Повишава се предлагането на търговски обекти под наем

Търсенето на магазини обаче е чувствително свито, твърдят посредниците

През последните няколко месеца чувствително се е увеличил броят на освободените търговски обекти в по-големите градове на страната, е наблюдението на агенциите за недвижими имоти. Много дребни търговци в края на 2001 г. и началото на тази година прекратиха дейността си заради неизвестностите около таксите и данъци, които ще трябва да плащат поради нарастващия натиск на разрастващите се вериги супермаркети и хипермаркети и най-вече свитото потребление на хората. Така на офертния пазар на недвижими имоти започнаха да набъбват предложенията за отдавани под наем магазини. Най-голям е броят на овакантените търговски площи във вътрешността на кварталите, някои от по-малките градски улички и около пазарите и тържищата в градовете. За разлика от други години, когато предлагането на търговски площи на наемния пазар не можеше да задоволи търсенето, сега според посредниците на пазара на недвижими имоти ситуацията е обратна.
Предлагане на магазини в София има, и то разнообразно, свободни търговски площи се отдават под наем дори на места, където традиционно магазините се смятаха за дефицитна стока и нерядко се стигаше до наддаване за цената между няколко потенциални наематели. През последните години не се е случвало едновременно да се освободят и предлагат по два-три обекта например на ул. “Граф Игнатиев” или на бул. “Витоша” и тези оферти да не могат да се реализират дълго време, казаха от агенция “Аристо”. Сега обаче интересът към наемането дори и на тези търговски площи е много малък, на места дори липсва. Натрупване на оферти за отдаване под наем се забелязва и на традиционно смятаната за една от най-търговските улици в София - “Пиротска”. Не е малък и броят на овакантените магазини в карето около Женския пазар в столицата - ул. “Екзарх Йосиф”, ул. “Кирил и Методий”, ул. “Вашингтон”, ул. “Княз Борис” и др.
Ако ситуацията остане непроменена в следващите няколко месеца, това неминуемо ще доведе до спад в наемните цени на този вид обекти, прогнозираха брокери. Стане ли това и цените на останалите имоти ще се понижат. Засега обаче очакванията на собствениците на магазини са, че ще могат да отдадат имотите си, ако не за повече, то поне за същите пари, които са получавали преди, и това все още задържа наемите високи. “Динамика на пазара на търговски площи в момента има само на места с голям ежедневен човекопоток и това са предимно големите спирки на градския транспорт - “Плиска”, Лъвов мост и др.”, казва Страхил Иванов, управител на “Явлена”.
Подобно е положението и в останалите по-големи градове в страната. През последните месеци чувствително се е увеличил броят на търговските обекти, за които се търсят нови наематели в Пловдив, Бургас, Русе и Варна. “Във Варна тенденцията на освобождаване на магазини не е засегнала само пешеходните улици в идеалния център, където заетостта на търговските обекти е непрекъсната и целогодишна”, коментираха от агенция за недвижими имоти “Градев”. Във всички останали райони на града предлагането на търговски обекти нараства, а нови наематели все по-трудно се намират, казват посредниците. Според тях през последните два месеца наемните цени на тези търговски обекти са претърпели корекция надолу на места с до 10%, сравнено с последните месеци на 2001 г.
Спад има и в интереса към наемане на офисплощи, макар и не толкова силно изразен, както при търговските обекти, казват от фирмите за недвижими имоти. През последните месеци почти не се търсят жилища за нуждите на бизнеса, а и интересът към офиссградите е доста под очакването на собствениците им. За разлика от собствениците на жилища, които се дават под наем за офиси, собствениците на офис- и бизнессгради са значително по-гъвкави по отношение на цената и склонни да се договорят индивидуални условия с всеки потенциален наемател. Въпреки това заетостта в тези сгради е чувствително под очакванията - между 50 и 70%.
Влошаване на бизнесклимата в страната, спад в търговията и застой в икономиката са основните причини за стагнацията на пазара на наеми на търговски площи и бизнесимоти. Ако в скоро време в страната не влязат чужди инвестиции и не се насърчи малкият и среден бизнес, наемният пазар може и да се срине, предупреждават от посредническите фирмите. И напомнят, че пазарът на имоти е един от най-бързореагиращите на променящата се икономическа среда и отразява общата икономическа ситуация в страната.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар