С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
142 24 апр 2009, 15:54, 16564 прочитания

Сладкият франчайз загорча

Някои агенции за имоти се отказват от модела заради спадналия бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Точно преди две години в една от залите на Националния дворец на културата трябваше да се случи чудо. На близо сто души беше обещано, че ще чуят универсалната рецепта за правене на успешен бизнес и стига да я следват внимателно, благоденствието им е гарантирано. Формулата (чието представяне траеше повече от три часа) може да се синтезира и в две думи: купете франчайз от нас.
Домакин на интересната сбирка беше наскоро създаденото българско представителство на ERA, една от най-големите американски мрежи от агенции за недвижими имоти, която след обстойно проучване беше поканила собствениците на агенции за имоти в страната.

Някои от брокерите в залата вече бяха чували тази рецепта. Все пак към онзи момент франчайз в България предлагаха и други две големи международни вериги RE/MAX и Century 21, както и някои български агенции. В кафе-паузата част от присъстващите разглеждаха необходимите документи, за да се присъединят към партньорската мрежа, други крояха планове как скоро те ще започнат да предлагат същата рецепта, а трети спореха колко точно ще е ръстът на цените на имотите.

Две години по-късно вече е ясно, че ръст няма, а същите хора сега спорят къде ще спре спадът. А рецептата се оказа по-скоро солена.

Каква я мислих


На теория този бизнес модел няма начин да не е успешен. Франчайзодателят, който е утвърдена агенция с десетки офиси и многогодишен опит, дава под наем търговската си марка, лого и цялостната концепция за правене на бизнес на франчайзингополучателя. Освен това тя поставя и строги изисквания към продуктите и услугите, които са предмет на договора. Собствеността върху развивания бизнес обаче си остава на получателя, т.е. той е в някаква степен независим. В същото време обаче веднага получава пазарно присъствие, разпознаваем бранд, партньори във франчайз мрежата, професионално обучение както за собственика, така и за агентите (брокерите), контакти, уебсайт и реклама на регионално, национално и международно ниво, която сам не може да си позволи.

Веднага след подписване на договора се съставя бизнес план за конкретната агенция, като се анализират слабите й страни и пазарът като цяло. Дават се конкретни предложения как компанията да се развие и какво конкретно трябва да направи, за да го постигне.
Така е на теория. Но не и на практика.



Каква стана

Едва ли някой от присъстващите в залата в НДК преди две години е предполагал, че от 3600 агенции само в София тогава, сега реално функциониращите ще са малко над две хиляди в цялата страна. Още по-малко пък са вярвали, че купувачите ще изчезнат, а брокерската професия няма да е синоним на бързи печалби.
Договорите за франчайз, които са подписани, обаче са за срок от пет години. Веднага, след като са сключени, агенците са платили първоначална еднократна такса, коята вариара между 10 и 25 хил. евро. Тя обаче далеч не е единствената. Всеки месец трябва да се заделят и от 7 до 10% от оборота, но не по-малко от предварително фиксирана сума. В масовия случай в Бълагария тя се движи в диапазона между 1000 и 1500 лв. Тоест, ако агенцията не направи нито една сделка за три месеца, тя все пак ще дължи 4500 лв. на фирмата, с която е сключила договор за франчайз.

Примерът съвсем не е хипотетичен. Данните на Агенцията по вписванията показват, че броят на сключени сделки с имоти през първото тримесечие на тази година се е понижил с над 40% спрямо същия период на 2007 г. А само 33% от сделките са били реализирани с участието на посредническа агенция, сочи проучване на  Century 21.

