Балнеокурортите още очакват звездния си миг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Балнеокурортите още очакват звездния си миг

Балнеокурортите още очакват звездния си миг

Интересът към спа индустрията раздвижва пазара в някои от известните с минералните си води градчета, но развитието им предстои

1114 прочитания

Активното изграждане на спа хотели и комплекси в последните две години раздвижва пазара на недвижими имоти в някои от популярните от миналото балнеоложки комплекси. Засега обаче интересът на инвеститорите е по-скоро предпазлив и хаотичен, а собствениците на имоти задържат офертите си в очакване на по-добри времена. Успешното развитие на спа индустрията в световен мащаб насочи интереса на доста предприемчиви хотелиери към този бизнес в България, но все още скъпата за редовия потребител услуга засега задържа интереса на инвеститорите към вече популярните за чуждестранните туристи дестинации.

Трябва да се прави разлика между спа индустрията, която е насочена основно към развлечение, освобождаване от стреса, поддържане на здравето и разкрасяване, и балнеологията, чиято основна задача е свързана с лечението с минерална вода, уточняват експертите. И докато секторът на спа услугите се развива на бързи обороти, балнеологията остава в очакване на инвеститори. По данни на Националната асоциация за спа туризъм в последните две години са изградени или обновени около 40 четири- и петзвездни спа и балнеохотели, някои от тях в известни с минералните си води курорти като Девин, Хисар, Велинград, Сандански и Кюстендил. Хотелите, които разполагат с балнеоцентър, са около 10, уточнява Цвети Миланова, председател на Националната асоциация по балнеология и туризъм. Повечето от тях работят като спа центрове, които използват минерална вода.
По обобщени данни за последните две години в изграждането на спа и балнеоцентрове са инвестирани около 30 млн. евро. Средната площ на обектите е около 3 хил. кв.м, а цената - между 1.2 и 1.5 млн. лв. През следващата година в сектора да бъдат вложени още около 50 млн. евро, очаква Цвети Миланова. Най-атрактивни за реализация на такива проекти засега са Слънчев бряг и Банско, следвани от Созопол и Пампорово. Проект за вилно спа селище има и в Поморие. Интерес към закупуването на апартаменти в такива комплекси пък проявяват най-много англичани, ирландци и руснаци, твърди Ясен Братоев от агенция за недвижими имоти „Вива БГ пропъртис“. Той е категоричен, че за да спечелят вниманието на по-сериозни инвеститори, малките градчета трябва да отделят около 5 млн. евро за реклама годишно и да са привлекли поне 20 - 30 млн. евро инвестиции. От балнеоложката асоциация пък изтъкват предимствата, с които страната може да спечели чуждите туристи - 360 действащи минерални извора, подходящ за лечение климат, уникална природа и традиции. По покана на организацията в началото на следващата година в България пристигат представители на няколко руски компании, които се интересуват от възможностите за изграждане на вилни селища с балнеоложки центрове. Самата асоциация е подготвила няколко проекта за балнеоселища в Долна баня, Априлци, Крушуна и Троян.
„Най-голям е интересът към инвестиции в районите, които, освен че са подходящи за специализиран туризъм, вече имат изградена популярност. В този смисъл по-динамично се развиват процесите във Велинград, Сандански и Хисар, отколкото в селища като Вършец, Сапарева баня и Добринище“, отчитат от „Адрес недвижими имоти“. По техни данни в последните шест месеца цените на терените в тези курорти отбелязват ръст от 10%, който е висок в сравнение с развитието на пазара на жилищни имоти там. Характерно за пазара в тези райони е слабото предлагане, и то на по-високи от средните за населеното място цени. Търсене има предимно за покупка на терени с цел строителство на малки хотели или затворени комплекси, но значителна част от тях са на фаза проучване, обобщават от агенцията. Станимир Станков прогнозира, че в следващите 4 години Велинград ще се превърне в най-големия спа център в България. През последните 2 години в градчето отвориха врати три луксозни хотела, а в процес на изграждане са още два хотела и апартаментен ваканционен комплекс. По данни на „Адрес“ цените на свободните площи във Велинград варират между 10 и 25 евро за кв.м в кварталите „Чепино“ и „Каменица“ и между 30 и 60 евро за квадрат в централния квартал „Лъджене“. Около 90% от новото строителство в града обхващат този сегмент от пазара, който е свързан с имиджа на града като туристическа и балнеоложка дестинация. Средната цена на парцелите в Сандански е около 30 евро/кв.м. В Хисар също има доста оферти за парцели за продажба със средна офертна цена от 40 евро/кв.м. Близостта до кк Боровец вече активизира търсенето и повишаването на цените на терените в Долна баня. В момента терените в регулация близо до голф игрището се предлагат за 25-30 евро/кв.м. В известния от миналото балнеоложки център Сапарева баня терените се предлагат на цени около 40 евро/кв.м.

Във всички бивши балнеоложки центрове има предлагане на стари почивни бази за продажба на средни цени около 300 хил. евро, но инвеститорите предпочитат да изграждат нови центрове. Тази тенденция ще се запази до изчерпването на свободните площи, твърдят посредниците на пазара на недвижими имоти.

Докъде стигнаха цените в балнеокурортите

Хисар, терен от 170 кв.м, 46 хил. евро
Хисар, монолитна къща, 3 етажа, 270 кв.м, двор 650 кв.м, 70 хил. евро
Сандански, стара къща, 2 етажа, 170 кв.м, двор 850 кв.м, 15 хил. евро
Сандански, земя, 12 дка, 115 хил. евро
Сапарева баня, парцел от 2 дка, 8 хил. евро
Сапарева баня, нова къща, 1 етаж, 85 кв.м, 50 хил. евро
Долна баня, къща от 225 кв.м, вилно селище, 155 хил. евро
Долна баня, парцел в регулация 1250 кв.м, 25 хил. евро

Активното изграждане на спа хотели и комплекси в последните две години раздвижва пазара на недвижими имоти в някои от популярните от миналото балнеоложки комплекси. Засега обаче интересът на инвеститорите е по-скоро предпазлив и хаотичен, а собствениците на имоти задържат офертите си в очакване на по-добри времена. Успешното развитие на спа индустрията в световен мащаб насочи интереса на доста предприемчиви хотелиери към този бизнес в България, но все още скъпата за редовия потребител услуга засега задържа интереса на инвеститорите към вече популярните за чуждестранните туристи дестинации.

Трябва да се прави разлика между спа индустрията, която е насочена основно към развлечение, освобождаване от стреса, поддържане на здравето и разкрасяване, и балнеологията, чиято основна задача е свързана с лечението с минерална вода, уточняват експертите. И докато секторът на спа услугите се развива на бързи обороти, балнеологията остава в очакване на инвеститори.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Зелени и на покрива

Зелени и на покрива

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK