Обучението Някои от по-големите компании вече възприемат практиката и налагат обучението на брокерите си като стандарт за работа. Нещо повече - в бранша все повече се отдава значение на добрата професионална подготовка на агентите. (наскоро "Адрес“ обяви, че открива своята "Адрес академия“ за всички желаещи). НСНИ също организира серия от курсове, обучителни семинари и международни срещи със специалисти, преподаватели от сектора за недвижими имоти, юристи и архитекти. Въпреки това все още малко агенции са склонни да инвестират в развитие на кадрите си поради голямото текучество, смята Людмил Стефанов. "Повечето хора, които имат желание да се обучават, идват по собствено желание, защото биха искали да се усъвършенстват“, казва Силвия Тонева, мениджър на "Адрес академия“. |
За последните месеци новините около нови отворени офиси на чуждестранни агенции за недвижими имоти стават все по-чести. Обяснението за засилващия се интерес към българския пазар на посреднически услуги за имоти е просто за почти всеки, който през последните години е участвал на него - хаотично предлагане, липса на информация и загуба на нерви и време и хиляди недоволни клиенти.
Качеството досега
"Агенциите не се опитват да намерят най-добрия имот на пазара за мен, а ми предлагат само имоти на свои клиенти“, "плащам комисиона, а агентът е с конфликт на интереси, защото иска да вземе комисиона и от двете страни“, "агентите са неинформирани и некомпетентни“. Това са само няколко типични оплаквания от клиенти на агенции за недвижими имоти, поне в масовия сегмент. Много често страните по сделката се чувстват толкова недоволни от качеството на услугата, че без грам угризение "прескачат“ агенциите и не плащат комисиона. С което демотивацията на агентите, работещи на процентно възнаграждение, расте и това напълно обяснява защо собствениците на някоя от типичните агенции за недвижимости се оплакват от постоянен недостиг на хора.
Формално погледнато, Националното сдружение за недвижими имоти (НСНИ) има свой етичен кодекс за регулация на отношенията. Той урежда работата с клиентите, както и коректните отношения между самите агенции, но по много от гореспоменатите оплаквания няма и дума освен общи клаузи. Опитите на отделни агенции да предоставят по-качествена услуга досега се разбиват в общата нелоялна конкуренция и кражби на персонал, оферти и купувачи."Често срещана грешка, която брокерите правят, е да се опитват да убедят купувача, че именно имотът, който имат, е подходящ за тях. Всъщност ролята на посредника е да помогне на клиента да осъзнае нуждата си“, казва Людмил Стефанов от "Дом от Зора“. Той смята, че всяка ориентирана към купувача агенция следва да се стреми да предостави информация за максимално много имоти, дори и впоследствие да не получи комисиона от продажбата.
Новите играчи - идва ли промяна?
Промяната всъщност вече дойде в най-динамичния сегмент - ваканционните имоти. За разлика от непрофесионалните участници на пазара, строителните предприемачи бързо осъзнаха несъвършенствата на класическата схема на продажба чрез многобройни посредници. След първоначалния бум, в който пазарът поемаше всичко с марката BG, вече има специализирани агенции за недвижими имоти, които поемат активна роля в промотирането на един апартаментски комплекс или ваканционно селище. Това става въз основа на договор за ексклузивитет и по-висока комисиона. Последната може да достигне и до 8-10%, а в това влизат всички разходи по участие в изложения, промоционални брошури, реклами, CD-та и други разходи, които при класическата схема на много брокери на един имот никой не би се наел да прави.
Националното сдружение за недвижими имоти също работи за регламентиране на отношенията в тази насока. "В подобни случаи смятаме за добра практиката, възприета на американския пазар“, казва Орлин Владиков, председател на НСНИ. Там, независимо колко агенции продават даден имот, брокерът, който го е въвел на пазара, получава комисиона при сключване на сделката, независимо че продажбата може да е извършена от друг.“ Според Владиков обаче и агенциите, и клиентите в България все още не са възприели предимствата на този начин на работа.
Старите играчи - кой ще оцелее
"Бизнес културата както на брокери, така и на клиенти се повишава, но това е естествен процес и отнема време“, споделя наблюденията си върху пазара на недвижими имоти Стефанов. Той и колегите му от Colliers и НСНИ са единодушни, че клиентите стават все по-добре информирани и взискателни и все по-трудно правят компромиси с качеството на обслужване.
"Всяка компания, която има амбиции за професионализъм, следва да ги подплати със съответните ресурси и да поеме нужната отговорност“, обобщи Иван Велков. Той прогнозира, че процесът на профилиране сред агенциите за недвижими имоти ще се задълбочава, което според него е в интерес на клиента. "На пазара ще останат основно три групи агенти - такива, които предлагат комплексни услуги (като Colliers) и други, които ще са ориентирани към по-масовия сегмент потребители и към отделни проекти (Century 21). Ще има място и за отделни малки фирми с ниски производствени разходи, но те ще обслужват главно единични и инцидентни сделки.“Най-честите оплаквания от агенциите Агент на недвижими имоти се смята за професия без особена квалификация и продавачите много често се сменят. Това видимо се отразява на тяхната компетентност и качеството на услугата. |

Обучението Някои от по-големите компании вече възприемат практиката и налагат обучението на брокерите си като стандарт за работа. Нещо повече - в бранша все повече се отдава значение на добрата професионална подготовка на агентите. (наскоро "Адрес“ обяви, че открива своята "Адрес академия“ за всички желаещи). НСНИ също организира серия от курсове, обучителни семинари и международни срещи със специалисти, преподаватели от сектора за недвижими имоти, юристи и архитекти. Въпреки това все още малко агенции са склонни да инвестират в развитие на кадрите си поради голямото текучество, смята Людмил Стефанов. "Повечето хора, които имат желание да се обучават, идват по собствено желание, защото биха искали да се усъвършенстват“, казва Силвия Тонева, мениджър на "Адрес академия“. |
5 коментара
Има ли в България аналог на MLS?
Много летят в облаците разните брокери с цените на земеделските земи. Предлагат разни ниви за по 10-20-30 евро/квадрат а не се сещат че нормалните цени на нивите са си около 200-300 лева/декар. една бърза справка в www.bgnivi.com хилядите обяви на показва че именно това са цените.
...
Има много БГ аналогии на МЛС. Отворете страницата на почти всяка агенция и ще намерите вариант на МЛС. Дали това прави една агенция добра? A на кого се казва "агент" и на кого "брокер", има ли разлика между двете?
Към Century21 : Ти знеш ли какво е МЛС?Как точно една агенция може да го има?
Нали цялата идея е в това отделните фирми да си обменят оферти.
Ако искаш да ти дам достъп до моя сайт да си качваш офертите за да ги продавам от мое име :)
ПС: Чух, че някаква пловдивска фирма е изработила програма за офис с вграден МЛС, работещ за кръг от фирми, но не съм го виждал с очите си.