С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 22 май 2009, 14:37, 3269 прочитания

Усмихни се, утре може да бъде по-зле

Делът на свободните офиси се увеличава, а наемните цени продължават да падат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Инфографика

"Успокойте се, догoдина ще бъде по-зле." Това изказване беше направено преди около година по време на второто издание на балканската конференция за недвижими имоти BalRec. По-точно по време на кафе паузата след края на дискусията за състоянието и перспективите на пазара на офиси в региона. И макар от днешна дата то да звучи като най-точната прогноза, направена тогава, фразата беше казана като иронична забележка към малцината песимистично настроени участници в конференцията. 

Действително и тогава в анализите си консултантските компании отбелязваха очаквано увеличение на предлагането, но прогнозите им бяха за макар и плавен  ръст на наемните нива и продължаващ недостиг на модерни офисни площи. Никой тогава не можеше да предположи, че световната финансова криза ще прерасне в икономическа до такава степен, че компаниите не само че ще замразят плановете си за разрастване, а  ще уволняват служители и свиват максимално разходите си.

Към днешна дата прогнозите са коренно различни. Сега всички говорят за увеличаване на дела незаети офиси, спад на наемните нива и нулева инвестиционна активност. Най-лошата прогноза обаче гласи, че дъното все още е далече.

Пълна промяна


Ако преди година на пазара липсваха налични офиси и вследствие на това и сделки, сега площи вече има, но отново сделки не се сключват, коментира Антон Славчев от Colliers International. В последния доклад на компанията се отчита рязък спад в търсенето, а оттам - и драстично увеличение на незаетите пространства, като делът им достига 9.1% в София през втората половина на 2008 г., при едва 3.7% през първите шест месеца. В същото време предварителните данни от ново проучване на Colliers показват, че към средата на тази година всеки шести офис ще остане незает. Но с това лошите новини за собствениците не свършват - очаква се в близките две години да бъдат завършени още няколко големи офисни сгради, с което чувствително ще се увеличи свободната офисна площ. Красимир Димитров от друга консултантска компания - Source, отбелязва, че ценовите граници на търсенето вече са намалели до 8-11 EUR/кв.м месечно, а само преди година 80% от компаниите са били склонни да наемат на цени между 12 и 15 EUR/кв.м.

"Фирмите свиват разходите си и основен двигател на сделките е оптимизацията. Тези, които са наемали по 500-600 кв.м, са съкратили персонал или не са се разраснали според плана и сега търсят 250-300 кв.м, по възможност при по-нисък наем", отбелязва Димитров.
Подобни са наблюденията и на Антон Славчев, като по думите му реално търсене към момента няма, а компаниите по-скоро проучват пазара и се оглеждат за достатъчно изгодни оферти, които да ги мотивират да се изнесат от сегашните им офиси.  

Нови правила




От консултантските компании отчитат като нова тенденция сред наемателите масови преговори за намаляване на наема за офиса, който в момента обитават, или да преотдават част от него на друга компания. В допълнение наемателите стават все по-взискателни - освен на качеството на изпълнение все повече фирми държат на добрата локация и лесен достъп до своите офиси.
Все повече наемодатели пък са склонни да предлагат допълнителни бонуси като гратисни периоди или стъпаловидно повишаващи се наеми. На пазара има оферти за новопостроени сгради, чиито собственици предлагат на потенциалните си наематели гратисен период от половин година, при условие че го наемат дългосрочно.

Брокерите разказват, че тази схема се приема добре, защото компаниите предпочитат да постигнат оптимизация чрез гратисен период още тази година, вместо да плащат по-ниски цени за 2-3 години напред.

Като най-голям проблем за собствениците на офис сгради в момента се очертава фактът, че трябва да отдават незаетите площи на по-ниски нива от тези, на които са отдали останалата част. Ако разликата между сключен сега наемен договор и по-стар е повече от 1 евро/кв.м, отношенията между самите наематели се обтягат.

Рядкост вече са и дългосрочните договори за период, по-дълъг от три години. Една от причините за това е, че наемателите не могат да прогнозират как ще се развие бизнесът им и дали след година няма да им трябва много по-малък офис. От друга страна, собствениците се надяват, че наемите скоро ще се стабилизират и цените отново ще тръгнат нагоре, а с договор за по-дълъг период при сегашните условия ще пропуснат бъдещи по-високи приходи.  

Обичайните заподозрени

Предпочитани от наемателите продължават да бъдат най-вече сгради по столичните булеварди "България"  и "Цариградско шосе" заради лесния достъп до центъра на града, паркоместата, които предлагат сградите на тях и възможността за реклама по фасадите, която наемащата компания получава заради големия трафик. Допълнителен бонус за "Цариградско шосе" е близостта с летището.

Експерти прогнозират, че трудности с намирането на наематели ще имат най-вече офисните сгради с ограничен достъп, недостатъчен брой паркоместа и офертни цени над средните нива. Очакванията са и двете страни - инвеститори и наематели, да останат слабо активни през първите шест месеца на годината. Предприемачите ще трябва да станат по-гъвкави в схемите си за отдаване под наем.

"Голямото предлагане непременно ще намали допълнително наемните нива, но това ще се усети най-вече в ниския клас офис площи, които според мен ще са истинските потърпевши. А такива са повечето от сградите в момента", коментира Красимир Димитров от консултантската компания Source. Според него съвсем скоро ще последва още по-стремителен спад на наемните цени на нискокачествените офисни площи, а добрата новина за компаниите е, че ще могат да си намерят по-добри и по-евтини офиси от тези, които обитават в момента.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Гигантският хотел на Ахелой 8 Гигантският хотел на Ахелой

Нов българско-турски комплекс за 30 млн. евро се строи до Ахелой

7 сеп 2018, 37518 прочитания

Какво е устойчив дом 2 Какво е устойчив дом

Как устойчивостта може да влияе при избора ви на дом

31 авг 2018, 4287 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имоти" Затваряне
Марк Хюит: Правим компромис за 2 млн. лева

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете