Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Така изглежда теренът на "Би Ди Си" от хеликоптер<br />

Парк с четирилистна детелина

След една година в София ще отвори врати първият търговски парк

Яна Бодурова
7970 прочитания

Така изглежда теренът на "Би Ди Си" от хеликоптер<br />

© Капитал


Може би едно от най-разпространените поверия е, че четирилистната детелина носи късмет и благоденствие на този, които я намери. Корените му са още в Библията - в една от притчите за Адам и Ева се разказва, че когато били изгонени от Райската градина, Бог им позволил да вземат със себе си единствено детелина с четири листа, които символизират Oтца, Сина, Светия дух и божията милост. В западната традиция пък всяко от четирите листенца символизира съответно надежда, вяра, любов и късмет.

В силата на четирилистната детелина вярва и изпълнителят директор на инвестиционната компания "Би Ди Си" Кирил Петков. Компанията предстои да изгради първия търговски парк в столицата, а един от ключовите фактори, които ще направят проекта успешен според Петков, е именно детелината... от асфалт и битум, през която годишно преминават над 20 млн. автомобила.

Парк на края на града

Проектът на "Би Ди Си" носи името Black Gold Park (парк "Черно злато") и ще е разположен на 80 декара площ в покрайнините на София, до детелината на "Ботевградско шосе" и "Околовръстния път". Парцелът има лице и към друга ключово пътна артерия - магистрала "Хемус".

Идеята е върху терена да се изградят няколко големи магазина, с обща площ близо 30 хил. кв.м, като по проект на всеки 100 кв. търговска част да има четири паркоместа. По този начин дори в пиковите периоди се очаква да има свободни места за автомобили.

"Търговският парк е проектиран така, че да има входове от всички посоки на детелината, за да можем да увеличим посетителите му, като използваме естествения трафик на преминаващите автомобили. В същото време "Ботевградско шосе" и бул. "Владимир Вазов" остават два сравнително свободни паралелни лъча, които дават достъп от центъра на града до комплекса за около 15 минути", обяснява Петков. По думите му обаче основната притегателна сила за посетителите ще бъдат самите магазини.

Компанията вече е подписала и първите си договори за отдаване на площи в комплекса, като изграждането на първите магазини трябва да приключи през лятото на следващата година. Засега най-големият от тях ще е на гръцката верига магазини за детски играчки Jumbo, които ще изградят магазина си на 12.5 хил кв.м, като срокът на договора между двете компании е с продължителност от рекордните 33 години.

"Би Ди Си" е подписала споразумения и за отдаване на площи под наем и с дружество "Еврохолд", което смята там да отвори шоурум за автомобили на някоя от марките Maserati, Fiat и Mazda, за които притежава изключителни права. Според Петков компанията вече е сключила договор и с една от големите международни вериги хипермаркети.

Освен основните магазини в търговския комплекс ще има и такива с по-малка площ, в които ще се предлагат дрехи, обувки и услуги, като и заведения за хранене, зелени пространства и детска площадка.

Общото между всички магазини е, че продуктите, които предлагат, са от най-ниския към среден ценови сегмент, като идеята е всеки магазин да привлича трафик и клиенти към другите в комплекса.

Въпрос на сметка

Въпреки по-големия терен, необходим за изграждането на такъв парк, инвестицията в него е значително по-малка от тази за традиционния търговски център. Цялата инвестиция на "Би Ди Си" в Black Gold Park е между 30 и 50 млн евро, като най-големият разход е за покупката на терена. Земята в покрайнините на града е по-евтина - различните части на парцела са купувани на цени между 25 и 100 евро на квадрат. Строителството също излиза по-евтино, защото повечето ритейл паркове се състоят от прости стандартни обекти (биг бокс), без подземни паркинги и други форми, които да оскъпят проекта. Съответно и наемите на обектите са по-ниски.

"Трудно е да кажем колко точно ще ни струва търговският парк, защото предлагаме на наемателите си и опцията сами да изградят магазините си за сметка на по-нисък наем, а и за разлика от проектите за търговски центрове ние нямахме ясна идея от самото начало какво точно ще построим", обяснява Кирил Петков.

