Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 окт 2005, 0:00, 792 прочитания

Управлението на ваканционните имоти догонва цените по важност

Как България се представи на най-голямото британско изложение за имоти в чужбина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Къде бихте ме посъветвали да купя? Какви са възможностите да отдавам имота под наем? С колко очаквате да растат цените? Как ще се развива пазарът? Предлагат ли се ипотечни кредити за покупка на имот в България, включително такива, които са обвързани с приходите от отдаването им под наем? Това бяха първите въпроси, които потенциалният британски инвеститор поставяше на българските предприемачи и на агенциите за недвижими имоти в края на миналата седмица в Лондон, когато се проведе изложението A Place in the Sun Live, най-големият търговски форум за продажба на недвижима собственост зад граница.
На него България беше представена рамо до рамо със страни като Турция и Кипър, а пред тях като предлагане беше само Испания. Страната за първи път се представи и на общ щанд с логото Bulgaria Est8s, на който се обединиха водещи предприемачи и консултанти по сделки с имоти. Той е организиран от компанията за информационни и маркетингови услуги „Болкан кънсалтънси център“ с целта България да има национално представително участие на най-големите изложби за имоти във Великобритания и така да се улеснят контактите на предприемачите и посредниците с крайните купувачи.

Услугите

Въпреки че вече не се питат дали, а как да вложат по най-добрия начин парите си, за англичаните все още не е напълно ясно какво да очакват от пазара като услуги или възвращаемост на капитала си. А това са два фундаментални въпроса, при положение че по-голямата част от купувачите се интересуват повече от възможностите да инвестират и да печелят, отколкото от това сами да ползват имотите си. За тях все по-важно става управлението на собствеността и отдаването и под наем за сметка на очакванията за повишението на цените. Именно там българските предприемачи остават длъжници на клиентите си.
„Нямаме още условията, които те искат да им предложим. До няколко години може би фирмите ще се специализират и в това. Все още се учим и тръгваме в тази област“, каза Георги Костов в отговор на въпроса отговаря ли предлагането в България на търсенето на клиентите на допълнителни услуги във връзка с управлението на собствеността.
Според участвалите на изложението брокери и предприемачи основният двигател за успеха на българските имоти сред британските купувачи са относително ниските им цени в сравнение с утвърдени пазари като Испания, Франция или Португалия. В същото време страната ни бе единствената, която предложи възможности за инвестиции в зимни курорти и така провокира много силен интерес към Банско и набиращото скорост Пампорово.

Цените

Към момента цените на новото строителство както в черноморските, така и в планинските курорти се движат в рамките на 30 до 80 хиляди евро за апартаментите в ниския до средния клас на пазара и могат да достигнат 150 хиляди за покупката на зелено на самостоятелни къщи. Тези нива са изключително атрактивни за английския купувач предвид това, че са в пъти по-малко сумите, което би платил за собствения си дом във Великобритания или за сходни имоти в Испания или Франция. България в момента е сравнима единствено с Турция при морските курорти и е по-евтина от Хърватия. В комбинация с възможностите както за ски, така и за морски туризъм ниските ценови нива са основният фактор за интереса на чужденците да купуват недвижима собственост.
Освен че е една от най-търсените, България бе и една от най-предлаганите страни на A Place in the Sun Live. Над 30 бяха агенциите и предприемачите, представили имоти в страната. Характерно за пазара е, че голяма част от британските агенции са създадени и са се развили успоредно с развитието на пазара и съответно продават основно в България. Такъв е случаят с Джереми Кейси, изпълнителния директор на The Right Move Abroad, който разказва, че сам е купил имот в страната и след това е решил, че тя е една добра пазарна ниша и създал компанията си. „Концентрираме се в цяла България, но основно в ски районите и столицата София. Продали сме може би повече от двеста апартамента в последните девет месеца“, казва той.
На въпроса кой е най-подходящият за инвестиране район в страната Кейси недвусмислено отговаря - София. Според него с развитието си като административен и бизнес център столицата може да предложи целогодишна заетост и добри наеми във високия клас на пазара. Присъединяването на България към Европейския съюз и навлизането на много чуждестранни компании и съответно чуждестранни мениджъри ще са ключовите за търсенето фактори.
Джереми Кейси твърди също, че е отминало времето, в което инвеститорите спекулативно купуваха и препродаваха с печалба имоти в рамките на една година. Сега той съветва клиентите си да гледат дългосрочно на България. Очакванията му са свързани с подобряването на инфраструктурата, особено след влизането в евросъюза, страната да стане по-достъпна след идването на евтините авиокомпании, а лихвите по ипотечните кредити да паднат още. Кейси уточнява, че сега не би посъветвал свой клиент да направи ипотека в България именно заради голямото оскъпяване на заема в сравнение с Великобритания. Той обаче вярва, че те ще паднат в бъдеще така, както това е станало в страните, които вече се присъединиха към ЕС.

