От 2000 г. ще има нов закон за устройство на територията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От 2000 г. ще има нов закон за устройство на територията

От 2000 г. ще има нов закон за устройство на територията

Специалисти критикуват проекта заради множеството технически норми и объркващи понятия

945 прочитания

Един от най-дълго разработваните закони в страната е на път да се превърне във факт. Законът за устройство на територията (ЗУТ), който трябва да замени сега действащия Закон за териториално и селищно устройство (ЗТСУ), вече бе обсъден в две комисии на парламента - Kомисията по местно самоуправление и регионално развитие и правната комисия. Очакването на вносителите е нормативният акт да бъде обсъден и приет от народните представители най-късно в началото на следващата и да започне да се прилага.
ЗУТ е изграден на базата на досега действащата нормативна уредба, като в по-голямата си част е повторение на текстове от ЗТСУ, неговия правилник и някои от наредбите, касаещи проектирането и строителството, приети през последните година-две. ЗУТ регламентира отношенията, свързани с устройството на цялата територия на страната - използване, опазване, застрояване.
“В предлагания законопроект е направен опит за цялостно третиране на материята, която сега е уредена както в ЗТСУ, така и в множество подзаконови актове”, е записано в мотивите към проекта. Това, от една страна, звучи прекрасно, но от друга, точно поради спецификата на разглежданата материя е рисковано да се направи, е мнението на специалистите. На практика се получава така, че и без това трудната материя на закона е допълнително натоварена с промъкналите се в него технически норми. “Абсурдно е един закон да се занимава със строителни и технически норми”, каза проф. инж. Рашенов. Това противоречи на Закона за нормативните актове, според който “законът трябва да уреди пълно всички основни обществени отношения”, а уреждането на “другите отношения става с подзаконов акт”. Така, още неполучил гласност, ЗУТ е подложен на критиките на хората, работещи в браншовете, пряко засегнати от неговата тематика. Един от основните му недостатъци според арх. Борислав Борисов са понятията. “Терминологията е под всякаква критика и неминуемо ще доведе до объркване”, каза арх. Борисов. Според авторите на проекта ЗУТ претендира за въвеждането на единна терминологична база за устройството на територията и строителството. Може би рожба на тази единна терминология е нововъведеното понятие нарушени територии, включено като част от делението на териториите на страната според основното им предназначение. По-нататък в текста е разяснено, че под нарушени територии става дума за свлачища и срутища. Само можем да гадаем как това може да бъде основно предназначение на една територия. В проекта изчезват или са заменени с други основни термини, които имат гласност и се използват от години. Така например план е заменено със схема, парцел е напълно изчезнало като понятие. На пръв поглед този недостатък може да бъде изчистен в допълнителните разпоредби, като там бъдат разяснени всички възможни въпроси, възникнали “по смисъла на този закон”. Опит за това има, но попадналите там понятия нямат нужда от подобни разяснения, които биха задоволили единствено любопитството на съставителите на кръстословици. “Строителни и монтажни” са работите, чрез които строежите се изграждат или преустройват” или “фасада” е ограждаща стена, стъпваща на терена”, а за тези, които не знаят, “абразия” е отмиване от бреговете”. Никой обаче не си е направил труда да разясни, че “национална комплексно-устройствена схема” е всъщност “териториално-устройствен план”.

Един от най-дълго разработваните закони в страната е на път да се превърне във факт. Законът за устройство на територията (ЗУТ), който трябва да замени сега действащия Закон за териториално и селищно устройство (ЗТСУ), вече бе обсъден в две комисии на парламента - Kомисията по местно самоуправление и регионално развитие и правната комисия. Очакването на вносителите е нормативният акт да бъде обсъден и приет от народните представители най-късно в началото на следващата и да започне да се прилага.
ЗУТ е изграден на базата на досега действащата нормативна уредба, като в по-голямата си част е повторение на текстове от ЗТСУ, неговия правилник и някои от наредбите, касаещи проектирането и строителството, приети през последните година-две. ЗУТ регламентира отношенията, свързани с устройството на цялата територия на страната - използване, опазване, застрояване.
“В предлагания законопроект е направен опит за цялостно третиране на материята, която сега е уредена както в ЗТСУ, така и в множество подзаконови актове”, е записано в мотивите към проекта. Това, от една страна, звучи прекрасно, но от друга, точно поради спецификата на разглежданата материя е рисковано да се направи, е мнението на специалистите. На практика се получава така, че и без това трудната материя на закона е допълнително натоварена с промъкналите се в него технически норми. “Абсурдно е един закон да се занимава със строителни и технически норми”, каза проф. инж. Рашенов. Това противоречи на Закона за нормативните актове, според който “законът трябва да уреди пълно всички основни обществени отношения”, а уреждането на “другите отношения става с подзаконов акт”. Така, още неполучил гласност, ЗУТ е подложен на критиките на хората, работещи в браншовете, пряко засегнати от неговата тематика. Един от основните му недостатъци според арх. Борислав Борисов са понятията. “Терминологията е под всякаква критика и неминуемо ще доведе до объркване”, каза арх. Борисов. Според авторите на проекта ЗУТ претендира за въвеждането на единна терминологична база за устройството на територията и строителството. Може би рожба на тази единна терминология е нововъведеното понятие нарушени територии, включено като част от делението на териториите на страната според основното им предназначение. По-нататък в текста е разяснено, че под нарушени територии става дума за свлачища и срутища. Само можем да гадаем как това може да бъде основно предназначение на една територия. В проекта изчезват или са заменени с други основни термини, които имат гласност и се използват от години. Така например план е заменено със схема, парцел е напълно изчезнало като понятие. На пръв поглед този недостатък може да бъде изчистен в допълнителните разпоредби, като там бъдат разяснени всички възможни въпроси, възникнали “по смисъла на този закон”. Опит за това има, но попадналите там понятия нямат нужда от подобни разяснения, които биха задоволили единствено любопитството на съставителите на кръстословици. “Строителни и монтажни” са работите, чрез които строежите се изграждат или преустройват” или “фасада” е ограждаща стена, стъпваща на терена”, а за тези, които не знаят, “абразия” е отмиване от бреговете”. Никой обаче не си е направил труда да разясни, че “национална комплексно-устройствена схема” е всъщност “териториално-устройствен план”.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Надпревара за складове

Надпревара за складове

Как Grand Kanyon се забави и смали

Как Grand Kanyon се забави и смали

Ново лято, нов герой на Алепу

Ново лято, нов герой на Алепу

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.