По думите му още от начало на проекта основната концепция е била изграждането на магазините да започва само след като вече е намерен бъдещият им обитател.

"Купихме терена и започнахме да търсим клиенти, на които предлагаме да построим магазин според конкретните им нужди и формати. Така, от една страна, редуцираме риска за нас, а в същото време даваме възможност на клиентите си да изградим обектите им според специфичните им нужди", казва мениджърът и допълва, че всеки от търговците може да си купи сам терен и да си изгради магазина, но това, което предлага компанията му, е зона, където има много обекти, генериращи трафик. Допълнителен плюс за търговците е, че не се занимават с координацията по изграждане на обекта им и не трябва да затварят средства в покупката на земя.

Повече от съседи

В непосредствена близост до търговския парк на "Би Ди Си" по проект ще се намира още един аналогичен комплекс на терен от 120 дка. Инвеститор в него е израелската компания Gazit Globe, но според не официална информация реализацията обаче е отложена временно. Въпреки това района вече се оформя като търговска зона. Свой шоурум има "София Франс ауто", вносител на "Пежо" за България.

Там се намира и централата на веригата за търговия на автомобилни гуми "Диана". В района вече е започнал строежът и на нов магазин от веригата "Метро". С това североизточният край на София има реални шансове да се превърне в истинска четирилистна детелина и за купувачите, особено като се има предвид факта, че повечето магазини там ще са в ниския ценови сегмент.

Бизнесът в България

Макар и тепърва прохождащ в България, форматът на търговските паркове не е съвсем нов за пазара. Към момента успешно работят два подобни комплекса във Велико Търново и Пловдив, а още пет са в етап на проектиране.

Според европейските стандарти ритейл парковете се разделят на три вида - малки, средни и големи. Между 5 и 10 хил. кв.м са най-малките, вторите са между 10 и 20 хил. кв.м, а най-големите - над 20 хил. Те имат поне трима основни наематели - примерно магазин за облекла, за техника, "направи си сам", за мебели и др.

По-модерните концепции за ритейл паркове дори ги превръщат в подобие на истински градове с места за отдих, зелени площи и заведения за хранене.

11 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Чичо

    Тва го четох бая отдавна
    http://money.ibox.bg/news/id_291973433

  • 2
    Avatar :-P
    Мен

    Още един мол (търговски център), ама много голям. Кръстили го "търговски парк"...

  • 3
    Avatar :-|
    Фифи

    Поредния незаконен строеж. Между другото тази фирма е пред фалит, както и строителната фирма която готви строежа.

  • 4
    Avatar :-|
    боко

    добре, че някой преди това им е изградил детелината.

  • 5
    Avatar :-|
    Вуйчо

    Фифи, коя строителна фирма готви строежа, ако не е тайна?

  • 6
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Какви 15 минути от центъра - в 2 през нощта, може би?
    То като тръгнеш по Ботевградско, докъм гара Подуяне е добре, наистина е 10-15 минути... Ако това го броят за център, съм съгласен - но иначе оттам се почват такива задръствания, че до истинския център и за един час не можеш да стигнеш.

    Въобще, тази мода да се рекламират "на Х минути от центъра" е много популярна. Гледат от американците, предполагам, където обаче рекламите са еволюирали до "само на минути от центъра" като един вид измиване на ръцете. Защото "минутите" може да са и 60, че и 120...

  • 7
    balinov avatar :-(
    balinov invest real estate company

    както пише тук

    http://money.ibox.bg/news/id_291973433

    проекта се е засилил от 2007 -ма....да се случва...но още само по статии се разнася :(

  • 8
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    стрип мол мусе вика... при некой бутафорията стига таквиз висини... че верно мязат на градове...

  • 9
    Avatar :-|
    аз

    Пълна глупост!
    Да не говорим за странната притча за Адам, Ева и четерилистната детелина... Тези журналисти, защо не правят елементарни справки за това, което пишат?!

  • 10
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    а статията верно почва като муви... по сценарио на хюхефнър... излазят адам и ева от рая... а срамотиите им покрити с по една четирилисна детелина... после ларифлинт поема нещата в свои ръце... и работата се обръща на хардкор... с учасници строители, търгофци и обикновени лузъри...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK