

Съдържание от TBI Bank

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Питър, как оценявате 2022 г. за tbi? Кои бяха най-големите ви успехи и предизвикателства?
- Годината беше много добра за нас. Разбира се, началото ѝ беше емоционално заради събитията в Украйна. Страдахме много с нашите местни приятели и партньори, включително и с нашия екип софтуерни инженери в Киев. Но трудните моменти могат да сплотят един екип и дори да го стимулират да се представя още по-добре. В крайна сметка постигнахме най-добрата финансова година в историята на tbi - по отношение на общата печалба и възвращаемостта на капитала, а също така увеличихме капитала си с над 50 млн. евро през 2022 г. Влязохме на нов пазар - Гърция, работихме много усилено и върху мобилните ни решения, за да предложим приложение, което смятаме за най-доброто на българския пазар. През миналата година се ребрандирахме, за да може визията ни да отговаря на нашата стратегия да бъдем банката в телефона на клиентите. Накратко, 2022 г. беше доста вълнуваща за нас.
В много интервюта сте споделяли, че екипът е ключов за трансформацията на tbi. Как се развиха екипът и културата на компанията през миналата година?
- Начинът на мислене и културата на tbi винаги са ни отличавали на пазара. Никога не спираме да се развиваме, да се учим от грешките си и да ставаме по-добри с всеки следващ ден. Този начин на мислене се отразява и върху това, което предлагаме на нашите клиенти като продукти и услуги, които непрекъснато усъвършенстваме. Според мен през 2022 г. екипът израсна и стана още по-зрял. Проведохме стотици обучения и семинари, посетихме много конференции и събития, прекарвахме много време заедно като екип. Този страхотен отборен дух влияе добре и на нашия бизнес.
Споменахте, че tbi навлезе на трети основен пазар - Гърция. Защо взехте това решение и какъв потенциал виждате там?
- Всъщност искахме да разширим дейността си към Гърция още преди пандемията, но тя забави плановете ни. Знаехме, че кризата се е отразила на банките там. Регулаторни промени и необслужвани кредити ги бяха принудили да намалят разходите си, затова и търговците и донякъде потребителите не получават достатъчно добро обслужване. А това е нашата силна страна, така че видяхме възможност, ниша, която можем да запълним. След 10 месеца дейност на гръцкия пазар е видно, че проучванията ни са били правилни. Сега си партнираме с близо две хиляди търговци, на които предоставяме иновативни решения за плащане от техните клиенти и така им помагаме да продават повече и да инвестират в бизнеса си.
Позиционирате се като challenger банка. Какво и кого предизвиквате?
- Банковият сектор се промени много през последните години и в момента на пазара има много различни играчи. Има традиционните консервативни банки, необанки, дигитални банки, компании за банкиране на дребно и корпоративни банки. Мисля, че определението challenger подхожда най-много на tbi. Стремим се да растем по-бързо от останалите, стремим се да променяме традиционното отношение към клиентите, както и какви услуги им предлагаме. Правим нещата по различен начин, винаги сме го правили и ще продължим да го правим. Ръководим се от данни при взимането на решения, а благодарение на дигиталните процеси и картата neon предлагаме на клиентите един съвършено нов подход към ежедневното банкиране. Вярвам, че постоянното развитие е ключът към успеха в нашия сектор. Много хора казват, че дигиталните технологии са задължителни в индустрията. Но дигиталните и финтех технологиите са невъзможни без постоянно развитие и промяна. Ние се развиваме постоянно и това ни прави challenger в начина на мислене, това е ДНК-то на нашия екип.
Споменахте neon на tbi - картата и новото мобилно приложение. С какво те се отличават от конкуренцията?
- Проучихме много световни примери за това какво клиентите използват най-много, какви услуги са им полезни. След това се вгледахме по-дълбоко в нашия бизнес модел, а tbi е известна най-вече с решенията за удобни потребителски заеми и гъвкави платежни планове. Познаваме добре пазара и знаем какви такси взимат другите банки в Югоизточна Европа от клиентите си за преводи, за плащане на битови сметки, дори само за "честта" да имат банкова сметка. И стигнахме до извода, че можем да предоставим на хората удобен, лесен и безплатен начин да покриват финансовите си нужди. И така, с neon им дадохме безплатна сметка, безплатни преводи в България и еврозоната, плащане на битови сметки... и всичко това през телефона им. Освен всичко останало даваме възможност за разделяне на плащанията, доходоносна лихва върху сумата в сметката, удобно мобилно приложение и дебитна карта, които се отличават на пазара. Скоро ще предложим интеграция с Apple Pay и Google Pay. Мисля, че целият пакет е точно това, което днес хората очакват от своята банка. Подготвяме много нови функционалности през следващите месеци.
tbi подкрепя също и търговците. Какво получават те с приложението?
- С neon им помагаме да продават повече, защото плащанията през апликацията са лесни, потребителите вече са наши клиенти, затова всичко става без допълнителни документи и много бързо. Независимо дали продават велосипеди, перални или са зъболекари, чрез приложението търговците имат много опростена финансова интеракция с клиентите си. Наред с това продължаваме да работим по нашия търговски портал, като целта е да спестяваме още повече време на нашите партньори.
Кои според вас са водещите тенденции в банковия сектор и във финтех света в момента?
- Взаимодействието с клиентите през мобилни устройства продължава да е водеща тенденция и тя все повече се определя от възможностите на изкуствения интелект. Друг тренд за мен са внедрените плащания, които все още са в началото на развитието си. Свикнахме да плащаме директно през приложенията, например за поръчка на храна. Вече дори не се замисляме за това. Но представете си в този процес да са включени и още много други финансови решения - застраховки, спестявания, инвестиции, дори ипотеки. Говорим за огромна промяна за всички нас, но това е финтех - нуждите на клиента винаги са на първо място.
Каква е ролята на tbi в тези тенденции?
- Продължаваме да стимулираме иновациите, мислим постоянно как да улесним живота на хората, да бъдем близо до тях. Както споменах, миналата година се ребрандирахме. tbi вече не се изписва с главни букви. Направихме го, защото вярваме, че финансите не трябва да будят страх, напротив, хората трябва да чувстват, че банката им е приятелски настроена, ориентирана към клиента, каквито винаги сме били. Ето още една причина да се наричаме challenger.