С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 16 май 2008, 14:25, 2285 прочитания

Директор стратегическо развитие на корпоративни наематели за Европа, Близкия Изток и Африка в Cushman & Wakefield Матю Стоун: Българите трябва да спрат да мислят в квадратни метри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вечният въпрос "какво искат жените" едва ли скоро ще намери своят отговор. В скоро време обаче той вероятно ще има своята перифраза на езика на
Профил

Матю Стоун се присъединява към Cushman & Wakefield през 2004 г., като отговаря за управлението на отдел "Стратегическо развитие за корпоративни наематели" за Европа, Близкия изток и Африка. Той е сертифициран оценител към Royal Institution of Chartered Surveyors и има магистърска степен в областта "Корпоративни недвижими имоти". Работи в сектора инвестиции и корпоративни имоти от 1989 г. Преди да се присъедини към Cushman & Wakefield, той е председател на борда на директорите на Nelson Bakewell Property Consultants. Основава и управлява отдел "Корпоративно консултиране", който през 2001 и 2003 г. печели годишната награда на CoreNet Global за консултант корпоративни имоти.

агенциите за недвижими имоти. И тя ще е "какво искат наемателите". До момента основният двигател на пазар на офис площи в България все още са желанията на собствени ците. Това обаче е на път да се промени и съвсем скоро именно наемателят ще стане цар. По данни на консултантската компания Forton International към момента в процес на изграждане са 780 хил. кв.м офис площи само на територията на София. Други 740 хиляди са планирани да бъдат изградени в рамките на следващите 3 години. В същото време отдадените под наем през 2007 г. са едва 160 хил. кв.м, така че борбата за клиенти ще бъде свирепа. И въпреки че от консултантската компания прогнозират обемът им да се увеличава годишно с около 20%, това остава далеч по-малко от обема на офисите, които ще се появят на пазара.
Интересен поглед за развитието на този пазар на фона на предстоящото свръхпредлагане дава Матю Стоун. Той е директор "Стратегическо развитие на корпоративни наематели" за Европа, Близкия изток и Африка в Cushman & Wakefield - една от най-големите международни консултантски компании. Сред клиентите, с които работи, са компании като British Airways, Sony, Royal Bank of Scotland, Dutch Telecom и т.н. Освен че е запознат със специфичните изисквания за офис пространствата на немалка част от глобалните корпорации, Стоун е специалист в една сравнително нова за нашия пазар услуга, която надгражда познатите консултантски дейности - workplace design (вътрешно разпределение и организация на офис пространството). Той е бил част от екипа, който се е заел с нелеката задача да направи ефективното разпределение и редизайн на работните пространства в кабинета на Тони Блеър - доскорошен министър-председател на Обединеното кралство.

Добър офис = добър бизнес


Наблюденията Стоун сочат, че максималната оптимизация на вътрешните пространства води до забележимо повишаване на производителността на служителите. В същото време подходящият офис може да донесе значителни спестявания за бизнеса чрез подобрена продуктивност и по-ниско текучество на персонала заради по-добрата работна среда, по-добра синергия между екипите чрез планирано разпределение и отдалеченост между отделите, намалено потребление на енергия, по-малко отпадъци и др. Наскоро направено проучване от компанията пък показва, че добрият офис става все по-силен фактор при избора на работодател за хората на възраст от 18 до 35 години. А това според него е именно най-желаната работна сила.
"Ако искаш млади и креативни служители, трябва да им осигуриш максимално уютна, практична и функционална среда за работа. Това вече са го осъзнали всички големи компании. Именно те ще са наемателите в сега строящите се бизнес сгради в България", обяснява Стоун. Най-добрият пример за това според него са офисите на Google. В голяма степен те напомнят на място за забавление, а не на корпоративен офис. Концепцията обаче явно работи и Google е най-желаното място за работа. Стоун допълва, че в крайна сметка всичко се свежда до културата на наемателите. За мнозина офисът на Google може и да е краен пример, но със сигурност добре илюстрира накъде върви пазарът. В бъдеще работните помещения ще бъдат различни по стил и вътрешно разпределение, много по-гъвкави, за разлика от сегашните помещения с отделни клетки за всеки служител.
В същото време трябва да се има предвид, че различните сектори на икономиката имат специфични изисквания за площите, които наемат. Ако за банковия сектор най-важни са централната локация, удобният достъп до сградата, атрактивната й архитектура, то за IT компаниите от по-голяма важност са професионалното управление, централната климатизация, покриваща всички световни критерии и скрито в двоен под окабеляване.
Точното пространство, от което се нуждае дадена организация, също варира значително в зависимост от типа индустрия, дейност и етап от развитие на организацията. Проучване на C&W показва, че медийните компании са най-щедри по отношение на работно пространство, което отпускат служител, като при тях на всеки се падат близо 20 кв.м от общата площ на офиса. За сравнение: в офисите на компаниите от логистичния сектор тази площ е средно 9 кв. м.
Практиката на Матю Стоун показва, че офисът на компанията трябва да е част от цялостната рекламна стратегия, а доброто му брендиране е абсолютно задължително. "За всяка голяма компания офисът е лицето на бизнеса и тя не е склонна да прави компромиси с вида му", казва той. Като пример дава централния офис на British Airwais, който е изцяло издържан в цветовете на компанията, а част от местата за посетители са с кресла, аналогични на седалките в първата класа на самолетите на авиопревозвача. "Когато влезеш в офиса на една компания, от входа трябва да разбереш коя е тя и с какво се занимава". Според Стоун напоследък се наблюдава още една тенденция: енергийно-ефективните помещения са предпочитани, защото обитаването на такава сграда дава на наемателя облик на компания, загрижена за екологията.

Офис на плажа? Защо не...


"Реално работим навсякъде. В интернет кафетата, по летищата, в домовете си. Аз лично бих работил и на плажа, но спецификата на работата ми не го позволява. За разлика от тази на други хора. Мобилните работни места вече са факт в много държави. Въпросът вече е как тези фактори ще бъдат интегрирани в начина на намиране на наематели и новия облик на офис сградите", обяснява Матю Стоун и допълва, че компаниите вече не просто дават на отделния служител бюро, на което да работи. По-скоро вече заделят пространство на сървъра, а той сам избира дали физически да работи в офиса. Любимият му пример за това е British Telecom, която е провела пилотно проучване, за да установи дали служителите й се нуждаят от офис, изхождайки от презумпцията, че на теория всички те могат да работят от вкъщи. В крайна сметка се установило, че офисът е нужен. Наред с всички други фактори служителите имат нужда от човешкия контакт и директна комуникация, пояснява той.
Според Стоун българският пазар тепърва ще се развива, особено в най-високия сегмент на офис площите, каквито към момента де факто няма. Страната ни продължава да е атрактивна за чужди инвестиции и тепърва ще има масирано навлизане на глобални компании в резултат на конкурентното данъчно облагане и все още ниската цена на труда и земята на фона на държавите от Централна Европа. Друг фактор с положителен ефект би могъл да бъде привличането на една или повече от големите световни индустрии.
 



 


 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Шопинг в Ямбол 4 Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

20 фев 2020, 7133 прочитания

Общински туристически данък и за апартаментите в AirBnB 5 Общински туристически данък и за апартаментите в AirBnB

Сумата на ден на гост варира между 0.40 и 0.80 лв., защото обектите са приравени на хотелите с една звезда. Предложението е преди окончателно гласуване в парламента

17 фев 2020, 3653 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Строителство и имоти" Затваряне
Тук ще се паркира...

...или дългият и скъп път към една революция в столичното градоустройство

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10