Иван Тодоров, който доскоро е бил част от една от франчайз веригите, разказва, че "камъчето, което е преобърнало каруцата" и го е накарало да се откаже от партньорството, е била именно тази фиксирана сума. "Още когато преди две години подписах договора, опашките от клиенти не започнаха да се вият пред офиса ми, въпреки че си бях сложил магическата табела. През последните четири месеца обаче кантората ни не реализира нито една сделка, но въпреки това трябваше да плащам фиксираната сума и в един момент беше въпрос на оптимизация на разходите да се откажа", казва Тодоров. Засега неговото решение е по-скоро изключение, но от компаниите, предлагащи франчайз, разказват, че все по-трудно успяват да съберат дължимите такси.

Илиян Николов от RE/MAX обяснява, че от началото на годината поради същата причина са прекратили работа четири от парньорските им компании. Други шест са затворили втория си офис. А интересът към франчайз моделът е намалял наполовина - ако сега преговарят със седем агенции, преди година броят им е бил двоен. От "Ера България" също признават, че имат партньори, които се отказват. Но пък имало по-голям интерес от нови агенции, които изпитвали трудности в момента.

Технически няма проблем договорът да бъде развален. Въпросът е, че фирмата не може да претендира да получи обратно част от вече платената петгодишна такса.

Всички страдат

Според Никола Стоянов от агенция "Лукс имоти" проблемът всъщност е, че в масовия случай фирмите, които са се присъединявали към франчайз мрежите, са били тези, които не са успели преди това да наложат собственото си име, и то във времена, когато пазарът е бил възходящ. По думите му сега и най-големите агенции изпитват сериозни затруднения да реализират приходи, а малките са на ръба да затворят. Наблюденията му показват, че най-сериозен е спадът на сделките в провинцията, а именно там са били открити най-много офиси на франчайз.

Не е розово положението и на тези, които отдават марката. Като изключим българските агенции, които предлагат този модел, международните компании работят в България на принципа на така наречения мастерфранчайз. Това означава, че чуждестранният франчайзодател е предоставил правата на веригата за дадена територия, в случая България, на избрания местен партньор - мастерфранчайзополучател. Последният също плаща годишна такса от 50 до 200 хил. евро, като сумата зависи основно от сключените договори. Приходите на българското дружество идват от партньорствата, които сключва с местни агенции, а желаещите да сключат подобни договори има все по-рядко.

"Работата с партньорските ни офиси става все по-трудна. Опитват се да крият сделки, за да не ни дадат дължимия процент, обвиняват нас, че нямат клиенти, а ние не сме виновни за влошаването на пазара. Това, което правим сега, е да купуваме част от агенциите, на които сме давали франчайз", обяснява Михаил Чобанов от Bulgarian Properties, една от българските агенции, предлагащи франчайз.

Стратегията на RE/MAX е друга. В момента компанията работи върху нова схема за определяне на дължимите такси и ще предложи варианти за разсрочване нa първоначалната сума.

"KFC също отбелязва спад в продажбите и затова не са виновни франчайзодателите, а ситуацията на пазара. За да оцелееш, трябва да разбереш, че сега трябва да работиш много повече за много по-малко пари. Това, което правим за партньорите ни, е да им дадем добър старт и работеща платформа. След това има само една рецепта за успеха: работа, работа, работа. Тя също не действа винаги, но трябва да се опита", обяснява Илиян Николов от RE/MAX.

А когато сделките в сектора падат със или без по-силно име зад гърба, логично е броят на агенциите да намалее. Тези, които оцелят, ще го постигнат основно чрез по-качествена услуга за клиенти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Гигантският хотел на Ахелой 8 Гигантският хотел на Ахелой

Нов българско-турски комплекс за 30 млн. евро се строи до Ахелой

7 сеп 2018, 39901 прочитания

Какво е устойчив дом 2 Какво е устойчив дом

Как устойчивостта може да влияе при избора ви на дом

31 авг 2018, 4352 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Партерът на цените

Високото предлагане свали наемите на апартаменти

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

#ДжиПиГейт - обръчът от консултанти, оценители и изпълнители в действие

Мрежа от свързани хора и фирми подготвя, оценява и изпълнява обществени поръчки, свързани с еврофондовете

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете