Такъв метод на плащане става незаменим, ако е директно свързан и с каналите ни на комуникация.
Как забавеното глобално VC финансиране на компаниите от финансовите технологии и стартъпи изобщо, ще се отрази на сектора?
Вече очертахме фокуса върху приходите като една от тенденциите пред финтех компаниите. Донякъде тя е породена именно от забавеното финансиране от техните инвеститори. Навлизаме в период на отрезвяване, корекции на пазарни оценки и смут сред компаниите без ясен бизнес план. Истинското състезание за вниманието на потребителя започва едва сега, което ще направи сектора още по-интересен за следене. Възможно е част от големите играчи да погледнат по-сериозно към експанзия на територии дори и на нови континенти, където да развият различни бизнес модели, отговарящи на нуждите на местните потребители.
1 коментар
с повишаването на лихвите т.н. финтех компании глътнаха въздух. досега те бяха трън в петата на традиционните финансови корпорации, но в момента парите свършиха. при отрицателни и нулеви лихви лесно се набираха пари на първи, втори и Енти кръг, които пари основно отиваха за харчена за основателите. сега обаче требе да се бачка , да има реални резултати и продукти. шоуто свърши, дами и господа....
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.