Отидете там, където е инфраструктурата

Това е съветът, който дава на потенциалните инвеститори Робин Барасфорд, съдружник в Barrasford and Bird, друга агенция, която продава български имоти във Великобритания. Той набляга на това, че „никой не е спечелил пари от купуването на имот, а от продажбата му“, тоест купувачите трябва да се ориентират към местата с добра инфраструктура, където ще има търсене и в бъдеще. Според него именно неразвитата инфраструктура задържа в момента цените в България. По думите на Барасфорд предстоящото строителство на голф игрища и яхтени пристанища ще отвори допълнително пазара, а в определени локации цените имат потенциала да се утроят. Въпреки това българското крайбрежие никога няма да стигне Испания например просто защото се намира в друга географска ширина и летният сезон е значително по-кратък.

Новите Българии

България извървя пътя от момента, в който беше наричана новата Испания, до този, в който сама стана нарицателно за бързо развиващите се пазари на недвижими имоти. Инвеститорите вече питат за новата България, като обръщат поглед към страни като Унгария и Румъния. Първата ги привлича с по-добрата инфраструктура и възможностите, които предлага столицата Будапеща за инвестиции в жилища с цел отдаването им под наем. Втората, макар че едва сега се открива от британските купувачи, вече е на цени, които са сходни и по-високи от българските, съответно с по-ограничен потенциал за капиталов ръст.
България е на първо място сред всички централно- и източноевропейски страни, от които се интересуват британците, и в това са категорични всички участници на пазара. „България има много повече, което да предложи. Възможностите за ски са по-добри, крайбрежието е много добро, а столицата е страхотна. Ако я сравним с Унгария, към имотите в Будапеща имаше огромен интерес. Извън нея обаче тя е пазар на собствениците. Хората говорят за Румъния, но тя е много назад. При това цените са като в България. Хърватия изглежда по-скъпа и предлага много добри възможности, но инфраструктурата също трябва да се подобри“, каза Джереми Кейси. Според него тя никога няма да е толкова популярна дестинация, колкото Испания, но пък има зимните курорти, а София в момента дава по-добра възвращаемост при градските жилища от Мадрид или Барселона.
„Българите не разбират потенциала на страната си все още. Но трябва да осигурят инфраструктурата, последващите услуги, качеството и наемната възвращаемост. Който успее да осигури пълния пакет, ще вземе големите пари“, казва и Робин Барасфорд.

С национален щанд с логото Bulgaria Est8s се представиха българските предприемачи „Феърплей интернешънъл“, „Планекс холдинг инвест“, „Ай билд“, „Слънчев бряг консултинг и инженеринг“, „Съни вип турс“, „Студенец 2001“, „Дриймвил“, консултантската къща за недвижими имоти Home for You и организаторите на участието от „Болкан кънсалтънси център“. Те ще продължат да популяризират марката Bulgaria Est8s и на други големи изложения за недвижими имоти в Обединеното кралство.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Жилищният пазар е в ступор Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

3 апр 2020, 1694 прочитания

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 2649 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Ако Слънчев бряг е мечтата на българите за курорт, бих оттеглил закона за Черноморието

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10